امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 463957 |
تاریخ انتشار : 15 فروردین 1401 - 13:14 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

واردات بیش از چهار میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه با رشد ۷۰ درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران حتی بالاتر از کالاهای اساسی نگه داشته است. به گزارش صلح خبر، گوشی تلفن همراه مدت‌هاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ هم حفظ […]

واردات بیش از چهار میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه با رشد ۷۰ درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران حتی بالاتر از کالاهای اساسی نگه داشته است.

به گزارش صلح خبر، گوشی تلفن همراه مدت‌هاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ هم حفظ شده است.

کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰،  حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش  ۴۸میلیارد دلار صادرات و بیش از ۴۰ میلیون تن  به ارزش ۵۲ میلیارد دلار واردات بوده است که بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

گزارشی که از سوی لطیفی- سخنگوی گمرک ایران – در مورد ۱۰ قلم اول واردات در سال گذشته به صلح خبر اعلام شده نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه با چهار میلیارد و۱۶۲ میلیون دلار به وزن ۶۰۰۰ تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱ درصد رشد دارد.

این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود که بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

با وجود حواشی که در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود ولی به روال پارسال حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با  ۱۲ درصد،  محاسبه می شود، با این تفاوت که نرخ محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار نزدیک شده است.

ذرت دومین کالای وارداتی در ۱۴۰۰

اما مابقی کالاهایی که در ۱۰ قلم اول واردات قرار دارند، عمدتا کالاهای اساسی و البته وارداتی با ارز ترجیحی هستند. بر این اساس ۹.۷میلیون تن ذرت به ارزش بیش از ۳.۳ میلیارد دلار وارد شده که از نظر وزن یک درصد کاهش اما ارزش ۳۴ درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۰۴۰ درصدی واردات گندم

گندم سومین کالای وارداتی در سال گذشته بوده که افزایش آن نیز قابل توجه است.  بیش از هفت میلیون تن به ارزش بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار واردات گندم صورت گرفته که از نظر وزن ۸۱۴ و ارزش ۱۰۴۰ درصد افزایش دارد.

اوضاع واردات روغن چطور است؟

دانه‌های روغنی با ۲.۱ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۴ میلیارد دلار کالای بعدی وارداتی ایران بوده که وزن آن ۵۵ درصد و ارزش ۹۹ درصد رشد دارد.

در سال گذشته در دو گروه روغن خام وارد شده که در یک بخش ۸۹۴ هزار تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار و در دیگر گروه ۵۳۳ هزار تن به ارزش ۷۰۵ میلیون دلار روغن خام سویا بوده است. کنجاله سویا واردات ۲.۳ میلیون تنی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار داشته که ۲۸.۵ درصد از نظر وزن و ۶۰.۵ درصد از نظر ارزش افزایش دارد.

جو دیگر کالای اساسی وارداتی به ارز ترجیحی است که از نظر وزنی ۷۹ درصد و از نظر ارزش ۱۱۵ درصد افزایش واردات دارد، این در حالی است که در سال گذشته ۳.۳ میلیون تن به ارزش یک میلیارد دلار واردات جو انجام شده است.

رشد بیش از ۷۰۰۰ درصدی واردات یکی از ماشین‌آلات

در سایر اقلام وارداتی که در رده‌های بعدی قرار دارند تراکتور جاده ای به عنوان ماشین‌آلات تولید کالاهای اساسی ۶۸ هزار تن به ارزش ۹۷۶ میلیون دلار واردات داشته که رشد آن چشمگیر است. ۷۴۷۵ درصد در وزن و ۱۰هزار و ۸۴۹ درصد در ارزش رشد واردات این اقلام است.

رتبه دهم برای واکسن

واکسن‌های پزشکی نیز با ۶۶۷ میلیون دلار در رتبه دهم واردات کالاهای اساسی قرار دارند که ۱۲۲۱ درصد از نظر ارزش و ۲۶۳ درصد وزن رشد داشته است.
 

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید