امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 173628 |
تاریخ انتشار : 05 شهریور 1396 - 10:27 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید به گزارش اخبار روز صلح خبر اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید به گزارش صلح خبر؛روزنامه جوان در صفحه اول امروز 5 شهریور خود نوشت:اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز به […]

اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید

به گزارش اخبار روز صلح خبر

اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید

به گزارش صلح خبر؛روزنامه جوان در صفحه اول امروز 5 شهریور خود نوشت:اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید

اقتصاد رانتی و نفتي را‌‌ مولد و مردمي کنید

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز به مناسبت هفته دولت در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي دولت دوازدهم، با اشاره به ضرورت «كار و تلاش جهادي و مضاعف مسئولان براي رفع مشكلات»، با بيان توصيه‌هاي «شخصيتي، رفتاري و كاري» به اعضاي هيئت دولت، «اقتصاد و مسائل معيشتي مردم» را مهم‌ترين مسئله كشور برشمردند و  تأكيد كردند: جهت‌گيري‌ها بايد از «اقتصاد رانتي و نفتي» به «اقتصاد مولّد و مردمي» تغيير يابد.  به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با گراميداشت هفته دولت و بزرگداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر به‌عنوان دو نام ماندگار و نمادين، گفتند: با اينكه دوران مسئوليت اين دو بزرگوار، بسيار كوتاه بود و نمي‌توان قضاوتي درباره عملكرد اجرايي آنان داشت، اما همواره از اين دو شهيد عزيز به نيكي و با تجليل ياد مي‌شود كه علت آن، روحيات شخصيتي و مديريتي آنان، همچون «انقلابي، مؤمن و صادق بودن» است.

     اكنون نوبت رئيس‌جمهور و وزراست كه اقدام و عمل را آغاز كنند
رهبر انقلاب اسلامي با  تأكيد بر اينكه روحيات شهيدان رجايي و باهنر بايد سرلوحه همه مسئولان و دولتمردان باشد، از زحمات و تلاش‌هاي دولت يازدهم و وزيراني كه در دولت دوازدهم حضور ندارند، قدرداني كردند و افزودند: اميدواريم با تعيين وزير نيرو كه وزارتخانه آن مهم است و نيز وزارت علوم كه وزارتخانه‌اي بسيار مهم‌تر است، دولت دوازدهم به صورت كامل، وظايف خود را انجام دهد. ايشان، تشكيل دولت دوازدهم در موعد مقرر و انجام‌شدن آسانِ فرآيند شكل‌گيري دولت اعم از برگزاري انتخابات و مراسم تنفيذ و تحليف و سپس رأي اعتماد مجلس را بسيار مهم و كم‌نظير خواندند و خاطرنشان كردند: اكنون نوبت رئيس‌جمهور و وزراست كه اقدام و عمل را آغاز كنند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با  تأكيد بر گذشت سريع زمان و لزوم بهره‌گيري هرچه بيشتر و صحيح از دوران چهارساله مسئوليت، خاطرنشان كردند: اين مدت براي انجام كارهاي اساسي، زمان كمي نيست همچنانكه اميركبير در دوران سه‌ساله صدارت خود، كارهاي مهمي كرد كه اكنون كشور به فعاليت‌هايي از آن جنس نياز دارد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، توصيه‌هايي خطاب به رئيس‌جمهور و اعضاي دولت دوازدهم بيان كردند كه «داشتن نيت الهي براي خدمت به مردم به عنوان بندگان خدا و حل مشكلات آنها»، و «انس با قرآن و دعا» اولين توصيه ايشان بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان توصيه دوم، به لزوم داشتن «روحيه جهادي وتلاش مضاعف و خستگي‌ناپذير و بدون چشمداشت» اشاره كردند و در توصيه سوم، افزودند: اعضاي دولت علاوه بر اينكه در تصميمات دولت، مسئوليت مشترك دارند، بايد با يكديگر همكاري داشته باشند و به صورت تيمي عمل كنند.

   تحمل شنيدن صداي مخالف را داشته باشيدايشان در توصيه‌اي ديگر خطاب به دولت گفتند: تحمل شنيدن صداي مخالف را داشته باشيد و با بالا بردن حلم خود كه همان ظرفيت دروني است، از نقادي استقبال و استفاده كنيد. «ارتباط نزديك با مردم به‌منظور درك بهتر واقعيات زندگي مردم»، پنجمين توصيه رهبر انقلاب بود و در همين خصوص خاطرنشان كردند: «داشتن بخش ارتباطات مردمي قوي» و «سفرهاي استاني» بسيار خوب و مفيد است.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ششمين توصيه خود را به موضوع «لزوم حفظ و تقويت روحيه مردمي و پرهيز از اشرافي گري»، اختصاص دادند، و در بيان توصيه هفتم افزودند: به حركتهاي مردمي كه غالباً خودجوش است اعم از فرهنگي، اقتصادي و خدماتي همچون گروه‌هاي جهادي يا فرهنگي، كمك و مساعدت كنيد. «در نظر گرفتن كارآمدي، تدين، انقلابي بودن، پركاري و جهادي عمل كردن در انتخاب همكاران و مديران زير مجموعه» هشتمين توصيه رهبر انقلاب اسلامي بود و در همين خصوص گفتند: اگر همكاران و مديران شما افرادي با اين خصوصيات نباشند، اهداف و مقاصد به سرانجام نخواهد رسيد همانگونه كه طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي كشور به‌رغم زحماتي كه براي آن كشيده شد، آنگونه كه بايد، به نتيجه نرسيده است.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي موضوع «پيگيري و نظارت بر زيرمجموعه» و همچنين «داشتن برنامه دقيق و مدون و علمي» را مورد  تأكيد قرار دادند و در بيان توصيه يازدهم گفتند: در تصميم‌گيري‌ها و اقدام، با در نظر گرفتن اسناد بالادستي و سند چشم‌انداز و قوانين مصوب مجلس، شجاعت به خرج دهيد و روحيه خطرپذيري داشته باشيد. آخرين توصيه رهبر انقلاب اسلامي به دولت، موضوع در نظر گرفتن اولويت‌ها در هر حوزه و تمركز بر اولويت‌هاي اصلي بود.    اقتصاد بايد اولويت ‌باشدرهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، «اقتصاد» را اولويت واقعي كشور خواندند و با  تأكيد بر تلاش بي‌وقفه مسئولان براي حل مشكلات معيشتي مردم از جمله بيكاري جوانان گفتند: اقتصاد بايد اولويت همه اعضا و بخش‌هاي دولت باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اگرچه وزارتخانه‌هايي مانند اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و جهاد كشاورزي مستقيماً در مسائل مهمي نظير توليد و اشتغال مسئوليت دارند اما ديگر بخش‌هاي دولت از جمله وزارت امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نيز مي‌توانند در حل مشكلات اقتصادي، زمينه‌سازي و كمك كنند. ايشان افزودند: آمارهاي ارائه‌شده در بخش اقتصاد بر اساس مباني علمي مطرح مي‌شود، اما اين آمارها به‌طور كامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعي كشور و زندگي مردم نيست، بنابراين در اين ميان مشكلي وجود دارد كه بايد آن را شناخت و حل كرد. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: بر اساس اين آمارها، تورم از چند ده درصد به زير 10 درصد رسيده، اما آيا قدرت خريد مردم و ارزش پول ملي نيز در همين مقياس، بالا رفته است؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مثالي ديگر خاطرنشان كردند: درباره ركود هم آمارهاي اعلام شده درست است ولي هنوز واحدهاي كوچك و متوسط فراواني وجود دارد كه زير ظرفيت كار مي‌كنند يا تعطيل شده‌اند و اين واقعيت نشان مي‌دهد كه يك جاي كار عيب دارد كه بايد آن را پيگيري و رفع كرد. ايشان، مسئله بانك‌ها، سرمايه‌گذاري، رشد نقدينگي و مسئله قاچاق را در موضوع اقتصاد مهم دانستند و  تأكيد كردند: مسئولاني كه در دولت با اقتصاد، ارتباط مستقيم دارند بايد مانند يك تيم هماهنگ، تصميم‌گيري و عمل كنند و ديگران نيز به آنها كمك نمايند.

   مشكل اصلي سياست‌هاي اصل ۴۴ در اجراي تصميمات استرهبر انقلاب اسلامي، اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ را از ديگر سرفصل‌هاي مهم اقتصاد برشمردند و با انتقاد از پيش نرفتن كارها در اين زمينه، گفتند: در بسياري از موارد، سياست‌ها و مشكلات روشن است، و تصميمات خوبي هم گرفته مي‌شود اما كارها آنچنان كه بايد و شايد پيش نمي‌رود كه اين واقعيت نشان مي‌دهد مشكل اصلي در اجراي تصميمات است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دست به دست شدن بنگاه‌ها و مراكز اقتصادي در بخش‌هاي مختلف دولت را بي فايده خواندند و افزودند: بايد با اجراي صحيح سياست‌هاي اصل ۴۴، دولت از تصدي‌گري به تنظيم‌گرايي، تغيير وضعيت دهد و با مشخص كردن راه‌ها و سياست‌ها، نظارت و نظم را اعمال كند.  ايشان، «برخورد جدي با مفاسد اقتصادي»، «مسئله روستاها»، «مديريت واردات و صادرات» و «آمايش سرزمين» را از ديگر موضوعات نيازمند توجه ويژه خواندند و خاطرنشان كردند: در آمايش سرزميني استان‌ها كارهايي شده است اما در آمايش سرزميني كشور، هنوز سندي نداريم كه بايد براي تدوين و اجراي اين سند مهم، برنامه زمان‌بندي تهيه شود. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و تصميمات خوب اين ستاد افزودند: همه اين تصميمات عملياتي نشد و توقع اين است كه نظارت و پيگيري شود تا تكاليف تعيين شده‌ دستگاه‌ها، به خوبي محقق شود.

    لزوم تغيير جهت‌گيري از اقتصاد رانت و نفتي به مولد و مردميحضرت آيت‌الله خامنه‌اي با  تأكيد بر ضرورت تغيير جهت‌گيري اقتصادي كشور از «اقتصاد رانتي و نفتي» به «اقتصاد مولد و مردمي» افزودند: بايد اقتصاد را از نفت خلاص كنيم و اين هدف مهم با توجه به امكانات، ظرفيت‌ها و نيروي انساني كشور تحقق‌پذير است، همانگونه كه برخي كشورهاي بدون نفت، اين كار را كرده‌اند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، «حفظ جهت‌گيري و روحيه انقلابي و ديني در ديپلماسي» را مهم خواندند و  تأكيد كردند: بايد در مسائل ديپلماسي به انقلاب خود افتخار كنيم و از عمل كردن به هنجارهاي ملي يعني هنجارهاي برآمده از انقلاب، نظير ايستادگي در مقابل استكبار، ظلم‌ستيزي و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت كنيم. ايشان خاطرنشان كردند: پايبندي به مواضع و هنجارهاي انقلابي باعث تشَخّص و برانگيختن احترام ديگران مي‌شود، ضمن اينكه اين كار با استفاده از نرمش‌ها و پيچش‌ها و طنازي‌هاي هنر ديپلماسي منافاتي ندارد. «گشودن چتر ديپلماسي بر همه جهان» و «تمركز نكردن بر روابط با چند كشور محدود» از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب در زمينه سياست خارجي بيان كردند. ايشان افزودند: در عرصه ديپلماسي بايد چابك، به روز، سريع و هوشيار عمل كرد و به فضل الهي در آينده نيز همانگونه كه تاكنون پيش رفته‌ايد و در مقابل دشمنان ايستاده‌ايد، عمل كنيد.  پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي روحاني گزارشي از اقدامات دولت يازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم بيان كرد. رئيس‌جمهور، مهم‌ترين معضل پيش روي دولت را مسئله بيكاري و مشكلات اقتصادي خواند و افزود: نظام بانكي، صندوق‌هاي بازنشستگي، نبود تعادل در بودجه، مسئله آب و مشكلات محيط زيست از ديگر مسائلي است كه بايد در چهار سال آينده حل شوند.  آقاي روحاني با برشمردن اهداف اصلي دولت دوازدهم، خاطرنشان كرد: هدف اول دولت حل مشكل بيكاري است و تلاش مي‌كنيم سالانه بيش از ۹۰۰ هزار شغل ايجاد شود. رئيس‌جمهور، «تحقق رشد ۸ درصدي، مبارزه با فقر و تحقق عدالت اجتماعي» را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با بيان اينكه براي رسيدن به رشد ۸ درصدي نيازمند ۷۷۵ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد در سال هستيم، افزود: براي رسيدن به اين هدف، بودجه و امكانات دولت كافي نيست و بايد بانك‌ها، بازار سرمايه، صندوق توسعه ملي و سرمايه بخش خصوصي به ميدان بيايد و سرمايه خارجي نيز جذب شود.  آقاي روحاني، تورم سالانه را كمتر از ۸ درصد خواند و افزود: تلاش دولت دوازدهم اين است كه تورم را تك رقمي نگه دارد. رئيس‌جمهور افزود: سال گذشته سالي استثنايي براي اقتصاد كشور بود زيرا شاهد رشد اقتصادي دو رقمي بوديم و رشد اقتصادي ايران در جهان اول شد. آقاي روحاني با اشاره به لزوم مردمي‌كردن اقتصاد و اصلاح نظام بانكي گفت: اگر بخواهيم به اين اهداف برسيم، بايد سود بانكي كاهش يابد و وزارتخانه‌ها و بانك‌ها از بنگاه‌داري دست بردارند. رئيس‌جمهور با بيان اينكه به مردم قول داده‌ايم فقر مطلق تا پايان دولت دوازدهم ريشه‌كن شود، خاطرنشان كرد: براي رسيدن به اين هدف بايد با تحول مالياتي، فاصله دو دهك بالا و پايين جامعه كم، و فقر مطلق ريشه‌كن شود. آقاي روحاني، «نوسازي و بازسازي صنايع»، «تحول در اقتصاد دانش‌بنيان» و «اتكا به درآمدهاي غيرنفتي» را از ديگر برنامه‌هاي دولت خواند و افزود: دولت دوازدهم بيش از گذشته با مشكلات آشناست و همه بايد براي حل مشكلات كشور به دولت كمك كنند. رئيس‌جمهور همچنين گفت: تلاش شد در انتخاب وزرا و معاونان رئيس‌جمهور، افرادي كارآمد و شايسته بدون وابستگي جناحي و حزبي دعوت به كار شوند. در پايان اين ديدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.
منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید