امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 282601 |
تاریخ انتشار : 07 خرداد 1398 - 19:12 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در اسلو به سر می‌برد در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون ‏سیاست خارجی مجلس نروژ در خصوص مهمترین مسایل و تحولات بین المللی و همکاری های ‏پارلمانی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و نروژ با همتایان نروژی خود گفت‌وگو کردند. به گزارش […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در اسلو به سر می‌برد در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون ‏سیاست خارجی مجلس نروژ در خصوص مهمترین مسایل و تحولات بین المللی و همکاری های ‏پارلمانی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و نروژ با همتایان نروژی خود گفت‌وگو کردند.

به گزارش صلح خبر، حشمت الله  فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این دیدار با اشاره به سوابق ‏تاریخی روابط خوب دو کشور اظهار امیدواری نمود که روابط بین دو کشور بیش از گذشته تعمیق و ‏توسعه یابد.‏

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به اشتراک نظر  دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و داعش ‏و نقش آمریکا در ایجاد و حمایت از این گروه‌های تروریستی خروج یکجانبه آمریکا از برجام را بیانگر ‏عدم احترام آمریکا به قوانین و مقررات بین المللی توصیف نمود و از موضع نروژ در حمایت از بر جام ‏و مخالفت با اعمال تحریم های یکجانبه  قدردانی کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در ادامه با اشاره به کم کاری کشورهای ‏اروپایی در حفظ برجام گفت: متاسفانه اروپا رویکرد مشارکت جویانه کشورمان را به اندازه کافی ارج ‏ننهاده است و عملکرد خنثی و بی تفاوت اروپا سبب خواهد شد این قاره را در مقابل تهدیداتی همچون ‏تروریسم قاچاق انسان و مواد مخدر آسیب‌پذیرتر از گذشته شود.

وی در پایان ضمن تشکر از مهمان ‏نوازی طرف نروژی از سفر نمایندگان کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی مجلس نروژ دعوت نمود به ‏تهران سفر نمایند.‏

در این دیدار همچنین محمد جواد  جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در پاسخ به سوالی در مورد ‏سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با دعوت دولت‌های قانونی منطقه و برای ‏جلوگیری از تجزیه این کشورها و ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای به کشورهای منطقه کمک نموده و به ‏عنوان کشوری با قدرت منطقه‌ای قابل توجه و موئلفه های متعدد امنیتی و سیاسی ایران مانع از تسلط ‏تروریست ها شده و گروه هایی که به اعتراف سردمداران دولت آمریکا، این کشور در ایجاد و پرورش ‏آنها نقش داشته است را شکست داده است.

وی همچنین نقش منفی برخی از کشورهای منطقه در حمایت از تفکر ‏تروریستی و کشتار بی رحمانه مردم یمن را مورد انتقاد قرار داد و در پاسخ به انتقادات از مجازات ‏اعدام گفت که متاسفانه برخی کشورها بدون توجه به فجایع جاری در یمن و مشکلات ناشی ‏از کمبود دارو در ایران که برای بیماران خاص و سرطانی حیاتی است مواضعی می گیرند. در حالی که این موارد ‏مصادیقی از اعدام تدریجی است که اروپا می بایستی سیاست دوگانه در برخورد با این فجایع را مورد ‏بازبینی قرار دهد.‏

در این دیدار همچنین محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی نیز  خواستار ارتقا هر چه ‏بیشتر روابط بین دو کشور  و به خصوص استفاده از تجارب نروژ در زمینه شیلات و آبزی پروری شد.

 ‏وی با اشاره به اهمیت صلح خبر و دوستی در دین مبین اسلام تفکر وهابیت را ریشه و منشا تمام مشکلات ‏تروریستی در منطقه توصیف نمود و با اشاره به سبقه تاریخی و خصلت صلح خبر دوستی مردم ایران بر ‏آمادگی دولت و ملت ایران برای مقابله با هر گونه تجاوز علیه کشورمان  تاکید نمود.

‏برومندی از رویکرد غرب برای همزمان فروش سلاح و ابراز تاسف در خصوص فجایع یمن ابراز تعجب نمود.

در این دیدار سمیه محمودی نایب رئیس  فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیشرفتهای مختلف بانوان در عرصه ‏های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در ایران مصادیقی از پیشرفتهای زنان ایرانی در صحنه ‏های مختلف داخلی و بین المللی را ارائه نمود.

وی همچنین از طرح های مصوب در مجلس شورای ‏اسلامی برای ارتقا خدمات به زنان بی سرپرست و بد سرپرست و همچنین تصویب قانون تابعیت برای ‏فرزندانی با مادران ایرانی خبر داد.‏

در این جلسه آنیکا هوتفلد رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ با ابراز خرسندی از  حضور هیات ایرانی در نروژ خواست ‏و اراده نروژ در  ارتقا سطح همکاری ها و روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار ‏دادند.

طرف نروژی با اشاره به روابط نزدیک و استراتژیک این کشور با آمریکا با این حال اعلام نمود ‏که به رغم این روابط نزدیک با آمریکا نروژ از ابتدا با خروج این کشور  از برجام مخالف بوده و عمیقا از ‏این بابت اظهار تاسف نموده است.

طرف نروژی همچنین با اشاره به رصد  دقیق تحولات در ‏منطقه خاورمیانه مخالفت خود با  اعمال تحریم علیه کشورمان را یاد آور شد و گفت که عصبانیت ‏ایران در برابر این تحریم های ناعادلانه کاملا قابل درک است.

نمایندگان نروژی اظهار امیدواری ‏نمودند که با کاهش مجادلات لفظی در منطقه تنش کنونی  در منطقه حساس خاورمیانه به نحو عاقلانه ‏ای مدیریت و مانع از  گسترش ناامنی در منطقه گردد. 

طرف نروژی همچنین با اشاره به اشتیاق شرکت ‌های نروژی برای حضور در بازار ایران به خصوص در بخش شیلات و انرژی های پاک اظهار ‏امیدواری نمود کانالهای مالی اروپا برای حفظ روابط تجاری با کشورمان هر چه زودتر ایجاد شود. ‏

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید