امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 291988 |
تاریخ انتشار : 15 تیر 1398 - 18:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر «تبریزی شگفتی این دوره از حراج تهران بود. طبق اطلاعات موجود، آثار بزرگ تبریزی در بازار محدود است و به همین خاطر این دسته آثار خواهان بیشتری دارد؛ چرا که بیشتر آثار این ستاره در ابعاد کوچک خلق شده‌اند.» این بخشی از یادداشت پرویز براتی ـ روزنامه‌نگار و نویسنده […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

«تبریزی شگفتی این دوره از حراج تهران بود. طبق اطلاعات موجود، آثار بزرگ تبریزی در بازار محدود است و به همین خاطر این دسته آثار خواهان بیشتری دارد؛ چرا که بیشتر آثار این ستاره در ابعاد کوچک خلق شده‌اند.»

این بخشی از یادداشت پرویز براتی ـ روزنامه‌نگار و نویسنده ـ است که به صورت اختصاصی برای صلح خبر فرستاده است.

او در این یادداشت به دو اثری که زنده‌یاد صادق تبریزی در یازدهمین حراج تهران داشت، پرداخته و این موضوع را عنوان کرده است که آثار این ستاره مکتب سقاخانه بعد از فوتش مورد توجه قرار گرفت و توانست با قیمت خوبی در این دوره از حراج به فروش برسد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«دو فیگور، سوار بر مرکبی راهوار، با صلابتی ستودنی در میانه تصویر ایستاده بودند. چکش حسین پاکدل که بالا رفت و روی پیشخوان حراج فرود آمد، فقط رقم ۴۴۰ میلیونی برای تابلویی از زنده‌یاد صادق تبریزی ثبت نشد؛ مهم‌تر، تمدید یاد و نام پیشگام مکتب سقاخانه بود در دل‌های حاضران سالن «حراج تهران»؛ هنرمندی که پیش از مرگش قدر ندید و این روزها در دومین سال رفتنش بر صدر می‌نشیند و آثارش خواهان پیدا کرده است.

یازدهمین حراج تهران که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت در حالی شامگاه جمعه (۱۴ تیر) با عرضه ۷۹ اثر در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد که آثار صادق تبریزی پیشگام مکتب سقاخانه در دومین سال فقدان این ستاره، خوش درخشیدند.

در این حراج دو اثر بدون عنوان از این ستاره به رقم‌های ۴۴۰ و ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رفت؛ این در حالی است که به رغم محدود بودن آثار این ستاره در بازار، تنها بعد از دو دوره حضور در حراج تهران به چنین قیمتی رسیده است.

می‌توان گفت تبریزی شگفتی این دوره از حراج تهران بود. طبق اطلاعات موجود، آثار بزرگ تبریزی در بازار محدود است و به همین خاطر این دسته آثار خواهان بیشتری دارد؛ چرا که بیشتر آثار این ستاره در ابعاد کوچک خلق شده‌اند.

اثر اول با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۲۰×۹۶ سانتیمتر و بر آورد اولیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، ۴۴۰ میلیون تومان چکش خورد. در این نقاشی، نوشتن کلامی با خط ثلث در هاله خورشیدگون دور سر پیکره‌های انسانی و بخش‌های دیگری از اثر سبب شده اثر از فضای بازنمایی طبیعی فاصله گرفته به نشانه‌های شناخته‌شده جنبش سقاخانه و هنر نو سنت‌گرا نزدیک شود.

دومین اثر نیز در سال ۱۳۷۰ با تکنیک ترکیب مواد روی کاغذ چسبانده شده روی بوم در ابعاد ۸۰×۱۰۰ سانتی‌متر خلق شده که نهایتاً به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان خریداری شد. این اثر با مضمونی آشنا، لحظه وصل دو دلداده را نمایش می‌دهد. مضمونی که سده‌ها در نگاره‌های نُسخ مصور، نقوش موجود در سفالینه‌های مینایی و زرین‌فام و صفحات کتب چاپ‌سنگی، دستمایه کار هنروران ایرانی قرار گرفته بود.

زنده‌یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت.»

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید