امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 94993 |
تاریخ انتشار : 31 تیر 1395 - 11:49 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جام‌ملت‌هاي اروپا در دست رونالدو به‌ شیرینی پرتـغال! کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – فوتبال > علی مولوی:تمام شد! یک ماه پرهیجان و پر از بازی‌های حساس و جذاب به پایان رسید. شاید بعد از این‌که پرتغال با سه تساوی به‌عنوان تیم سوم گروهش به مرحله‌ی بعد صعود کرد، حتی طرفداران جدی این تیم هم […]

جام‌ملت‌هاي اروپا در دست رونالدو

به‌ شیرینی پرتـغال!

کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – فوتبال > علی مولوی:
تمام شد! یک ماه پرهیجان و پر از بازی‌های حساس و جذاب به پایان رسید. شاید بعد از این‌که پرتغال با سه تساوی به‌عنوان تیم سوم گروهش به مرحله‌ی بعد صعود کرد، حتی طرفداران جدی این تیم هم شانس زیادی را نسبت به سایر تیم‌ها برای قهرمانی این تیم قائل نبودند.

به‌خصوص وقتي «كريستيانو رونالدو» در دقايق ابتدايي بازي فينال مصدوم شد و زمين بازي را ترك كرد، اين شانس، كم‌تر و كم‌تر هم شد. اما تيم باانگيزه‌ي پرتغال توانست در ميان حشره‌هاي عجيب و غريب ورزشگاه و جو تماشاگران تيم ميزبان، مقاومت كند و به اولين قهرماني در يورو برسد.

دوچرخه شماره ۸۳۷

حالا كه جام پانزدهم هم به پايان رسيده، در اين‌جا برخی از لحظه‌‌هاي مهم و به‌یادماندنی بازي‌هاي يك‌هشتم نهايي تا بازي پاياني جام ملت‌های اروپا را با هم مرور مي‌كنيم.

دوچرخه شماره ۸۳۷

هافبك استثنايي و 22 ساله‌ي تيم ملي آلمان هم در بازي مقابل اسلواكي، يكي از زيباترين گل‌هاي جام را از داخل محوطه‌ي شش قدم و جلوي چشم مدافعان تيم ملي اسلواكي وارد دروازه كرد. اين دومين گل او در 24 بازي ملي‌اش براي تيم ملي آلمان بود.

دوچرخه شماره ۸۳۷

گاهي حتي اگر زيباترين گل را هم بزني، كافي نيست؛ «ژردان شقيري»، هافبك تكنيكي تيم ملي سوئيس، با اين‌كه يكي از زيباترين گل‌هاي جام را با يك ضربه‌ي برگردان از خارج محوطه‌ي جريمه به ثمر رساند و باعث شد بازي با لهستان مساوي شود، اما در نهايت تيم ملي كشورش در ضربه‌هاي پنالتي از صحنه‌ي جام كنار رفت و حذف شد.

دوچرخه شماره ۸۳۷

دروازه‌بان كهنه‌كار و 40 ساله‌ي تيم ملي مجارستان، با تمام وجود به تيمش كمك كرد. واقعاً كسي فكرش را هم نمي‌كرد كه مجارستان به‌عنوان تيم نخست گروه شش و بالاتر از ايسلند، پرتغال و اتريش، به مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي صعود كند.

او با افتخار به اين مرحله رسيد، اما بازي را با نتيجه‌ي چهار بر صفر در مقابل ستاره‌هاي تيم ملي بلژيك واگذار كرد و با خاطره‌اي تلخ از يورو كنار رفت و به كشورش بازگشت.

دوچرخه شماره ۸۳۷

يكي از معمولي‌ترين تركيب‌هاي تيم ملي ايتاليا در تاريخ جام‌ ملت‌هاي اروپا و جام‌جهاني، يكي از سرسخت‌ترين و پرقدرت‌ترين تيم‌هاي ايتاليا لقب گرفت. آن‌ها توانستند اسپانيا، مدافع عنوان قهرماني را در مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي كنار بزنند.

«جيان‌لوييجي بوفون»، دروازه‌‌بان تمام‌عيار و 38ساله‌ي ايتاليا، يكي از دلايل اصلي صعود ايتاليا به جمع هشت تيم برتر جام بود.

دوچرخه شماره ۸۳۷

تيم ملي ايسلند و هواداران پرشورش، يكي از شگفتي‌هاي جام پانزدهم بودند. كم‌تر كسي فكر مي‌كرد آن‌ها حتي از گروهشان هم صعود كنند، چه برسد به اين‌كه انگليس را در مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي شكست دهند و تاريخ‌ساز شوند.

هرچند كه بازي مقابل ميزبان را با حساب پنج بر دو واگذار كردند و از جام كنار رفتند، اما خاطره‌ي بازي‌ها و غرور و اقتدار اين بازيكن‌هاي ناآشنا و سبك تشويق‌كردن تماشاگران اين كشور كم‌جمعيت، هرگز از ذهن هواداران فوتبال كنار نمي‌رود.

سبك تشويق هواداران ايسلند آن‌قدر جذاب و البته ترسناك بود كه به سرعت تماشاگران فرانسوي هم از آن تقليد كردند و در بازي مقابل آلمان با اين سبك تيم كشورشان را تشويق كردند. شايد تا چند سال آينده، «تشويق ايسلندي» هم مثل «موج مكزيكي»، يكي از رايج‌ترين اتفاق‌هاي ورزشگاه‌هاي دنيا شود.

دوچرخه شماره ۸۳۷

صعود تيم پرمهره و مدعي پرتغال با سه تساوي و به‌عنوان تيم سوم گروه شش به اندازه‌ي كافي سوژه‌ي هواداران فوتبال شده بود، تا اين‌كه آن‌ها در مقابل لهستان هم به تساوي رسيدند و در ضربه‌هاي پنالتي به مرحله‌ي يك چهارم‌نهايي صعود كردند.

حالا «صعود پرتغالي» يا حتي «صعود پرتقالي»، يكي از اصطلاح‌هاي هواداران فوتبال در فضاي مجازي شده است. كنايه از تيمي كه تنها با يك برد به فينال معتبرترين رقابت اروپايي رسيد و قهرمان هم شد!

دوچرخه شماره ۸۳۷

يكي از حسرت‌هاي هميشگي «رايان گيگز»، ستاره‌ي سابق تيم منچستر يونايتد، افتخار ملي با تيم كشورش، ولز بود. او در سال‌هاي فوتبالش هميشه تنها ستاره‌ي تيم ولز بود و از همه‌ي رقابت‌هاي ملي جا ماند.

اما «گرت بيل»، ستاره‌ي اين روزهاي تيم ملي ولز اين شانس را داشت كه با تيم قوي و جذابي به يورو پا بگذارد. تيم ملي ولز كه براي اولين‌بار در تاريخ، موفق به صعود به جام ملت‌هاي اروپا شده بود توانست تا جمع چهار تيم برتر جام هم پيش بيايد كه اتفاقي بي‌نظير براي فوتبال ولز است.

دوچرخه شماره ۸۳۷

«مانوئل نوير»، بهترين دروازه‌بان جهان در سال 2015 ميلادي، چهار بازي پياپي را بدون گل خورده سپري كرد و خيلي‌ها تصور مي‌كردند او مي‌تواند به همين روند ادامه دهد. اما با اشتباه بچگانه‌ و خطاي هند «ژروم بوآتنگ»، طلسم گل‌نخوردنش با ضربه‌ي پنالتي تيم ملي ايتاليا شكست.

هرچند كه درخشش او در ضربه‌هاي پنالتي پايان بازي موجب صعود آلمان نيمه‌نهايي شد، اما خطاي هند مجدد آلماني‌ها در محوطه‌ي جريمه و خروج اشتباه خودش در مواجهه با «آنتوان گريزمان» باعث شد، قهرمان جام‌جهاني در مقابل فرانسه‌ي ميزبان شكست بخورد و از بازي فينال جا بماند.

دوچرخه شماره ۸۳۷

«رناتو سانچز»، بازيكن نوجوان تيم ملي پرتغال كه به‌تازگي 18ساله شده و قرار است از فصل آينده در بايرن مونيخ بازي كند، آن‌قدر در تمام بازي‌هاي پرتغال خوب بود و خوش درخشيد كه توانست عنوان بهترين بازيكن جوان جام را از آن خود كند.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید