امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 289625 |
تاریخ انتشار : 06 تیر 1398 - 4:12 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، در شهرهای میانی (از نظر سلسله مراتب جمعیتی) رابطه مستقیمی بین افزایش میزان جریان رقابت‌پذیری و اشتغال و افزایش جذب جمعیت شهری وجود دارد. به گزارش صلح خبر، نیلوفر راست قلم، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری در پایان نامه خود […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، در شهرهای میانی (از نظر سلسله مراتب جمعیتی) رابطه مستقیمی بین افزایش میزان جریان رقابت‌پذیری و اشتغال و افزایش جذب جمعیت شهری وجود دارد.

به گزارش صلح خبر، نیلوفر راست قلم، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری در پایان نامه خود به “ارزیابی اثرات رقابت‌پذیری بر دگرگونی شبکه شهری در مجموعه شهری اصفهان با تاکید بر توزیع اشتغال” پرداخت.

مطابق با این تحقیق، شهرها به عنوان وزنه‌های اصلی نواحی، نقش اساسی در ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای بر عهده دارند.

از مشخصات بارز توسعه فضایی در کشورهای در حال توسعه، وجود نابرابری‌هایی در شبکه شهری است که سبب رشد ناهمگون و نامتعادل میان مناطق شده است. عدم تعادل میان سکونتگاه‌های شهری در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجب برهم خوردن نظم فضایی سکونتگاه‌ها از یک سو و رشد شتابان شهرها، مهاجرت‌های شتابزده و محرومیت روزافزون شهرهای کوچک از سوی دیگر شده است.

چنین روندی، رقابتی در جذب جریان‌های جاری در شبکه (سرمایه، امکانات و اطلاعات) را به وجود آورده است که شهرهای کوچک همواره بازنده و شهرهای بزرگ پیوسته محل تمرکز این جریان‌ها قرارگرفته‌اند.

هدف از این پژوهش شناسایی چگونگی تأثیرگذاری این جریان‌های رقابتی و به طور خاص جریان اشتغال بر تغییرات شبکه شهری اصفهان در مقاطع زمانی ۱۳۷۵، ۱۳۸۵و ۱۳۹۵ است.

به منظور مقایسه چگونگی دگرگونی شبکه شهری تحت تأثیر این دو متغیر از روش تحلیل‌شبکه اجتماعی (گفی) استفاده شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش، کتابخانه‌ای بوده است.

نتایج این تحقیق حاکی از این است که شهرهای اصفهان، نجف‌آباد و فلاورجان جاذب جریان‌های رقابتی بیشتری نسبت به سایر اعضای شبکه شهری اصفهان هستند و این اختلاف با گذر زمان افزایش یافته است. در این بین شهر اصفهان دارای شکاف معناداری با سایر اعضای شبکه است. افزون بر این شهرهای دستگرد، بهاران و قهدریجان به عنوان شهرهای کم‌جمعیت جاذب جریان‌های اشتغال درون شبکه شهری بوده‌اند، در حالی که کلانشهر اصفهان و شهرهای پرجمعیت نجف‌آباد و خمینی‌شهر از جذب جریان اشتغال درون شبکه شهری بازمانده‌اند. در این بین در شهرهای میانی (از نظر سلسله مراتب جمعیتی) رابطه مستقیمی بین افزایش میزان جریان رقابت‌پذیری و اشتغال و افزایش جذب جمعیت شهری وجود دارد.

به گزارش صلح خبر، این پایان نامه با راهنمایی محمود محمدی در دانشگاه هنر اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید