امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 279 |
تاریخ انتشار : 13 آبان 1391 - 22:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سال ها است که در محافل مختلف از قدرتمند شدن اسمارت فون ها و این که آن ها کامپیوترهای جیبی بسیار کارآمدی هستند، صحبت می شود، اما این حرف ها درباره همه اسمارت فون ها مصداق ندارد. شاید بتوان گفت اولین گوشی ای که به این درجه از تکامل رسیده، Atrix ۴G محصول جدید شرکت […]

سال ها است که در محافل مختلف از قدرتمند شدن اسمارت فون ها و این که آن ها کامپیوترهای جیبی بسیار کارآمدی هستند، صحبت می شود، اما این حرف ها درباره همه اسمارت فون ها مصداق ندارد. شاید بتوان گفت اولین گوشی ای که به این درجه از تکامل رسیده، Atrix ۴G محصول جدید شرکت موتورولا است. موتورولا پس از تجربه یک همکاری ناموفق با شرکت اپل، در زمینه ساخت گوشی هایی با قابلیت پشتیبانی از iTunes ، پس از رو آوردن به سیستم عامل آندروئید به رقیبی سرسخت برای اپل تبدیل شده است تا جایی که این روزها دو شرکت مدام به بهانه های مختلف از هم شکایت می کنند و پای یکدیگر را به دادگاه می کشانند. موتورولا در نمایشگاه CES امسال، Atrix ۴G را معرفی کرد که برترین موبایل هوشمند این نمایشگاه لقب گرفته است.

سال ها است که در محافل مختلف از قدرتمند شدن اسمارت فون ها و این که آن ها کامپیوترهای جیبی بسیار کارآمدی هستند، صحبت می شود، اما این حرف ها درباره همه اسمارت فون ها مصداق ندارد. شاید بتوان گفت اولین گوشی ای که به این درجه از تکامل رسیده، Atrix ۴G محصول جدید شرکت موتورولا است. موتورولا پس از تجربه یک همکاری ناموفق با شرکت اپل، در زمینه ساخت گوشی هایی با قابلیت پشتیبانی از iTunes ، پس از رو آوردن به سیستم عامل آندروئید به رقیبی سرسخت برای اپل تبدیل شده است تا جایی که این روزها دو شرکت مدام به بهانه های مختلف از هم شکایت می کنند و پای یکدیگر را به دادگاه می کشانند. موتورولا در نمایشگاه CES امسال، Atrix ۴G را معرفی کرد که برترین موبایل هوشمند این نمایشگاه لقب گرفته است.

اتریکس مبتنی بر آندروئید ۲,۲ (با نام رمز Froyo) است که به احتمال به آندروئید ۲,۳ ارتقا می یابد. پردازنده دوهسته ای تگرا ۲ با دو تراشه یک گیگاهرتزی چشم گیرترین مشخصه سخت افزاری این گوشی است. از جمله مشخصات این گوشی می توان به حافظه شانزده گیگابایتی داخلی و صفحه نمایش چهار اینچ qHD (۹۶۰ ×۵۴۰ پیکسل) با وضوحی تقریباً مشابه نمایشگر رتینای آی فون ۴ اشاره کرد. در نخستین نگاه، بدنه مشکی اتریکس شما را یاد مدل دفی (Defy) موتورولا یا ویبرانت سامسونگ می اندازد. پردازنده، دو هسته ای تگرا ۲ مصرف انرژی پایینی داشته و از ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰p پشتیبانی می کند. از دیگر قابلیت های اتریکس می توان به یک گیگابایت رم، باتری ۱۹۳۰ mAh، دوربین پنج مگاپیکسل با قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۷۲۰p و فلاش LED به اضافه دوربین دیگری در جلوی گوشی با کیفیت VGA به منظور انجام مکالمه های تصویری و میکروفون دوقلو برای کاهش نویز اشاره کرد. اتصالات بی سیم آن نیز شامل WCDMA/GSM چهاربانده، وای فای، نسخه ۲,۱ بلوتوث و A GPS می شود. در ضمن پورت HDMI نیز برای اتصال به تلویزیون دارد.

اتریکس از نظر طراحی، معمولی اما زیبا است. گوشی مستطیل مشکی رنگی که حجم گسترده ای از قاب جلوی آن را یک نمایشگر چهاراینچی پر کرده است. در بالای نمایشگر دوربین VGA و در پایین آن نیز چهار کلید لمسی قرار دارند. قاب پشتی نیز نوعی بافت فیبر کربنی با هاشورهای مورب دارد. ضخامت گوشی ۱۰,۹ میلی متر است و در مقایسه با گوشی هایی مانند HTC Desire بسیار باریک به نظر می رسد. از دیگر موارد قابل ذکر درباره طراحی گوشی، کلیدهای کم و زیاد صدا است که کار با آن ها هنگام مکالمه و پخش موسیقی آسان است. کیفیت رنگ و روشنایی صفحه نمایش آن نیز بسیار عالی است و طبق ادعای خود موتورولا در هر دو محیط داخل و خارج از خانه خوانایی بسیار خوبی دارد. البته، در مواردی که نور از نزدیک به آن بتابد، دیدن محتویات صفحه، کار مشکلی است. اما کاربر این اطمینان را دارد که با واکنش پذیری نمایشگر هیچ مشکلی نخواهد داشت. سرعت پاسخ گویی صفحه نمایش خوب است و حتی هنگام اجرای چند برنامه به صورت همزمان نیز اشکالی در آن ایجاد نمی شود.

اتریکس را می توان به راحتی به چندین پایه مختلف وصل و به نت بوک، مرکز رسانه، مسیریاب یا حتی ساعت کوکی تبدیل کرد! معلوم نیست این وسیله زیبا و چندمنظوره چه قیمتی خواهد داشت، اما بدون شک اگر بخواهید آن را با همه لوازم جانبی اش بخرید، باید هزینه زیادی بپردازید. یکی از قسمت های جالب توجه اسمارت فون اتریکس، اسکنری با قابلیت تعیین هویت از طریق اثرانگشت کاربر است که در بالای گوشی و کنار کلید پاور تعبیه شده است. با این فناوری به کلمه رمز یا چیز دیگری برای قفل و باز کردن گوشی نیاز ندارید، فقط کافی است انگشت خود را روی این قسمت بکشید تا قفل آن باز شود. بسیار خوب تا این جای کار تنها با یک گوشی آندروئیدی مواجه هستیم که از نظر قدرت پردازشی یک سر و گردن بالاتر از بقیه آندروئیدی ها است. اما وجه تمایز اصلی Atrix از جای دیگری آغاز می شود؛ موتورولا دو پایه ویژه برای این گوشی طراحی کرده است که می توان از آن به صورت یک کامپیوتر نیز استفاده کرد. پایه اول از نظر ظاهری مشابه پایه تمام گوشی ها است، اما به لطف پشتیبانی های نرم افزاری و تعبیه سه پورتUSB و یک پورت HDMI می توان صفحه کلید و ماوس را به آن متصل کرد و از طریق نمایشگر بزرگ با گوشی کار کرد! با این ویژگی منحصر به فرد نه تنها مرز دنیای موبایل و کامپیوترهای رومیزی کم رنگ تر و ناپیدا تر از گذشته شده بلکه به سادگی می توان تصور کرد که کاربردهای متنوعی از طریق برنامه های آندروئیدی مخصوص این ویژگی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مثلاً شاید توسعه دهندگان بازی های موبایل با پشتیبانی از این ویژگی تجربه بازی های دسکتاپ را روی موبایل فراهم کنند.

اما شاید جذابیت اصلی اتریکس پایه ابتکاری جدیدی است که این گوشی را به یک لپ تاپ تبدیل می کند. در واقع نامیدن پایه با این دستگاه کمی دشوار است. به هر حال، این دستگاه در واقع شبیه یک نوت بوک اما فاقد هر گونه پردازنده، حافظه و… است که اتریکس پشت نمایشگر آن نصب شده و نقش مغز متفکر لپ تاپ را ایفا می کند. به این ترتیب، هنگامی که گوشی را روی این نوت بوک توخالی سوار می کنید یک لپ تاپ کامل خواهید داشت و می توانید از سیستم عامل آندروئید روی یک نمایشگر بزرگ استفاده کنید. چون به صورت معمول مسیر ارتباطی لوازم جانبی به لپ تاپ ها، پورت های USB هستند، این پایه نیز از دو ورودی میکرو یو اس بی و یک HDMI برای اتصال به اتریکس استفاده می کند. از مشخصات این شبه لپ تاپ ۱,۱ کیلوگرمی می توان به تراک پد چندلمسی، صفحه نمایش ۶/۱۱ اینچ و یک باتری با قابلیت کار هشت ساعت اشاره کرد. خوشبختانه روش استفاده از گوشی در حالت اتصال به پایه لپ تاپی خام و بدون بهینه سازی رها نشده است. روی گوشی نرم افزاری به نام WebTop وجود دارد که در واقع یک سیستم عامل لینوکسی با نوار ابزاری شبیه Mac OS X اپل است و می تواند نسخه کامل فایرفاکس و چند نرم افزار دیگر را اجرا کند. به محض قرار دادن اتریکس روی پایه، نمایشگر لپ تاپ روشن می شود و همه برنامه های موبایل را می توان در آن اجرا کرد. اجرای برنامه های موبایل در نمایشگر ۶/۱۱ اینچ واقعاً جالب و جذاب است. تصور کنید با یک صفحه کلید کامل و بزرگ پیام کوتاه بنویسید و ارسال کنید. سرعت تایپ چند برابر بیشتر و واقعاً عالی است!

Webtop زمانی فعال می شود که اتریکس روی پایه قرار می گیرد یا از طریق HDMI به تلویزیون یا نمایشگر وصل می شود. د راین حالت گوشی به WebTop سوییچ می کند. موتورولا صفحه کلید ویژه ای برای گوشی های مبتنی بر آندروئید و WebTop نیز ارائه کرده که کلیدهای اختصاصی برای سوییچ بین رابط های بصری مختلف دارد. رابط بصری اتریکس شباهت بسیاری به MotoBlur موجود در گوشی مایل استون موتورولا دارد؛ این شباهت شامل ویجت های قابل تغییر، داشتن چند صفحه اصلی و امکان دسترسی به سایت های اجتماعی است. جالب است که کاربر با توجه به نوع استفاده می تواند از بین سه رابط بصری مختلف یکی را انتخاب کند. کارکرد خوب و سریع مرورگر فایرفاکس اتریکس، آن را در ردیف بهترین گوشی های اینترنت محور قرار داده است. این نوع گوشی ها بیشتر برای افرادی مناسب است که از موبایل به جای کامپیوتر برای گشت و گذار در اینترنت و خواندن اخبار آنلاین استفاده می کنند. اتریکس به لطف پایه های ابتکاری و بهینه سازی های نرم افزاری اش والبته با کمک پایه لپ تاپ، یک مجموعه کامل سرگرمی خانگی را برا ی کاربر فراهم می کند، یعنی این که اگر ماوس و صفحه کلید بلوتوث و تلویزیون بزرگ داشته باشید، در کنار این مجموعه می توانید هر کاری دوست دارید با گوشی تلفن همراه خود انجام دهید. قرار است اتریکس درسه ماهه نخست سال جاری میلادی در امریکا با اپراتور AT&T و در سه ماهه دوم در انگلستان با اپراتور Orange به بازار عمومی عرضه شود. با این اوصاف، اتریکس برای کسانی که تمایلی به خرید یک کامپیوتر، کنسول بازی، دستگاه های پخش رسانه و… ندارند گزینه بسیار مناسبی است.

فروغ بیداری

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 13
    1. نویسنده :ناهید

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته اسمارت فونی که لپ‌تاپ می‌شود جالب بود.

    1. نویسنده :دختر.امروز

      زیبا بود.

    1. نویسنده :کوروش.کبیر

      جالب بود :دی

    1. نویسنده :آرش.بهرامی

      کارتون عالیه…توی این … پیدا کردن مطالب خوب سخته موفق باشین 🙂

    1. نویسنده :باران.همیشگی

      صحبت از پژمردن یک برگ نیست…وای جنگل را بیابان می کنند…با ارزوی موفقیت برای شما

    1. نویسنده :علیرضا.نژادعلی

      با تشکر از مطلب خوبتان

    1. نویسنده :لاریسا.آرام

      نوشته های تجارت الکترونیک جالب توجه بود. ممنون از زحماتتان.

    1. نویسنده :سارا

      مطلبه خوبیه.از کتاب های سایت خیلی استفاده کردیم خصوصا کتابهای نایابی که قرار داده اید.

    1. نویسنده :مصطفی.متروپلاس

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :Elyar.Soleimani

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.

    1. نویسنده :بابک

      قالب و سایت قشنگیه موفق باشین.

    1. نویسنده :آزاد

      با تشکر از مطلب خوبتان

    1. نویسنده :صیاد.مومنی

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته های اسمارت فونی که لپ‌تاپ می‌شود جالب بود.