امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 493036 |
تاریخ انتشار : 11 بهمن 1401 - 11:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی با تشریح وضعیت آثار تاریخی «خوی» در زلزله‌های اخیر گفت: بخش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در خوی بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخریب شده‌اند، درحالی‌که آرامگاه شمس آسیب جدی ندیده است. مرتضی صفری در گفت‌وگو با صلح […]

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی با تشریح وضعیت آثار تاریخی «خوی» در زلزله‌های اخیر گفت: بخش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در خوی بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخریب شده‌اند، درحالی‌که آرامگاه شمس آسیب جدی ندیده است.

مرتضی صفری در گفت‌وگو با صلح خبر به نقل از ایسنا با اشاره به پایش و بررسی اولیه بناهای تاریخی شهرستان خوی پس از دو زلزله اخیر که آخرین زلزله ۵.۹ ریشتر قدرت داشت و متاسفانه با تلفات انسانی همراه بود، اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته دو زمین‌لرزه با قدرت بالا در «خوی» رخ داد. پس از زلزله اول، به خوی رفتیم و از بازار تاریخی خوی و برخی بناهای دیگر آن که در معرض خطر تخریب بودند، بازدید کردیم. برخی بناهای تاریخی بر اثر زلزله اول آسیب‌هایی دیده بودند. در زلزله دوم هم دوباره شاهد ایجاد ترک‌ها و ریختن گچ‌بری‌ها از سقف و نمای برخی بناهای تاریخی بودیم و ترک‌خوردگی بیشتر در بازار تاریخی و ساختمان شورای شهر خوی که یک بنای تاریخی است، مشاهده شد.
او اضافه کرد: در موزه «خوی» نیز ویترین‌ها آسیب دیده‌اند و حتی یکی از اشیای موجود در موزه هم دچار آسیب شده است.  
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی گفت: در شکل کلی تخریب جدی در بناهای تاریخی خوی نداشتیم و برآورد کلی ما این است که برای جبران خسارت‌های ناشی از زلزله‌های اخیر به اعتباری حدود پنج میلیارد تومان نیاز داریم.  
صفری همچنین درباره وضعین آرامگاه تاریخی «شمس تبریزی» که در شهر خوی قرار دارد، اظهار کرد: درباره وضعیت این آرامگاه نگران بودیم، اما خوشبختانه آرامگاه شمس آسیب جدی در این زلزله ندیده است و فقط ترک‌خوردگی‌های جزئی در این بنا دیده شده است. همچنین در اطراف مقبره شمس کارگاه‌های ساختمانی وجود داشت که خوشبختانه مجموعۀ در حال ساخت این محوطه هم آسیب جدی ندیده است.  
او سپس به ساخت‌وساز در اطراف آرامگاه «شمس» اشاره کرد و گفت: محوطه اطراف این مقبره، کوچک بوده و برای گردشگران فضای مناسب و کافی نداشت، از این رو با تملک زمین‌ها و خانه‌های اطراف این مقبره در حال احداث مجموعه گردشگری هستیم. در سفر اخیری هم که به «خوی» داشتم با شورای شهر و شهردار جلساتی داشتیم و قرار بر این شد که مدیریت شهری هم در این پروژه به ما کمک کنند تا ظرف یک سال آینده این مجموعه به بهره‌برداری برسد. متولی این پروژه میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی است و از اعتبارات عمرانی ملی، وزارت میراث‌فرهنگی و سفر ریاست جمهوری برای این پروژه استفاده می‌شود.  
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان، درباره وضعیت پل‌های تاریخی خوی، اظهار کرد: پل‌های تاریخی «خوی» در زلزله آسیب جدی ندیده‌اند.
عکس‌هایی که در ادامه این خبر منتشر شده، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در اختیار صلح خبر به نقل از ایسنا قرار داده و میزان خسارتِ زلزله به برخی بناهای تاریخی خوی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید