امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 492874 |
تاریخ انتشار : 09 بهمن 1401 - 22:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی معاون فرهنگی شهردار مشهد برنامه‌های شهرداری در ایام پیش رو از جمله دهه فجر، استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان را تشریح کرد. حسین باغگلی در نشست خبری جشنواره استقبال از بهار که امروز، ۹ بهمن، در خانه هنرمندان مشهد برگزار شد، در خصوص اقدامات شهرداری مشهد در زمینه برپایی المان‌های […]

صلح خبر/خراسان رضوی معاون فرهنگی شهردار مشهد برنامه‌های شهرداری در ایام پیش رو از جمله دهه فجر، استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

حسین باغگلی در نشست خبری جشنواره استقبال از بهار که امروز، ۹ بهمن، در خانه هنرمندان مشهد برگزار شد، در خصوص اقدامات شهرداری مشهد در زمینه برپایی المان‌های شهری اظهار کرد: در این خصوص در بازه زمانی سه ماه آینده شهرداری فعالیتی طولانی خواهد داشت و در مناسبت‌های مختلفی چون دهه فجر، ایام اعیاد شعبانیه، استقبال از بهار، ماه رمضان و بازه زمانی میان عید فطر تا ولادت امام رضا(ع) و رویداد مشهد که پیش رو است، برنامه‌های زیادی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این فعالیت‌ها در ایام دهه فجر افزود: در این ماه همزمانی دهه فجر با ایام ماه رجب را در پیش داریم و تلاش ما بر آن است تا زمینه‌سازی برای افزایش انسجام اجتماعی به وقوع بپیوند. در این راستا تمام معاونت‌های اجرایی شهرداری مشهد موظف شده‌اند در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری و ورزشی برنامه‌های اختصاصی برای دهه فجر داشته باشند.

معاون فرهنگی شهردار مشهد بیان کرد: باشگاه‌های ده‌گانه مشهد که از قبل مشخص شده‌اند، در این ایام فعالیت ویژه دارند. ما نیز تلاش می‌کنیم تا گرامیداشت دهه فجر خوشایندی برای شهروندان مشهدی برگزار شود. بر این اساس به همت ستاد سازمان فرهنگی شهرداری مشهد و معاونت فرهنگی مناطق، حدود ۳۰ برنامه برای تمام گروه‌های سنی تدارک دیده‌ایم و در مدت ایام دهه فجر، به غیر از شب وفات حضرت زینب(س)، شاهد نورافشانی در ۱۰ نقطه مشهد خواهیم بود. همچنین بابت جایگزین زمانی که نورافشانی نداریم، در شب ۲۲ بهمن در ۲۰ نقطه شهر مشهد نورافشانی خواهد شد.  

باغگلی تصریح کرد: در این مدت تلاش‌مان این است که افتخارات ایران، مجموعه تجربه‌ها و موفقیت‌هایی که با هم به دست آورده‌ایم را در مناسبت‌های عمومی نشان دهیم. بر همین اساس یکی از کارهای ویژه و منحصر به فرد که برای آن برنامه‌ریزی شده، این است که در ایام دهه فجر در موقعیت‌های مختلف شهر تولیدات ۲۲ بهمن، شعارها و نمادهایی که قرار است در روز ۲۲ بهمن استفاده شود، با مشارکت مردم آماده شود و زمینه‌ای برای تولید محصولات و دست‌سازهای مردمی باشد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است در این ایام طی ۱۰ روز با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و همچنین یکسری رقابت‌ها در مدارس برگزار شود و فینال منتخبان این مسابقات نیز به صورت شهری در پارک ملت مشهد برگزار خواهد شد. بخش پایانی این مسابقات نیز روز راهپیمایی۲۲ بهمن برای منتخبان نهایی برگزار می‌شود که به نوعی یک اتصال میان برنامه‌های دهه فجر با راهپیمایی ۲۲ بهمن است. همچنین ۱۳ سالن ورزشی در ۱۳ منطقه شهری جهت فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی خانواده‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعال می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند ورزش و فعالیت‌های مناسب با گروه سنی خود را انجام دهند. تلاش کرده‌ایم تا زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های مختلف شهری باشیم. همچنین به مدت ۱۰ شب فعالیت‌هایی در مجتمع آیه‌ها برای سایر شهروندان تدارک دیده‌ایم که مخاطبان آن گروه‌های مختلف مردمی است.

هنر باید زبانی برای انتقال مفاهیم به عموم شهروندان باشد

معاون فرهنگی شهردار مشهد با اشاره به برنامه‌های استقبال از بهار بیان کرد: حدود ۱۴ سال است که در خصوص تولید المان‌های شهری مسیری را طی و با استفاده از تجربه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده‌ایم. در این مسیر هرچه جلوتر آمده‌ایم، بهره‌گیری عمومی از مسائل فنی بیشتر به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه اثری هنری که جایگاهی بسیار شایسته داشته، نتوانسته ارتباط مردمی خوبی بگیرد و بعضا فهم مخاطبان از آن محصول ارائه شده بسیار متفاوت بوده است.  

باغگلی عنوان کرد: به همین دلیل از هنرمندان و داوران درخواست کرده‌ایم از زبان هنر برای انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کنند. در این راستا لازم است عموم شهروندان را مخاطب اصلی خود بدانیم و تولید المان‌های تعاملی را جدی بگیریم.

برنامه‌های شهرداری مشهد برای دهه فجر و استقبال از بهار

علی مسافری، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد  و دبیر جشنواره هنرهای شهری نیز در ادامه این نشست در خصوص رویکردهای شهرداری مشهد در استقبال از بهار بیان کرد: امسال برای برگزاری رویداد استقبال از بهار در چند حوزه با سال گذشته تفاوت‌هایی وجود دارد ‌که یکی از آن‌ مربوط به مضامین مرتبط با بهار است. در واقع با توجه به همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان، این ماه به عنوان یکی از مفاهیم مهم در فراخوان دریافت آثار مرتبط با استقبال از بهار مطرح شد.

 وی ادامه داد: همچنین نیاز فضای شهر و آثاری که می‌تواند جنبه صرفا زیباشناسانه در ارتباط با مردم و گروه‌های عموم داشته باشد، به عنوان یک رویکرد برای رویداد استقبال از بهار امسال در نظر گرفته شد. این رویکرد در پیوند با کرسی‌های دانشگاهی و حوزه‌های نظریه‌پردازی و همچنین هنرمندان فعال در این عرصه دنبال شده. البته که همچنان راهی طولانی در پیش است. شهرآرایی نیز یکی از نکات مهم بهار امسال است و قرار شد با استفاده از آذین و هنرهای شهری چهره متفاوتی از شهر ارائه دهیم.  

دبیر جشنواره هنرهای شهری مشهد با ارائه یک آسیب‌شناسی از المان‌ها و رویکردهای استقبال از بهار عنوان کرد: با توجه به آسیب‌شناسی که در حوزه استقبال از بهار در شهرداری مشهد انجام گرفت، ما به یک استراتژی رسیدیم و آن این است که یک تناقض ذاتی میان رویکرد جشنواره‌ای و رویکرد کیفی وجود دارد. ما همیشه دنبال آن بودیم تا آثار با کیفیت ارائه شود اما نیاز شهر و کمیت آثار همیشه تحت‌الشعاع این رویکرد قرار می‌گرفت و آثار با کیفیت در کنار آثاری که کیفیت مطلوب را نداشت، انتخاب و ارائه می‌شد اما برای رفع این مساله تدابیری اندیشیده شده است.  

مسافری در خصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با تولید آثار باکیفیت گفت: اولین اقدام برای این منظور این بود که به چالش‌های طراحی پرداختیم و با دعوت از ارگان‌هایی که می‌توانند در کنار هنرمندان فعالیت کنند و همچنین دعوت از هنرمندان جدیدی که بدنه هنری را تقویت می‌کنند، در سه بخش آذین‌بندی، هنرهای تعاملی و نورپردازی اتفاقات خوبی افتاد.  

وی ادامه داد: در مجموع تلاش ما این بود که نگاه کمی به آثار نداشته باشیم و آثار با کیفیت به جشنواره راه پیدا کند. بنابراین از هنرمندان باسابقه نیز دعوت کردیم تا با حضور در فضای شهری و استفاده از یک نگاه هنرمندانه، آن قسمت از شهر که می‌تواند دستخوش آثار هنری شود را انتخاب کنند و ایده بدهند. همچنین تعداد هنرمندان امسال کمتر است اما آثار راه یافته به جشنواره بیشتر شده چون هنرمندان می‌توانستند در بخش‌های مختلف در جشنواره شرکت کنند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید