امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 352514 |
تاریخ انتشار : 23 فروردین 1399 - 3:05 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نوروز ۹۹ برای تلویزیون فرصتی بود که شاید حالا حالاها دیگر پیش نیاید. تعطیلات و در عین حال اجبار به خانه‌نشینی، تنهایی و اوقات فراغتی که انتخاب‌های زیادی برای پر کردنش پیش‌روی مردم نمی‌گذاشت و بی‌شک تماشای تلویزیون یکی از گزینه‌های اصلی بود. قطعا ویروس پیش‌بینی نشده کرونا مدیران […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نوروز ۹۹ برای تلویزیون فرصتی بود که شاید حالا حالاها دیگر پیش نیاید. تعطیلات و در عین حال اجبار به خانه‌نشینی، تنهایی و اوقات فراغتی که انتخاب‌های زیادی برای پر کردنش پیش‌روی مردم نمی‌گذاشت و بی‌شک تماشای تلویزیون یکی از گزینه‌های اصلی بود.

قطعا ویروس پیش‌بینی نشده کرونا مدیران تلویزیونی را هم غافلگیر و مجبور به تغییراتی در برنامه‌ریزی‌ها کرد اما عید نوروز مناسبتی اتفاقی نبود. انتظار مخاطبان برای برنامه‌ریزی تمام و کمال تلویزیون در ایام تعطیلات و سال نو اصلا انتظار دور از ذهن و زیادی به نظر نمی‌رسد؛ به ویژه که این روزها تلویزیون باید میان رقبای تازه نفس مجازی‌اش جایی برای خودش باز کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

خبرنگار صلح خبر برای بررسی عملکرد نوروزی تلویزیون از مردم خواسته تا درباره آنچه در نوروز ۹۹ از تلویزیون تماشا کردند، صحبت و نظرشان را در این مورد بیان کنند:

شجاعی‌مهر و علاقه به «پایتخت»

در همین راستا هرمز شجاعی‌مهر، مجری تلویزیون درباره برنامه‌های نوروزی می‌گوید: برنامه‌های تلویزیون را خیلی دنبال نکردم و تنها چیزی که برای من و خانواده‌ام جذاب بود سریال «پایتخت»  و بازی خوب آقای تنابنده و مهرانفر بود. علت اینکه زیاد برنامه‌ها را دنبال نکردم تکراری بودن بسیاری از مسابقات و برنامه‌ها بود. اما در عوض سریال «پایتخت» بسیار جذاب بود و نه تنها هر شب تماشایش می‌کردیم بلکه تکرارش را هم می‌دیدیم.

سریال‌های دهه‌های قبل بهتر بودند

یک دختر جوان از فیروزکوه درباره برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی تلویزیون می‌گوید: «خیلی پیگیر برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی نبودم اما به‌طور کلی از نظر بنده سریال‌هایی که در سال‌های اخیر پخش می‌شود، متاسفانه کیفیت ضعیف‌تری نسبت به سریال‌های سالها و دهه‌های گذشته دارد. فقط یکی دو مورد از برنامه‌ها آن‌هم به‌دلیل سابقه خوب آن برنامه در سال‌های قبل و اطّلاع از زمان پخش را نگاه می‌کردم و بقیه را ندیدم. از طرفی به شخصه ترجیح می‌دهم ویدیوها و سی‌دی‌های سریال‌هایی که در دهه های گذشته پخش می‌شده و در اختیار دارم را در ایام تعطیل نگاه کنم.»

«پایتخت» بی سر و ته

خانم جوانی از بیرجند می‌گوید که فقط سریال‌های «پایتخت» و «دوپینگ» را دنبال کرده و بقیه سریال‌ها را چون به نظرش سرگرم‌کننده و جالب نبودند، ندیده است. او درباره پایتخت هم می‌گوید: پایتخت را به واسطه سابقه خوبش دنبال کردیم اما بی سروته تمام شد و معلوم نیست چه زمان پایانش ساخته شود.

سریال «پایتخت 6»

«دوپینگ» با هنرپیشه ها خوب و داستان بچه‌گانه

یک دانشجوی تهرانی با بیان اینکه سریال «دوپینگ» را به خاطر بازیگرهایش دنبال کرده است، می‌گوید: سریال «دوپینگ» را دوست داشتم‌ و به‌خاطر بازیگرهای خوبش می‌بینم اما داستانش خیلی بچه‌گانه و فانتزی است. سریال پایتخت را هم کلا از اول خیلی دوست نداشتم اما آن را هم به خاطر هنرپیشه ها خوبش و اینکه خانواده همیشه می‌دیدند تماشا می‌کردم. یک سریال دیگری هم بود به اسم «کامیون» که ضعیف بود؛ اصلا نه بازی درستی داشت و نه داستان خاصی. واقعا غیرجذاب بود و من اصلا دنبالش نکردم.

او با بیان اینکه بیشتر مستندها و فیلم‌های سینمایی تلویزیون در نوروز را دنبال کرده است، می‌گوید: بیشتر فیلم‌های سینمایی را که تکراری نباشند می‌بینم؛ مثلا سینمایی «چرخه» را دیدم که یک فیلم خارجی بود. فیلم خیلی خوبی بود و از شبکه نمایش پخش شد و یا  مستند «باشگاه شهرت» که فکر می‌کنم از شبکه چهار پخش شد و خیلی خوب بود.

سریال «کامیون»

 عملکرد متوسط تلویزیون در نوروز ۹۹

از یک گوینده جوان تهرانی درباره برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی تلویزیون می‌پرسیم، او می‌گوید: من زیاد اهل تلویزیون نیستم مگر سریالی که خیلی خوب باشد و به نظرم «پایتخت» تا حدودی خوب بود؛ البته صرفا از جهت سرگرمی وگرنه ایرادهایی به این سریال وارد است. درباره برنامه کودک هم به نظرم خیلی وقت است که صدا و سیما در این زمینه ضعیف است و باید کارتون و برنامه‌های متناسب با کودکان ایران اسلامی تولید کند. آی فیلم هم یادم می‌آید یکی دوبار فیلم سینمایی گذاشت که خوب بود. در کل عملکرد نوروزی تلویزیون متوسط بود و هنوز جای کار دارد.

 «دورهمی» هیچ تلاشی برای ارتقا نکرد

یکی از مدیران تولید برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه سریال‌ها را زیاد دنبال نکرده است، برنامه «عصر جدید» را با وجود اشکالاتش بهترین برنامه تلویزیونی نوروز عنوان می‌کند اما درباره برنامه «دورهمی» نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید: متاسفانه باید بگویم که عوامل برنامه «دورهمی» با آوردن مهمان‌های تکراری و تکرار سوالات و موضوعات قبلی مانند ازدواج کردی؟عاشق شدی؟ و … هیچ تلاشی برای ارتقای برنامه نکرده بودند و جالب است که حتی در طراحی دکور و نورپردازی هم ضعیف‌تر از ادوار گذشته خودشان بودند.

سریال «دوپینگ»

اجرای عموپورنگ در دکور بزرگسال!

این بیننده درباره برنامه‌های کودک نوروزی می‌گوید: در برنامه‌های کودک اتفاق شاخصی با توجه به شرایط موجود(کرونا) ندیدم و هیچ جذابیتی برای کودکان و دعوت به ماندن در خانه وجود نداشت. در شبکه نهال و پویا فقط در باکس‌هایی انیمیشن و فیلم و سریال‌هایی بود که با توجه به تکراری بودن باز می‌توان گفت کمی وقت بچه‌ها را پر می‌کرد. در شبکه دو در باکس کودک بعدازظهر برنامه عیدانه «عمو پورنگ و اهالی محله گل و بلبل» برنامه‌ای استیج گونه بود و به نظرم فاقد موضوع واحد و مرتبط اجرا شد. یکی از بزرگترین ایرادات این برنامه اجرای برنامه در دکور برنامه بزرگسال بود  که حتی دوستان و همکاران عزیز زحمت کاور کردن اسم برنامه بزرگسال «دونیمه ماه» را نکشیده بودند و حال و هوای برنامه ربطی به فضای کودک نداشت و جالب‌تر اینکه در پایان نوشته شده بود تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه ۲ که خود این موضوع جای سوال دارد؛ عموپورنگ و گروه اجتماعی؟!

من بی‌حوصله‌ام یا سریال‌ها ضعیف شدند؟!

یک دانشجو جوان از کرج می‌گوید: بجز سریال پایتخت دیگر هیچ سریالی من را جذب خودش نکرد. نمی‌دانم من بی‌حوصله شده‌ام یا سریال‌ها ضعیف و بی سر و ته هستند. درباره برنامه ویژه کودکان هم باید بگویم من همیشه تلویزیون می‌بینم و در این ۱۳ روز حتی یک برنامه که برای کودکان پخش بشود و جذاب و سرگرم‌کننده باشد، پخش نشد. به نظرم حداقل می‌توانستند آرشیو برنامه‌های فیتیله یا عموپورنگ و یا خاله شادونه را پخش کنند. متاسفانه صدا و سیما در این زمینه خیلی ضعیف عمل کرد.

تبلیغاتی که تجمل‌گرایی تبلیغ میکرد

یک کارمند جوان نظر متفاوتی دارد. او برنامه‌های نوروز و سریال‌ها را نسبت به سال گذشته قابل قبول‌تر عنوان کرده و می‌گوید: همه برنامه‌ها به نسبت پارسال بهتر بودند؛ بخصوص «پایتخت» خیلی خوب بود ولی حیف که ناتمام ماند. «دوپینگ» هم بهتر از «کامیون» بود و من تماشایش کردم.

او درباره تیلیغات تلویزیونی می‌گوید: تبلیغات تلویزیون امسال جالب نبود خیلی تجمل‌گرایی داشت. با توجه به وضعیت الان مردم که تحت فشار هستند و خیلی‌ها دیگر همان اندک درآمد را هم ندارند، پخش غذاهای رنگارنگ و خانه‌های لوکس در تلویزیون کار درستی نبود.

این خانم در ادامه با بیان اینکه در این شرایط مردم نیاز بیشتری به معنویت و آرامش دارند، می‌گوید: از نظر مذهبی و پخش دعاها به‌خصوص در این ماه مبارک بیشتر می‌توانستند کار کنند تا مردم بیشتر به آرامش برسند؛ زیرا الان نیازش در جامعه خیلی بیشتر از قبل بود.

سریال «پایتخت 6»

اعتراض به کارتون‌های تکراری

یک خانم خانه‌دار درباره برنامه‌هایی که نوروز امسال از تلویزیون دیده است می‌گوید: من سریال «پایتخت» و برنامه «اسرا» از شبکه قرآن را می‌دیدم و به نظرم تا حدودی خوب و قابل قبول بودند. 
برنامه های کودک هم زیاد جالب نبودند و دخترم دائم از تکراری بودن کارتون‌ها اعتراض داشت؛ به طوری که خودم برایش کارتون‌های جدید را دانلود می‌کردم. سریال «دوپینگ» را هم تقریبا اواخر عید دنبال کردم البته کاملا از سر ناچاری زیرا تلویزیون واقعا برنامه‌های دیدنی ندارد و من چون دختر کوچک دارم ماهواره هم ندارم و واقعا از تلویزیون خودمان توقع بیشتری داشتم.

تداخل برنامه‌های پربیننده

یک شهروند شمالی مجموع آنچه که نوروز ۹۹ از تلویزیون دیده است را اینگونه بیان می‌کند: از میان سریال‌ها فقط «پایتخت» را دیدیم و خوب بود. سریال‌های «دوپینگ» و «کامیون» را ندیدیم و ترجیحمان برنامه‌های دیگری مثل «کودک شو» بود. برنامه «عصر جدید» را هم دنبال کردم اما «دورهمی» را چون با «عصرجدید» تداخل داشت تکرارش را می‌دیدم. در کل برنامه‌ها خوب بودند اما ای کاش همه برنامه‌ها را با هم پخش نمی‌کردند زیرا هم تداخل داشتند و هم اینکه الان دیگر برنامه‌ای ندارند که پخش کنند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید