امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 477229 |
تاریخ انتشار : 07 مرداد 1401 - 20:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در گفتگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهوری […]

به گزارش پایگاه صلح خبر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در گفتگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست.
رئیسی ضمن تاکید بر عزم کشورمان برای توسعه همه جانبه روابط با چین فارغ از تحولات بین المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تاکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین المللی، هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد.
رئیسی در واکنش به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دستاوردهای آن توسط رئیس جمهور چین، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا را فراهم آورده است و می‌تواند الگویی برای تقویت اعتماد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه باشد.رئیسی در این چارچوب بر اهتمام کشورمان به تامین امنیت دریانوردی و انتقال انرژی تاکید کرد.
رئیس جمهور همچنین در ادامه با مرور مذاکرات رفع تحریم، بر ضرورت تصمیم گیری سیاسی طرف آمریکایی به عنوان ناقض توافق و لزوم اقدام مقتضی این کشور برای لغو تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث تاکید کرد.
رئیسی از بسط همکاری‌های چندجانبه اقتصادی در بستر ترتیبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.
رئیسی و شی جین پینگ همچنین با طرح ابتکارهای توسعه همکاری‌ها و ابراز خرسندی از روند توسعه روابط و جهش در مبادلات تجاری دو کشور در یک سال گذشته، درباره راهکارهای توسعه و تسریع در روند اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله توافق کردند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین نیز در دومین گفتگوی سران دو کشور در دولت سیزدهم، از همکاری ایران و چین در عرصه بین المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی قدردانی کرد.
شی جین پینگ ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این راستا، تاکید کرد که چین مخالف سیاست فشار و یکجانبه گرایی است.
رئیس جمهور چین با تاکید بر اهمیت استراتژیک روابط چین و ایران و نیز اهتمام کشورش بر تقویت و توسعه همکاری‌های کلیدی و راهبردی و امنیتی دو کشور به ویژه در حوزه تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی اظهار داشت: اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور گامی بزرگ در این راستا است و برهمین مبنا دستورات لازم برای توسعه روابط همه جانبه استراتژیک با ایران از جمله در عرصه اقتصادی را صادر می‌کنم.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید