امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 481891 |
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1401 - 15:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عدالت و صلح را خواسته ذاتی بشر دانست و تاکید کرد: ترویج سبک زندگی دینی و خانواده محور در جهان امروز ضرورت دارد. به گزارش صلح خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران در […]

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عدالت و صلح را خواسته ذاتی بشر دانست و تاکید کرد: ترویج سبک زندگی دینی و خانواده محور در جهان امروز ضرورت دارد.

به گزارش صلح خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در کاخ استقلال پایتخت این کشور، با ابراز خرسندی از حضور در جمع رهبران بزرگ ادیان جهانی و سنتی، از دولت و ملت فرهنگ دوست قزاقستان برای برگزاری این کنگره قدردانی کرد.
وی اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که از آغاز فعالیت این کنگره پشتیبان و همکار آن بوده است، همچنان مشتاقانه از این فعالیت هوشمندانه که جهت نظام‌مند کردن فعالیت‌های مشترک بین‌الادیانی در جهت اشاعه صلح عادلانه است، حمایت خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: امروزه بر خلاف گذشته که در سیستم جهانی، «دین» از عوامل محوری قدرت کنار گذاشته شده بود، در روابط بین‌الملل دوباره نقش محوری یافته است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: اکنون رهبران ادیان به درستی نیاز انسان معاصر را تشخیص داده و می‌کوشند پاسخ مناسبی برای این نیازها ارائه کنند. هر اندازه ادیان الهی از حوزه نظر به حوزه عمل نزدیک‌تر شوند و به بطن زندگی انسان‌ها راه یابند، به هدف اصلی خود نزدیک‌تر شده‌اند.
وی ادامه داد: ادیان باید بتوانند در کنار معرفی و جایگزینی ارزش‌های والای الهی با ارزش‌های خود ساخته بشری، کارکرد خود را در عرصه سیاست، فرهنگ،‌ سبک زندگی و حتی اقتصاد به اثبات برسانند و تنها در این صورت است که انسان عصر حاضر، برای حل مسائل و مشکلات خود به دین روی خواهد آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با نظام اسلامی که همواره خواهان صلح، دوستی، عدالت‌خواهی، مقابله با کج اندیشی‌های دینی و افراط‌گرایی و خشونت است، بیش از سه دهه است که در حوزه گفت‌وگوی دینی فعال بوده و جهت ایجاد زمینه‌های فهم و همکاری مشترک رهبران و پیروان ادیان مختلف کوشیده است و در این راه تاکنون گام‌های موثری برداشته است.

نقش رهبران ادیان در هدایت جامعه
رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران در عین حال، تأکید کرد: نیاز بشر امروز به «دین» و ارزش‌های الهی بیش از پیش قابل درک و لمس است و نقش رهبران ادیان در این میان بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: نکته کلیدی، اهمیت روز افزون سرمایه اجتماعی رهبران دینی و بازگرداندن اعتماد عمومی به آنان در جوامع مختلف است. برخی بر این باورند که برای بازگشت اعتماد مردم، باید میان «دین» و «دیندار» تفکیک قائل شویم و بگوئیم که «دین در ذات خود عیبی ندارد و هر عیب که هست از دینداری ماست» اما به نظر می‌رسد راه درست این است که ما به عنوان رهبران دینی تلاش کنیم دعوت به دین را با عمل صالح خود ترویج کنیم و در مرحله بعد با اعلام مواضع شجاعانه به بیان حقایق بپردازیم. تنها در این صورت است که مردم به مراجع دینی و نقش سازنده آنها باور خواهند داشت.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: جامعه بشری از رهبران دینی نمی‌پذیرند که بندگان خداوند از هر دین و آیین در بخشی از کره زمین تحت ظلم، بی عدالتی وتبعیض نژادی باشند و ما در قبال آن سکوت اختیار کنیم.
وی در ادامه سخنانش، یادآور شد: در کلام نورانی قرآن کریم، هنگامیکه مبلغان دینی را به ابلاغ پیام الهی فرا می‌خواند (آیه 39 سوره احزاب) از آنها می‌خواهد که از کسی غیر از خدا نترسند. گویا می‌خواهد بفرماید: در مسیر حق‌گویی و حق‌طلبی تهدیداتی وجود دارد که نباید به دلیل مصلحت اندیشی کاذب، از بیان آن اجتناب ورزید.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به اهمیت نقش رهبران ادیان سنتی بر رشد معنوی و اجتماعی بشر در دوران پس از همه‌گیری، گفت: با پرداختن به آن، اهمیت و ظرفیت ادیان در بزنگاه‌های زندگی بشر بیشتر نمایان خواهد شد. حادثه کرونا یک ابتلا و آزمون عمومی برای دولت‌ها و ملت‌های دنیا بود.
رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بحران کرونا، بحران هویتی و معرفتی را نیز در پی خود داشت و اساساً ثابت شد، همچنان معنویت و هویت دینی جایگاه ویژه‌ای برای بشر دارد. نیاز معنوی انسان‌ها در این دوره، مجدداً دین را به عنوان راه حلی مناسب  در عرصه‌های اجتماعی و کلان مطرح کرد.
وی به برگزاری گردهمایی‌ها و نشست‌های متعدد در خصوص نقش دین و معنویت و نقش رهبران دینی در حین و پس از همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری این گردهمایی‌ها و نشست‌ها، کماکان مراکز آمارسازی جهان بر خلاف واقعیت اصرار دارند وانمود کنند که گرایش به دین در جهان سیر نزولی دارد.

نقش تعلیم، تربیت و روشنگری دینی در تقویت همزیستی ادیان و فرهنگ‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور پیشنهاد داد: نهادی وابسته به این کنگره برای انجام مطالعات بی طرفانه توسط رهبران جهانی ادیان، تأسیس شود. این مرکز می‌تواند علاوه بر تهیه آمار دینداری در سطح جهان، گزارش سالانه‌ای از آسیب‌های مرتبط با ادیان جهان و گرایش به ادیان و یا موانع آن را تهیه کند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: محور مهم دیگری که در این نشست بدان پرداخته خواهد شد، موضوع عدالت و صلح و نقش تعلیم و تربیت و روشنگری دینی در تقویت همزیستی محترمانه ادیان و فرهنگ‌ها است.
وی ادامه داد: عدالت و صلح دو گوهر مفقوده‌ای است که بشر همواره به دنبال آن بوده است. این دو عنصر حیاتی در کنار یکدیگر است که کامل می‌شوند. نمی‌شود ظلم کاشت و صلح درو کرد. گام نخست در حوزه تعلیم و تربیت پیش از هر اقدامی در سطح اجتماعی و مدیریت جهانی، نیازمند آگاهی بخشی عمومی است. ما نیاز به آموزش‌های روزآمد و کارآمد داریم. آموزش‌هایی که اولاً پاسخگوی پرسش‌های روز باشند و ثانیاً انسان‌هایی معتدل و غیر افراطی را تربیت کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور به مسئله‌ی زن و خانواده اشاره کرد و افزود: ما وظیفه داریم در دنیای امروز مروج خانواده و سبک زندگی دین پایه باشیم. تعاریفی از خانواده که با فطرت بشری مغایرت دارد را پرهیز دهیم. باید توجه داشته باشیم که نیمی از جمعیّت دنیا را زنان تشکیل می‌دهند. چگونه می‌توان حقوق اصلی آنان را به شکل سالمی تامین کنیم؟ مسئله‌ی جنسیّت که یکی از حسّاس‌ترین و ظریف‌ترین مسائل آفرینش است، چگونه می‌تواند در خدمت تعالی انسان قرار بگیرد، نه در خدمت انحطاط بشر و انحطاط اخلاقی؟ این‌ها مسائل مهمی هستند که رهبران ادیان باید به آن توجه کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: موضوعات مطرح شده در این اجلاس از مهمترین مسائل بشری است که نیاز به تفکر و بحث و بررسی وسیع دارد و یک مجموعه‌ی کار مطالعاتی و عملی را به دنبال خود خواهد آورد.
وی در پایان سخنان خود، اظهار امیدواری کرد حاصل این گفت‌وگوها به زودی در ساحت جهانی محسوس‌تر شود و سهمی هر چند کوچک در ساختن آینده‌ای زیباتر برای بشریت داشته باشد.       
بنابر اعلام این خبر، کنگره هفتم رهبران ادیان جهانی و سنتی، (۲۲ تا ۲۴ شهریورماه) با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، احمد الطیب شیخ الازهر مصر، کریل اسقف اعظم روسیه، ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه و الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ج.ا.ایران و سایر نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف برگزار می‌شود.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید