امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 458082 |
تاریخ انتشار : 23 بهمن 1400 - 8:14 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی توافق یا عدم توافق سیاسی بر وضعیت اقتصاد کشور گفت: هرچند بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز بعد از توافق ترس دارد اما به نظر من هنگامی که شرکت‌ها بتوانند با نرخ پایین‌تری ابزار مورد نیاز خود را برای به روزرسانی دستگاه های تولیدی تهیه کنند، کیفیت و کمیت […]

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی توافق یا عدم توافق سیاسی بر وضعیت اقتصاد کشور گفت: هرچند بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز بعد از توافق ترس دارد اما به نظر من هنگامی که شرکت‌ها بتوانند با نرخ پایین‌تری ابزار مورد نیاز خود را برای به روزرسانی دستگاه های تولیدی تهیه کنند، کیفیت و کمیت کالا ها و به تبع سودآوری آن ها افزایش خواهد داشت.

رضا صفی خانی در گفت و گو با صلح خبر، درمورد  شرایط  اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: براساس آمار و اسناد در دسترس وضعیت اقتصادی ایران  از سال ۲۰۱۸ به سبب خروج آمریکا از برجام و  از سوی دیگر اعمال تحریم های شدید به ویژه در حوزه نفت چندان مطلوب نبوده است، به گونه ای که  صادرات نفت از  روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت به محدوده ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسید.

وی ادامه داد: همچنین  ریال بیش از ۸۵ درصد ارزش خود را از دست داد و از طرفی دیگر،  نرخ رشد اقتصادی منفی در سال‌های تحریم، سبب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش کسری بودجه دولت و به‌تبع آن افزایش بدهی‌های دولت و سایر و موارد را به دنبال خود داشت.

نمودار نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه و فعالیت‌های تولیدی کشور از توافق احتمالی سود خواهند برند، اظهار کرد: همان‌طور که در نمودار فوق مشخص است رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ بعد از برجام به محدوده ۱۴ درصد رسید. رشدی که شاخص بورس تهران طی سال های گذشته به سبب کاهش ارزش داشت. همچنین  براساس آمار منتشره خالص رشد اقتصادی کشور منفی گزارش شده است.

صفی خانی افزود: در دو سال اخیر نیز نرخ رشد تشکیل سرمایه‌گذاری ثابت خالص برای اولین بار  در اقتصاد ایران منفی شد. به‌عبارتی‌دیگر میزان استهلاک سرمایه ثابت بیش از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی بوده است که ادامه این روند نمی‌تواند در بلندمدت پایدار بماند.

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

وی افزود: همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد روند تشکیل سرمایه ثابت خالص منفی شده است. ادامه این روند می تواند مشکلات جدی را برای کشور به همراه بیاورد اما توافقات و افزایش منابع مالی می تواند سبب افزایش سرمایه گذاری دولت روی  صنایعی از جمله برق و گاز شود. در صورت عدم توافق برای قرار داد برجام، دولت برای تأمین منابع مالی برای صنایع  مذکور با مشکلات جدی تری  مواجه خواهد شد. به طوری که برای تامین سرمایه به ناچار از سود شرکت‌های بزرگ بورسی بهره خواهد برد که چنین مسئله به نفع بازار سهام نیست.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد  تاثیر پذیرش قرارداد برجام بر بازار سرمایه نیز توضیح داد: اصلی‌ترین موضوعی که بعد از توافق موردتوجه فعالان اقتصادی  قرار  می گیرد مربوط به نرخ ارز می شود. زیرا  بازار سرمایه ترس از کاهش نرخ ارز بعد از توافق دارد چراکه بعضی از اشخاص معتقدند که این امر بر اساس تخلیل ها بر سودآوری شرکت ها اثر می گذارد.

صفی خانی ادامه داد: اما به نظر من هنگامی که شرکت ها بتوانند با نرخ پایین تری ابزار مورد نیاز خود را برای به روزرسانی دستگاه های تولیدی تهیه کنند،  کیفیت و کمیت کالا ها افزایش خواهد داشت که چنین امری  به تبع  بر افزایش سودآوری نیز اثر می گذارد.

نمودار حجم نقدینگی کشور به‌صورت میلیارد دلاری

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

وی در پایان به حجم نقدینگی کشور اشاره کرد و گفت:حجم نقدینگی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ به محدوده ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد که براساس برآورد ها این مبلغ تا پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۵۰۰ همت خواهد رسید، درصورتی‌که دولت فعلی نیز بخواهد  به نسبت‌های سال ۹۵ و ۹۶ اقدام به ارز پاشی کند، خروج سرمایه از کشور و کاهش تولیدات را در پی خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید