به گزارش صلح خبر، سیوپنجمین نشست آیین آواز به نکوداشت امیر مداح ـ خواننده و مدرس باسابقه آواز ـ اختصاص داشت.
اجرای مرتضی غزنوی، سعید خلج و هاشم احمدوند در بزرگداشت مداح به همراه آوازخوانی خود او با سنتور میلاد کیایی، از جمله بخشهای نشست بود.
همچنین صادق چراغی، شهرام صارمی، عباس سجادی و سهیل محمودی در بیان شخصیت هنری و آوازی امیر مداح سخنانی ایراد کردند.
بخش دیگری از نشست به بررسی شیوه آوازخوانی مداح اختصاص داشت که با حضور امیر مداح، بهروز مبصری و علی شیرازی برگزار شد.
بهروز مبصری، مداح را آوازخوانی صاحب شیوه توصیف کرد که به خوبی دوران هنرجویی را نزد استادانی همچون حسین صبحدل، کریم صالح عظیمی و نصرالله ناصحپور طی کرده و دقایق و ظرایف این هنر را به خوبی دریافته و به کار بسته است.
شیرازی هم مداح را مولود هنر شبیهخوانی (تعزیه) دانست و افزود: تمامی آوازخوانانی که در بستر شبیهخوانی رشد کردهاند جزو بهترینهای هنر ملی آواز به شمار میروند، نظیر استاد حسین خواجه امیری مشهور به ایرج و امیر مداح. این دو ستاره در دامان خانوادهای شبیهخوان چشم به جهان گشوده و از سن پایین کودکخوان بودند. امیر مداح هم فرزند زندهیاد حسین مداح از تعزیهخوانان قدیمی کشور است و اگر الان هم دقت کنیم میبینیم که امیر موقع بیان کلمات شعر آوازش با چهره و میمیک صورت خود به خوبی احساس نهفته در کلمات را بیان میکند. او زبان بدن را خوب میشناسد و آن را در آواز به کار میبندد. ضمن اینکه جنس صدایش هم شخصی و متعلق به خود اوست و رنگ صدایش در سه نقطه بم، میانی و اوج شاید بر خلاف بیشتر آوازخوانان امروز تغییر نمیکند. رنگ و تونالیتهای خوش و لحنی شیرین که امضای خود امیر مداح را دارد.
صادق چراغی، آهنگساز نیز گفت: با آنکه از امیر مداح آوازهای زیادی در آرشیو صدا و سیما موجود است اما خودش به من گفت که این آثار، لزوماً بهترین آوازهای او نیست و خیلی جاها آوازهای بهتری نسبت به این آثار آرشیوی خوانده است. من که به مناسبت تهیه و اجرای برنامه رادیویی آواز ایرانی از مجموعه برنامههای ایل بانگ در رادیو فرهنگ تا کنون با آوازخوانان باسابقهای همچون محمود مخدوم، مرتضی غزنوی و علی شیرازی مصاحبه و آثار آنها را نیز لابلای حرفهایشان پخش کردهام، نظیر این ویژگی را در کار این سه خواننده نیز دیدهام. در واقع شاید اشکال آوازخوانان این دوران آن است که منتظرند فقط در استودیو آوازهایشان را ضبط و بعد هم منتشر کنند. در حالی که اتفاقهای آوازی بسیاری برای خوانندگان میافتد که محل خلق آوازها در خارج از استودیو؛ مثلاً موقع تمرین در کوه و باغ است. بنابراین هر آوازخوان به راحتی میتواند یک دستگاه ضبط دیجیتال به همراه داشته و هر بار صدای خود را در هر مکانی که میخواند ضبط و در صورت صلاحدید و رضایت از کیفیت فنی و هنری اثرش، آن آواز را پخش و منتشر کند.
شهرام صارمی، کمانچهنواز درباره شیوه خوانندگی مداح گفت: ایشان همه فکر و ذکرش خواندن است؛ بنابراین مثل یک عاشق همیشه حاضر در محضر معشوق، آمادۀ خواندن است؛ یعنی هیچگاه برای خواندن به تمرین و گرم کردن صدایش نیازی ندارد. بارها پیش آمده که در چنین محافلی مهمانی غیبت کرده و آقای مداح به عنوان جایگزین در کمترین زمان ممکن به صورت فی البداهه آوازی را عرضه کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.
عباس سجادی شاعر، ترانهسرا و پژوهشگر شعر و موسیقی هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه به مناسبت نکوداشت مداح وی را از هر نظر شایسته دانست و گفت: علامه محمدرضا شفیعی کدکنی تحت تأثیر فرمالیستهای روسی، شعر را رستاخیز کلمات دانسته و من هم به نوبه خودم آواز را رستاخیز شعر میدانم. آقای مداح هم به خوبی در آوازهایش رستاخیزی از شعر بر پا میکند. او جزو شایستهترین آوازخوانان بعد از انقلاب است.
سهیل محمودی شاعر، ترانهسرا و دوست قدیمی مداح هم اظهار کرد: سی و چند سال قبل که استاد صالح عظیمی کلاس آواز پرباری داشت و امیر عزیز شاگرد ایشان بود، من هم گاهی افتخار مییافتم و به عنوان مستمع آزاد در این کلاس حاضر میشدم. امیر سوگلی کلاس بود و همیشه همین فاصله را در سالهای بعد نیز با آوازخوانان همنسلش از نظر کیفی حفظ کرد و همیشه خوب بوده و خواهد بود.
این مراسم با حضور پیشکسوتان هنر بر صحنه و اعطای لوح تقدیر و هدایایی به امیر مداح به پایان رسید.
در انتها حمید سهرابی مجری برنامه اعلام کرد که سی و ششمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ سهشنبه ۲۲ مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام