امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 464823 |
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1401 - 13:14 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت سیمان، آهن‌آلات و میلگرد، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان این موضوع را تایید نکرد و ضمن اشاره به اینکه تمامی معاملات در بورس کالا صورت می‌گیرد و طی روزهای اخیر اثر و گزارشی از افزایش قیمت‌ها دیده نشده، تاکید کرد سیمان با قیمت پایه همچنان عرضه می‌شود […]

در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت سیمان، آهن‌آلات و میلگرد، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان این موضوع را تایید نکرد و ضمن اشاره به اینکه تمامی معاملات در بورس کالا صورت می‌گیرد و طی روزهای اخیر اثر و گزارشی از افزایش قیمت‌ها دیده نشده، تاکید کرد سیمان با قیمت پایه همچنان عرضه می‌شود و افزایش نرخی رخ نداده است.

در رابطه با بحث‌های اخیر پیرامون افزایش قیمت آهن، میلگرد و سیمان، عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با صلح خبر، ضمن تاکید بر اینکه از نظر ما افزایش نرخی حتی در بازار اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: ارزیابی بازار که از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز قابل پیگیری است، نشان می‌دهد که افزایش قیمت سیمان نداشته‌ایم. ضمن اینکه تمامی معاملات در بورس کالا انجام می‌شود و اطلاعات بورس و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که طی هفته گذشته و دو هفته گذشته (با توجه به عرضه هفتگی)، خریداری وجود نداشته و کسی تمایل به خرید سیمان نداشته است.  

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان افزود: این بدان معناست که بازار کشش چندانی ندارد؛ این در حالیست که محدودیتی برای فروش وجود ندارد و اگر خریدار بود  ساخت‌وسازها برقرار بود، خرید صورت می‌گرفت. قیمت‌هایی که بر اساس آن معاملات در بورس کالا انجام می‌شود، قیمت‌های پایه است و هیچکس هم بالاتر از قیمت‌های پایه امکان فروش ندارد؛ بنابراین صحبت‌های اخیر مبنی بر افزایش قیمت سیمان، مورد تایید ما نیست و مدرکی برای ثبات آن وجود ندارد؛ چرا که ملاک اصلی سازمان حمایت و بورس کالاست. گزارش‌های واصله به ما، حاکی از افزایش نرخ سیمان حتی در بازار نبوده است. اگر افزایش نرخی رخ داده بود، قطعا سیمان فروش بیشتری داشت.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در برخی مناطق کشور، سیمان ارزان‌تر هم شده و گرانی مطرح نبوده است. خوشبختانه در حال حاضر شرایط ثابتی بر بازار حاکم است و اتفاق خاصی نیفتاده؛ اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از جمله دستمزدها که بر کسی پوشیده نیست و تاثیر آن بر سایر عوامل همچون پیمانکاری‌ها، تعمیرات و نگهداری و… قیمت سیمان قطعا قیمت‌های فعلی نخواهد بود و قیمت‌ واقعی، این‌ها نیست.

شیخان تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور، بایستی تولید مورد حمایت قرار گیرد و همچون سال‌های گذشته، به عنوان شعار سال مدنظر قرار گرفته است. برای حمایت از تولید، نمی‌توان تمامی موارد را نادیده گرفت و مانع اصلاح قیمت‌ها، صادرات و… شد اما انتظار داشت تولید ادامه پیدا کند؛ با ادامه روند تولید، اشتغال نیز حفظ خواهد شد. اما اگر سیمان یا سایر  صنایع  به هر دلیل نتوانند تولید را ادامه دهند، به زیان‌دهی گرفتار خواهند شد و به‌تبع صنعت خواهد خوابید و  مشکلات آن لاینحل خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان ضمن اشاره به تاثیرگذاری محدودیت‌ها همچون محدودیت‌های برق و گاز بر روند تولید، از دولت درخواست کرد که تولید را مورد حمایت قرار دهند تا تولید روند ثابت خود را داشته باشد و به‌موقع محصول عرضه شود. هر چه تولید افزایش یابد، قیمت‌ها مناسب‌تر خواهد شد و عرضه و تقاضا به درستی صورت می‌گیرد. این حمایت از تولید نه‌تنها در صنعت سیمان، بلکه در تمامی زمینه‌ها بایستی پیگیری شود.      

این مقام صنفی در رابطه با قیمت پایه‌ سیمان اعلام کرد: قیمت پایه هر پاکت سیمان ۵۰ کیلوگرمی بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان است. این قیمت پایه درب کارخانه است که هزینه‌های ارزش افزوده، هزینه‌های حمل‌ونقل و… بر آن افزوده خواهد شد و ممکن است قیمت هر پاکت سیمان ۲۸ هزار تومانی با هزینه‌های حمل‌ونقل، ارزش افزوده، سود عامل، تخلیه و بارگیری و… بطور مثال به ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان برسد. این گران شدن نیست و روند طبیعی است.  

وی تصریح کرد: کسانی که می‌گویند سیمان افزایش قیمت داشته است، مدارک خود را ارائه دهند؛ ملاک و مدرک ما بورس کالاست که در دسترس و قابل ملاحظه برای همه است. اگر قیمت‌ سیمان به قیمت‌های اعلام شده رسیده بود، تمامی محصولات ما خریداری شده بود و برای ما نیز بهتر بود؛ چرا که در حال حاضر سیمان عرضه شده خریداری نمی‌شود.

به گزارش صلح خبر، لازم به ذکر است در مقابل موضوع افزایش قیمت آهن، میلگرد و فولاد از سوی اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران که مورد تایید قرار گرفت. در این رابطه رئیس اتحادیه مذکور ضمن اشاره به اینکه علیرغم شکل نگرفتن خرید و فروش‌ها در بازار، آهن و میلگرد گران شده‌اند، مقصر اصلی این افزایش قیمت را برخی تولیدکنندگان دانست و گفت: در مجموع از اسفند سال گذشته تا ۲۰ فروردین ماه بازار شاهد رشد ۲۰۰۰ تومانی، تیرآهن، میلگرد و فولاد به ازای هر کیلوگرم بوده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید