امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 489325 |
تاریخ انتشار : 06 آذر 1401 - 14:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد و یا اینکه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: در دین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده است. […]

صلح خبر/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد و یا اینکه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: در دین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده است.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی ششم آذرماه در آیین افتتاحیه راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: هیئت های صلح موجب دلگرمی سرمایه گذاران می شود و خوشحالیم که امروز در اتاق بازرگانی کرمان اولین هیئت صلح به صورت رسمی تشکیل می شود و این اولین گام برای حمایت از اقتصاد، اشتغال، تولید و رفع نگرانی فعالان اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: گام بعدی پس از تاسیس هیئت صلح، ایجاد شورای حل اختلاف در اتاق بازرگانی خواهد بود و دستگاه قضایی برای ایجاد صلح یاری ها و میانجی گری در اتاق بازرگانی آماده همکاری است.

حمیدی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک بتوانیم دادگاه های تجاری را در استان راه اندازی کنیم و با مجموعه این اقدامات امنیت قضایی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارتقاء خواهیم بخشید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دستگاه قضایی بیش از گذشته حامی اقتصاد و عرصه تولید در استان کرمان خواهد بود، افزود: فرهنگ صلح و سازش، یک فرهنگ بسیار غنی و از آموزه های مورد تاکید دین مبین اسلام است. اینکه دعاوی و اختلافات بین افراد با صلح و سازش خاتمه یابد.

وی ادامه داد: به وجود آمدن اختلاف در بین مردم امری کاملا طبیعی است و برای حل این اختلافات، صلح و سازش در اولویت کار است.

حمیدی با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد و یا اینکه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: در دین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده و این موضوع تا جایی مورد تاکید قرار داشته که خداوند پیامبران و ائمه اطهار(علیهم السلام) را به این کار مامور کرده است.

وی افزود: رسیدگی های قضایی با وجود اهمیت خود در درجه دوم اولویت رفع اختلافات قرار دارد و اولویت نخست در این حوزه مربوط به صلح و سازش است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: واقعیت جامعه این است هر موضوعی که با مردم داری، ریش سفیدی و مصالحه و سازش حل شده، به صورت ریشه ای  برطرف شده و این در حالی است که در رسیدگی های قضایی، اختلافات به صورت ریشه ای حل نمی شود و ممکن است در آینده در شکل دیگری خود را نشان دهد.

وی صلح و سازش را مصداق برد – برد دانست و تاکید کرد: در صلح و سازش حاکم و محکوم وجود ندارد و هر دو طرف به حقوق خود رسیده اند.

حمیدی با بیان اینکه سازش همراه با عدالت مورد تاکید است، ادامه داد: سازشی که بخواهد عدالت را زیر پا بگذارد، ارزشی ندارد و عدالت در سازش به معنای آن است حق فردی که ضایع شده، استیفاء شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ صلح و سازش از اولویت های امروز دستگاه قضایی به شمار می رود، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ سال قبل شوراهای حل اختلاف، هیئت های صلح، داوری و … به منظور ترویج صلح و سازش تشکیل شده اند که آیین نامه های آنها به صورت قانونی و رسمی در حال اجرا هستند.

حمیدی با بیان اینکه در سایه حل اختلاف در نهادهای اقتصادی می توان به ثمرات و برکات زیادی دست یافت و توسعه اقتصادی، نیاز جدی به امنیت اقتصادی دارد، گفت: اگر در مرحله اول به اختلافات حوزه اقتصادی رنگ و بوی قضایی و انتظامی دهیم، موجب کاهش انگیزه فعالان و بنگاه های اقتصادی می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر پیش بینی، تدبیر و مدیریت امور مربوط به اختلافات مربوط به نهادها و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: هرگونه ادعای مربوط به فعالان اقتصادی باید در هیئت ها و نهادهای صلح که خانه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری است، مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه، صلح و سازش در اولویت باشد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید