امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 482013 |
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1401 - 9:34 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به رسم هر ساله، امسال نیز در روز اربعین حسینی، جاماندگان زیارت عتبات عالیات از میدان امام حسین حرکت کرده و به شهرری به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی می‌روند و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی بویژه شهرداری تهران هم طی این سالها به خدمات رسانی به جاماندگان زیارت امام حسین پرداخته و این خدمات از برپایی […]

به رسم هر ساله، امسال نیز در روز اربعین حسینی، جاماندگان زیارت عتبات عالیات از میدان امام حسین حرکت کرده و به شهرری به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی می‌روند و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی بویژه شهرداری تهران هم طی این سالها به خدمات رسانی به جاماندگان زیارت امام حسین پرداخته و این خدمات از برپایی موکب‌ها برای پذیرایی از راهپیمایان تا ارائه تسهیلات حمل و نقلی و پاکسازی معابر و خیابان‌های مسیر راهپیمایی جاماندگان پیاده‌روی اربعین، ادامه دارد.

به گزارش صلح خبر، سالهاست که عاشقان مانده از زیارت حسین(ع) در روز اربعین، برای درک ذره‌ای از عشق امام حسین پای به خیابان های تهران می گذارند و پای پیاده معابر و خیابان های تهران را طی می کنند تا به زیارت عبدالعظیم حسنی بروند، امسال نیز با فروکش کردن محدودیت‌های کرونایی احتمال حضور بیش از ۳ میلیون نفر در این مراسم پیش بینی می شود که بر همین اساس دستگاه های اجرایی بویژه شهرداری تهران برای پوشش هر چه بهتر این مراسم تمهیداتی اتخاذ کرده اند که در ذیل به شرح آن اشاره می شود: 

سه میلیون جامانده در تهران

امسال برگزاری مراسم جاماندگان اربعین را به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری سپردند که علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری در این باره می‌گوید:  ۹ سال پیش عده‌ای از دانشجویان تصمیم گرفتند که با اتکاء به روایت امام هادی (ع) که زیارت حرم عبدالعظیم حسنی را در روز اربعین به مانند زیارت حرم امام حسین (ع) اعلام کرد از میدان امام حسین با پای پیاده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حرکت کردند و این حرکت ادامه داشت و امسال نیز پیاده روی جاماندگان از ساعت ۷ صبح روز اربعین از میدان آیینی امام حسین به سمت حرم عبدالعظیم حسنی آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

فاطمیان پور با بیان این که در طول مسیر بیش از ۶۰۰ موکب توسط مردم برقرار شده است، اظهار می‌کند: سازمان فرهنگی – هنری نیز در یک برنامه ریزی در نظر دارد که هر ۷۰۰ متر یک موکب برای ارائه خدمات ویژه به زنان و کودکان استقرار کند؛ چرا که عمده شرکت کنندگان در پیاده روی جاماندگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند که برهمین اساس موکب‌های پوشیده برای استراحت بانوان و کودکان تعبیه شده است و تحت عنوان موکب ام البنین فعالیت می کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان این که مراسم از ساعت هفت صبح با قرائت قرآن، زیارت اربعین و مداحی آغاز می‌شود، اظهار می‌کند: به منظور کاهش ازدحام در انتهای مسیر در دو نقطه میدان بسیج و حرم عبدالعظیم، جایگاه قرائت زیارت اربعین با عنوان حریم حرم برپا می شود و تا نماز مغرب به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با بیان این که برای برپایی نماز ظهر تدارکاتی در طول مسیر صورت گرفته، می‌افزاید: همچنین در هشت نقطه از مسیر راهپیمایی چایخانه رضوی برای توزیع متبرکات رضوی برای پذیرایی از زائران برپا شده و موکب هایی از کشور افغانستان، پاکستان، عراق و شاید یمن در مسیر راهپیمایی حضور دارند و هماهنگی های لازم با مساجد، مدارس و حسینیه ها انجام شده تا درها را باز کرده وشرایط را برای استفاده از سرویس بهداشتی و یا جهت استفاده زائران از این فضا برای استراحت و نماز فراهم کنند.

فاطمیان پور می‌گوید: برخی موکب‌ها مردمی هستند و افراد در کنار مسجد، مدرسه و یا حسینیه شان موکبی برپا می‌کنند؛ اما ما توصیه مان به موکب ها این است که نوع پذیرای شان با توجه به نوع مسیر و زمان تغییر کند. مثلا در انتهای مسیر یا در هنگامه ظهر بیشتر به سمت آب و نوشیدنی گرایش داشته باشند. البته در مسیر پیاده روی ۲۲ موکب در ۲۲ نقطه برپاست که پذیرایی انجام می دهند چراکه پیش بینی می‌شود در این پیاده روی جاماندگان اربعین، ۳ میلیون نفر شرکت کنند.

به گزارش صلح خبر، می توانید با کلیک کردن بر روی لینک از آدرس و مشخصات موکب ها، مدارس،مراکز درمانی و … مطلع شوید.

اتوبوس و متروی رایگان برای جاماندگان پیاده روی اربعین

برای سهولت در تردد جاماندگان اربعین، اتوبوس و مترو نیز پای کارآمدند و حامد عباسی نامی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این باره اعلام می‌کند: سرفاصله حرکت قطارها در خط یک از ۷ به ۴ دقیقه، خط دو از ۷ به ۵ دقیقه، خط سه از ۱۰ به ۹ دقیقه، خط چهار از ۷ به ۵ دقیقه، خط شش از ۱۵ به ۱۰ دقیقه و خط هفت از ۱۴ به ۱۲ دقیقه کاهش می‌یابد. برنامه حرکت قطارها در خطوط پنج (تهران – صادقیه)، هشتگرد، مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) تغییری ندارد و همانند برنامه روزهای تعطیل سرویس‌دهی انجام خواهد شد.

نامی به رایگان بودن سرویس دهی مترو در ایستگاه‌های امام حسین (ع) و شهرری تا پایان راهپیمایی جاماندگان روز اربعین اشاره و خاطرنشان می‌کند: در این روز جدا از کاهش سرفاصله حرکت قطارها، آمادگی برای اعزام قطارهای فوق‌العاده نیز وجود دارد.

همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز اعلام کرده است که به مناسبت برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی این ناوگان برای رفاه حال شرکت‌ کنندگان در این مراسم خدمات حمل و نقلی ارائه می‌کند که بر این اساس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با استقرار اتوبوس‌های مورد نیاز در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پس از پایان مراسم نسبت به انتقال شهروندان به میادین اصلی شهر اقدام می‌کند.

همچنین  با توجه به حرکت هیئت‌های سوگواری در محور خیابان ۱۷ شهریور، اتوبوس برقی در روز اربعین حسینی فعالیت نمی‌کند و خدمات‌رسانی در خطوط اتوبوس برقی تعطیل است.

نظافت مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین با ۱۵۰۰ کارگر

بنابراین گزارش، محمدمهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از حضور هزار و ۵۰۰ نیروی کارگری در مسیر ۱۴ کیلومتری پیاده روی جاماندگان اربعین به منظور نظافت معابر خبر داد و می گوید: از هفته‌ گذشته شست و شوی انهار و نظافت ویژه معابر مسیر ۱۴ کیلومتری راهپیمایی را در دستور کار قراردادیم و از تمامی ظرفیت های مناطق به ویژه مناطق ۲۰، ۱۲، ۱۷ و ۱۶ استفاده کرده‌ایم و نیروهای کارگری سازمان پسماند در روز اربعین از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ به طور مستمر در مسیر راهپیمایی حضور خواهند داشت.

وی ادامه می دهد: در این روز با حضور هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی، حدود ۴۰ دستگاه فان مکانیزه و ۳۶۰ دستگاه وانت ملودی به شهروندان خدمات لازم را ارائه می دهیم. ضمن اینکه قرار است در این روز بیش از ۲۰۰۰ مخزن ثابت کنار موکب‌ها تعبیه و بیش از ۳ تُن کیسه زباله توزیع شود و همچنین  آموزشگران سازمان برای تشویق مردم به استفاه از مخازن زباله در این مراسم حضور دارند.

استقرار رادیو اربعین

رضا صیادی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران، یادآور می‌شود: در طول مسیر برگزاری این راهپیمایی، استقرار رادیو اربعین به عنوان یک اثر حجمی و صوتی در کنار نصب تیغه های علم کالیگرافی و اهتزار پرچم ها و اکران های فرهنگی، جلوه هنرهای شهری در مسیر این رویداد آیینی را به نمایش در می آورد.

بساط گستری در مسیر پیاده روی‌جاماندگان اربعین ممنوع!

سیدامیر فتاحیان مدیرعامل شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران از برقراری انضباط شهری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران با ۵۰۰ نیروی شهربان خبر داده و می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی شرکت شهربان و همکاری‌های شهرداری‌های مناطق، ۵۰۰ نیروی انضباط شهری با ۱۰۰ دستگاه خودرو و ۵۰ دستگاه موتورسیکلت در ۱۳ محور، انضباط شهری پیاده‌روی اربعین در تهران را از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برقرار خواهند کرد.

وی می افزاید: نیروهای شهربان از ساعت ۶ صبح روز ‌شنبه (اربعین حسینی) در محورهای تعیین شده مستقر خواهند شد. همچنین خدمت‌رسانی نیروهای انضباط شهری تا پایان مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ادامه خواهد داشت و در طول مسیر در راستای تسهیل آمد و شد شهروندان و حفظ انضباط معابر عمومی، از هرگونه بساط‌گستری و سدمعبر پیشگیری خواهند کرد.

آماده‌باش آتش‌نشانی برای راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز تمهیدات آتش‌نشانی برای راهپیمایی جاماندگان اربعین را تشریح کرد.

به گزارش صلح خبر، واحد کیانی درباره تمهیدات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برای تأمین ایمنی مراسم  راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت گفت: علاوه بر آماده‌باش کامل تمام ۱۳۳ ایستگاه آتش‌نشانی در پایتخت، ، گروه‌هایی از آتش‌نشانان شامل ۲۸۰ نفر آتش‌نشان به همراه ۵۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین، ۵۶ دستگاه خودروی سبک و موتورسیکلت در ۴۶نقطه از مسیرهای مشخص شده، مستقر می‌شوند و تا پایان مراسم و عادی شدن رفت و آمد حضور خواهند داشت و وضعیت ایمنی محدوده تحت پوشش خود را کنترل خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: درطول برگزاری این مراسم، مدیران ارشد عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز به صورت سیار مشغول گشت‌زنی خواهند شد و علاوه بر نظارت بر اوضاع ایمنی، بر فعالیت‌های آتش‌نشانان نیز سرکشی خواهند کرد.

حضور عناصر نامحسوس اطلاعاتی و پلیس زن در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

 در این میان پلیس راهور و انتظامی تهران نیز برای برقرار نظم و امنیت پای کار آمدند به گونه ای که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این باره می‌گوید: در خیابان شهدا، میدان شوش و خیابان شوش، خیابان فداییان اسلام و محورهای اصلی راهپیمایی از نیمه‌شب همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته و مکلف به پاکسازی مسیر هستند. اول باید پلیس راهور مسیرها را پاکسازی کند تا بخش‌های امنیتی نیز بتوانند کار خود را انجام دهند. از ساعت ۲۴ روز ۲۵ شهریورماه این محدودیت برقرار خواهد شد.

وی تصریح می کند: قبل از شروع راهپیمایی مسیرهای پنج‌گانه میدان امام حسین، میدان جمهوری، میدان امامزاده حسن، مسیر باقر شهر به حرم و جاده ورامین به حرم که همه به خیابان فداییان اسلام که مسیر اصلی است ختم می‌شوند پاکسازی خواهند شد. فرماندهان انتظامی شرق و غرب نیز به ما کمک خواهند کرد تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین یگان امداد، پلیس پیشگیری، یگان ویژه و حتی عوامل ستادی نیز در روز اربعین تا پایان مراسم در آماده‌باش خواهند بود.‌

رحیمی با بیان اینکه تمام خیابان‌های عمود در مسیر راهپیمایی نیز دارای ممنوعیت تردد هستند، می‌گوید: با بنرهای نصب شده اعلام خواهد شد که پارک در محورهای عمود و موازی آزاد خواهد بود. موکب‌هایی هم که از چهارشنبه مستقر خواهند شد، باید مجوزهای لازم را از ستاد جاماندگان اربعین گرفته باشند. همچنین نصب و استقرار این موکب‌ها نباید زمینه ایجاد ترافیک و انسداد را ایجاد کند. تا کنون درخواست ۱۰۰۰ موکب ثبت شده است. همچنین هر موتوری در مسیر اصلی راهپیمایی قرار بگیرد توقیف می‌شود و بالغ بر ۱۵ هزار نیروی پلیس و بالغ بر ۵۰۰ گشت برای این مراسم پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می دهد: مسیر راهپیمایی به صورت بلوک بندی شده در اختیار قرارگاه‌ها خواهد بود. همچنین عناصر نامحسوس اطلاعاتی، آگاهی، راهور و انتظامی نیز در این قرارگاه‌ها خواهند بود و حتی هزار همکار پلیس زن در این روز حضور داشته و همکاری خواهند کرد.

اعلام مسیرها و محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با اشاره به مسیرهای مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین محدودیت‌های تردد و توقف در این مراسم را تشریح کرد و گفت: ۵ مسیر ترافیکی در روز اربعین برای راهپیمایان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید