امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 268568 |
تاریخ انتشار : 11 فروردین 1398 - 10:31 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر رئیس پارلمان عراق اعلام کرد، پیشنهادات مطرح شده از سوی برخی فراکسیون‌های پارلمانی در زمینه ارائه پیش‌نویس قانونی با هدف درخواست برای خروج نیروهای آمریکا از عراق از روی میز برداشته شده است. به گزارش صلح خبر، محمد الحلبوسی، رئیس‌ پارلمان عراق در ساختمان سفارت عراق در واشنگتن […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد، پیشنهادات مطرح شده از سوی برخی فراکسیون‌های پارلمانی در زمینه ارائه پیش‌نویس قانونی با هدف درخواست برای خروج نیروهای آمریکا از عراق از روی میز برداشته شده است.

به گزارش صلح خبر، محمد الحلبوسی، رئیس‌ پارلمان عراق در ساختمان سفارت عراق در واشنگتن در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اشاره کرد، این موضوع مورد توافق روسای سه گانه عراق یعنی رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان و نخست وزیر قرار گرفته است و همچنین با تمام فراکسیون‌های سیاسی و احراب به توافق رسیده‌ایم که دیگر مورد بررسی و بحث قرار نگیرد.

وی افزود: درخواست برای خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق در این مرحله به نفع تروریسم است.

رئیس پارلمان عراق اظهار کرد: باقی ماندن این نیروها در عراق تضمینی برای کشور است.

رئیس پارلمان عراق در راس هیئتی پارلمانی به آمریکا سفر کرده و با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مایک پنس معاون رئیس ‌جمهوری، مایک پامپئو،‌ وزیر خارجه و پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا و دیگر رهبران کنگره این کشور ملاقات داشته است. از مهمترین مسائل مطرح شده در این دیدارها بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود.

وی به کسانی که او را به دنبال کردن دو موضع‌گیری متفاوت درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق متهم می‌کنند این گونه پاسخ داد: موضع من مشخص است و من به صورت دوگانه درباره این موضوع صحبت نکرده‌ام.

رئیس پارلمان عراق افزود: من منافع عراق را مطرح می‌کنم اما آرای برخی نمایندگان به منزله آرای کل ملت عراق نیست. ۳۲۹ نماینده حق نظر دادن درباره هر موضوعی را دارند اما نهایتا اکثریت قاطع در مورد مسائل تصمیم می‌گیرند. ما با تمام فراکسیون‌های سیاسی و حزبی به توافق رسیدیم و طی یک توافق گسترده با پرداختن و بحث روی هرگونه خروج نیروهای ائتلاف آمریکا از عراق مخالفت شد.

الحلبوسی ادامه داد: جنگ علیه تروریسم خاتمه نیافته و ما این موضوع را با آمریکایی‌ها بحث و بررسی کرده و توافق کردیم وارد مرحله جدید این جنگ شده‌ایم که هدف از آن خشکاندن ریشه‌ها و منابع مالی و فکری این تفکر و نیز محرومیت تفکر افراط گرایی در جذب نیروهای تازه نفس است.

وی تصریح کرد: تمام گروه‌های سیاسی درباره ادامه تلاش‌های اطلاعاتی، آموزش نیروها و ارائه حمایت‌های فنی و لجستیکی از نیروهای عراقی و هر آنچه فرمانده کل نیروهای مسلح مناسب می‌داند، اتفاق نظر دارند؛ این موضوع را در اینجا عراق و در تهران بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: برخی احتمالا از سفرم به تهران عصبانی باشند اما من صراحتا می‌گویم که در راه تحقق منافع عراق به هر کشوری به خصوص کشورهای هم‌جوار سفر خواهم کرد. ما با ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و نمی‌توان حضور این کشور را نادیده گرفت.

الحلبوسی همچنین تاکید کرد، عراق چه قوه مقننه و چه مجریه از روابط قوی با کشورهای هم‌جوار عربی به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس در راس آن عربستان استقبال می‌کند.

الحلبوسی تصریح کرد، با رئیس مجلس شورای (پارلمان) عربستان تماس برقرار کرده و برگزاری نشست روسای پارلمان‌ کشورهای هم‌جوار عراق از جمله اردن، سوریه، عربستان، کویت،‌ ترکیه و ایران در ۲۰ آوریل در بغداد با هدف تضمین ثبات عراق را بررسی کرده است.

وی بر لزوم وجود شراکت واقعی با کشورهای عربی و تاثیر مثبت آن بر عراق و سرمایه‌گذاری و پویایی روند اقتصادی کشورش و احیای تبادل تجاری آزاد تاکید کرد.

الحلبوسی خاطرنشان کرد: عراق از هیچ کس دفاع نمی‌کند اما شرایطش اجازه نمی‌دهد نیازهای کنونی‌اش را برآورده کند. من می‌دانم برخی از مواضع ایران در عراق و منطقه ناخرسند هستند اما می‌گویم روابط با ایران باید براساس احترام متقابل و عدم مداخله و احترام به حاکمیت عراق باشد. من توقف مداخله‌های خارجی را با مقامات آمریکایی مطرح کردم خصوصا ایران تنها کشوری نیست که در عراق دخالت می‌کند بلکه ترکیه نیز مداخلاتی دارد. ما باید عراقی قوی به منظور تضمین ثبات منطقه ایجاد کنیم.

الحلبوسی در واکنش به اعمال فشار آمریکا بر ایران برای کاستن نفوذ این کشور در عراق گفت: ما روابط واشنگتن را در تهران بررسی نکردیم اما می‌توانم بگویم حضور نیروهای آمریکایی در عراق یک پوشش سیاسی برای کشور به منظور توقف هرگونه مدخله خارجی فراهم می‌کند.

وی درباره نقش نیروهای آمریکایی در عراق گفت، توافق اصلی بین عراق و آمریکا در سازماندهی نقش این نیروها در عقب راندن داعش و تروریسم است و این مستلزم انجام عملیات نظامی در داخل و خارج مرزهای عراق است. در زمان ریاست من بر کمیته امنیتی الانبار هماهنگی بین نیروهای عراقی و آمریکایی وجود داشت.

الحلبوسی تصریح کرد: تعداد نیروهای آمریکایی در عراق کاهش نخواهد یافت و روابط عراق و آمریکا مرتبط و تحت تاثیر روابطش با هیچ کشور دیگر نیست.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید