امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 473168 |
تاریخ انتشار : 02 تیر 1401 - 10:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/گیلان قائم مقام دادگستری گیلان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد ابلاغ های ما الکترونیکی بوده و طی دو سال گذشته گواهی عدم سوء پیشینه نیز که فرایند طولانی داشت، بدون نیاز به مراجعه ارسال می شود. مجید الهیان، با بیان اینکه دستگاه قضا علاوه بر رسیدگی به پرونده های قضایی به ویژه در سال […]

صلح خبر/گیلان قائم مقام دادگستری گیلان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد ابلاغ های ما الکترونیکی بوده و طی دو سال گذشته گواهی عدم سوء پیشینه نیز که فرایند طولانی داشت، بدون نیاز به مراجعه ارسال می شود.
مجید الهیان، با بیان اینکه دستگاه قضا علاوه بر رسیدگی به پرونده های قضایی به ویژه در سال های اخیر وارد عرصه های مختلف از جمله مبارزه با فساد و پیگیری موضوعات مرتبط جهت اصلاح ساختار نظام اداری شده است، اظهار کرد: همچنین دادستان های مرکز استان و شهرستان ها و بازرسی کل کشور این وظیفه را بر عهده دارند و لذا در جریان بازرسی ها دوره ای و موردی براساس گزارشات واصله پیگیر اصلاح امور هستند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده های متعدد قضایی در دادسراهای استان جهت رسیدگی به جرائم مدیران، افزود: در این راستا آرای محکمی از جمله حبس و مجازات و بازگشت وجوه از دست رفته به بیت المال صادر شده است.

قائم مقام دادگستری گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، رسیدگی به تخلفات حوزه گرانفروشی را بر عهده وزارت صمت و تعزیرات حکومتی دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیت معیشت مردم، دادستان ها در راستای مردمی سازی یارانه ها ماموریت دارند مسائل را پیگیری و از تعزیرات حکومتی حمایت کنند.

الهیان از ابلاغ برنامه تحولی به تمام دادگستری ها و تشکیل کارگروه ها خبر داد و عنوان کرد: به دنبال افزایش استفاده از خدمات الکترونیکی هستیم تا مردم کمتر مراجعه به دادسراها کنند لذا در حال حاضر ۹۰ درصد ابلاغ های ما الکترونیکی بوده و طی دو سال گذشته گواهی عدم سوء پیشینه نیز که فرایند طولانی داشت، بدون نیاز به مراجعه ارسال می شود.

وی هزینه دادرسی ها را نیازمند مصوبه مجلس دانست و تصریح کرد: هرگونه دریافت وجه از مردم به موجب قانون بوده و با تاکید رئیس دستگاه قضا در شورای عالی قضایی به دنبال کاهش هزینه مردم در برنامه هفتم هستیم.

قائم مقام دادگستری گیلان حمایت از تولید و احیای صنایع تعطیل شده را در دستور کار جدی دستگاه قضا دانست و گفت: در سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان را دریغ نمی کنیم و در جریان کارگروه بانک ها به دنبال رفع مشکل سرمایه در گردش این شرکت ها هستیم.

وی برخورد با زمین خواری را جزو حساسیت های دستگاه قضا دانست و خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری متولی رصد تخلفات حوزه تغییر کاربری و زمین خواری بوده و لذا موفق به رفع تصرف اراضی ملی شدیم و به موجب احکام دادگاه ها اقدام به تخریب ساختمان های غیر مجاز کردیم.

الهیان، متولی رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز و ناایمن را کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دانست و بیان کرد: دادگستری در این حوزه نظارت دارد و لذا باید تغییر کاربری های غیر مجاز را بازگردانیم.

وی با بیان اینکه در مجموع سالانه ۹ درصد افزایش پرونده های وارده به دادسراها و محاکم قضایی استان داریم، متذکر شد: سال گذشته ۵۲۵ هزار و ۴۶۱ پرونده وارده به شعب دادگستری اعم از شوراهای حل اختلاف و دادسراها و محاکم قضایی داشتیم که ۵۲۰ هزار پرونده مختومه شد.

قائم مقام دادگستری گیلان میانگین رسیدگی به پرونده های قضایی در سال ۱۳۹۹ را به طور میانگین ۹۴ روز دانست و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ این میانگین ۱۳ روز کاهش داشت.

وی همچنین از موفقیت محاکم قضایی در صلح و سازش و رهایی از قصاص گفت و یادآور شد: سال گذشته حدود ۵۳۷۳ مورد رای جایگزین حبس داشتیم و ۶۰۶ مورد تحت سامانه مراقبت الکترونیکی قرار گرفتند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید