امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 469847 |
تاریخ انتشار : 01 خرداد 1401 - 22:35 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

عزت‌الله ضرغامی با اشاره به برخی سانسورهای تاریخی، درباره حفاری‌های غیرمجاز و کوچک‌سازی حریم آثار تاریخی و چاه‌زنی در پاسارگاد و ممنوعیت نصب تابلو در مسیر تخت‌جمشید، همچنین ایران‌هراسی و جام‌جهانی توضیحاتی داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری دوباره همایش چهره‌های ماندگار نیز خبر داد. به گزارش صلح خبر، ضرغامی همزمان […]

عزت‌الله ضرغامی با اشاره به برخی سانسورهای تاریخی، درباره حفاری‌های غیرمجاز و کوچک‌سازی حریم آثار تاریخی و چاه‌زنی در پاسارگاد و ممنوعیت نصب تابلو در مسیر تخت‌جمشید، همچنین ایران‌هراسی و جام‌جهانی توضیحاتی داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری دوباره همایش چهره‌های ماندگار نیز خبر داد.
به گزارش صلح خبر، ضرغامی همزمان با هفته میراث فرهنگی در نخستین نشست خبری خود پس از حدود هشت‌ماه که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده است، با بیان این‌که برای حل مسائل میراث فرهنگی همه باید کمک کنند، اظهار کرد: نگاه ملی باید انسجام پیدا کند. از روز اول در مجلس و در جریان رأی اعتماد مجلس ۲۰ دقیقه‌ای که فرصت صحبت داشتم یکسری از نمایندگان گفتند نگاهمان به میراث فرهنگی اینی نبود که شما مطرح کردید و حتی به این نتیجه رسیدند نگاه قبلی باید عوض شود. مهمترین وظیفه میراث در وزارتخانه ما حفاظت از میراث فرهنگی است که لایه به لایه تعریف شده است. بخشی از این ماموریت به حفاظت فیزیکی و عمرانی برمی‌گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بعضی فکر می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی یعنی اجازه ندهیم مردم آن را ببینند. من با این نگاه مخالفم. اگر قرار است مردم نبینند پس زیر خاک بماند، چرا حفاری می‌کنیم، چون مردم ببینند.

او در ادامه این بحث، با بیان این‌که موزه باید در دسترس باشد و اگر نباشد به درد نمی‌خورد، اظهار کرد: ما پدیده‌ای به نام مخزن داریم که واقعا جای تأسف است که کمتر توجه شده است. در همین مخزن موزه ملی، ۱۰ برابر آثاری که به نمایش گذاشته شده، اثر در مخزن نگهداری می‌شود. یک بار هم که ما  یکی از این آثار را از این مخزن نشان دادیم، به روح قضیه توجه نکردند. این‌ها را که ربات جابه‌جا نمی‌کند، همکاران من جابه‌جا می‌کنند. البته یک راه‌حل درنظر گرفتیم که در استان‌ها و شهرستان‌ها این آثار به نمایش گذاشته شود.

ضرغامی سپس با اشاره به تفاهم‌هایی که با سایر دستگاه‌ها بسته شده یا در شرف امضاء است، اظهار کرد: حفاظت فیزیکی آثار مهم است و همه نهادها باید کمک کنند، بخش عظیمی از میراث فرهنگی وقف است. تازه فهمیدیم «حفظ‌العین» بخشی از وظیفه اوقاف است. حالا با اوقاف تفاهم‌نامه مفصلی امضاء کرده‌ایم تا این آثار را با همکاری هم و با پول اوقاف مرمت کنیم. با بنیاد مسکن هم تفاهم‌نامه‌ای داریم که آقای نیکزاد علاقه نشان دادند و یقین پیدا کردند یکی از وظایف بنیاد مسکن در کنار ساخت خانه روستایی، اختصاص بخشی از اعتبارات برای مرمت میراث فرهنگی است.

او همچنین با بیان این‌که نقاط ضعف اکتشاف، شناسایی و معرفی احصاء شده است، تاکید کرد:  باید به مدیران به‌ویژه مدیران رسانه‌ای گفت که میراث فرهنگی مهم است ‌و نباید غفلت کرد، من هم اگر در زمان مدیریت رسانه غفلتی کردم، الان اعلام می‌کنم، اما نگاه‌ها الان باید طوری باشد که علاوه‌بر حفظ، پیام آن آثار را به‌درستی عرضه و تفسیر کنیم. نه فقط معرفی کنیم و این یکی از وظایف راهنمایان است.   اگر در کاخ موزه نیاوران هر روز صبح بودجه می‌گذاریم لباس شاه و فرح دیبا را اتو کنند که مبادا خط روی آن بیفتد و نابود شود، باید به بازدیدکننده‌ای هم  که می‌آید گفته شود این همه امکانات نظامی فراهم کردند، اما وقتی دشمن حمله کرد دست‌ها را بالا بردند و کشور اشغال شد. یا میزی که در سعدآباد است بخش مهمی از معاهده ننگین کشور در آن دوره روی این میز امضا شده است. یا مثلاً در چالدران که به تازگی بازدید داشتم قراردادی در این منطقه امضا شد که استقلال بخشی از کشور از دست رفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، عمومی و استانی را در اولویت اعلام کرد و در ادامه در مورد سانسورهایی که گاهی درباره برخی دوره‌های تاریخی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در بحث‌های سیاسی بعضاً به اثری بر می‌خوریم که مثلاً مربوط به قاجار یا پهلوی است و گفته می‌شود نباید از آن‌ها یاد کنیم. من اگر نیویورک رفتم و ساختمان امپایر استیت را به عنوان مهندس ساختمان دیدم و اگر از روی پل ورسک عبور کردم، چه اشکالی داشت. پل ورسک را دانمارکی‌ها ساختند و خوب هم کار کردند، پولش را هم گرفتند، چه اشکالی دارد نام آن‌ها را بیاوریم یک پل زیبا ساخته‌اند؟ من آمده‌ام این‌ها را به هم بزنم، هزینه دارد، هزینه هم دادیم. نگاهمان به میراث فرهنگی باید درست و فرهنگی باشد.

او با اشاره به تشکیل انجمن خیران میراث فرهنگی، گفت: به لحاظ قانونی مشکلی داشتیم که مردم هدایا را به‌درستی تحویل وزارت بدهند، بعد از مصوبه دو هفته پیش هیأت دولت این مسأله حل شده است. در اساسنامه صندوق احیا یکی از منابع تعریف شده، کمک‌های مردمی است. اساسنامه این تشکل اکنون قابل انتشار است و به‌تدریج باید زمینه جذب کمک‌های مردمی در داخل و خارج کشور را ریالی و ارزی فراهم کنیم.

ضرغامی همچنین از برگزاری همایش چهره‌های ماندگار که پیش‌تر در زمان ریاستش در صدا و سیما برگزار می‌کرد، خبر داد و افزود: در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی منتخب شده‌اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: در حوزه دانش‌بنیان نیز کارهای زیادی انجام شده از مرمت‌های رباتیک که دیگر نیازی به نصب داربست ندارد، مثل داربست‌های مسجد امام که ۱۰ سال نصب بود و چند روز پیش برداشته شد. یا در حوزه اکتشاف بدون حفاری و متاورس نیز پروژه‌ها و کارهای خوبی انجام شده است.

ضرغامی با اشاره به نمایشگاه آثار اهدایی دو خانواده در موزه ملی، اظهار کرد: باید به کسانی که در میراث فرهنگی، غیرقانونی حفاری قاچاق انجام می‌دهند آرام آرام گفت این کارها عاقبت ندارد، ضدملی است و منصرف شوند و راه درست را انتخاب کنند.

نظر ضرغامی درباره سانسور نمادهایی چون شیر و خورشید

نشست ضرغامی به مناسبت هفته میراث فرهنگی که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با پرسش خبرنگاران ادامه پیدا کرد.  اقبال واحدی از شبکه شما، درباره سانسورهای تاریخی که سبب حذف برخی نمادها مثل شیر و خورشید و نگرانی برای استفاده از آن شده، درحالی که این نماد تاریخی است سوال پرسید که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استفاده از هر نمادی که جنبه تاریخی دارد، اشکالی ندارد. 

جاده‌ها را خریده‌اند؛ نصب تابلو در جاده تخت جمشید ممنوع بود

او درباره ضرورت معرفی مکان‌های تاریخی، گفت: نصب تابلو در نزدیکی مسیر تخت جمشید تا همین دو هفته پیش ممنوع بود، چون جاده‌ها را فروخته‌اند. اگر تابلو بزنیم می‌گویند جاده صاحب دارد. این محدودیت از نصب تابلو تا سرویس بهداشتی و خدمات تکمیلی در نزدیکی پایگاه‌ها در کنار جاده‌ها وجود دارد، اما الان این مشکل با همراهی وزیر راه و دیگر پیگیری‌ها حل شده است. 

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره این‌که چگونه قاچاقچیان را با زبانی نرم می‌توان از حفاری منصرف کرد، با توجه به دیدگاهی که در این نشست مطرح کرد، بیان کرد: حفاری‌های غیرمجاز مسأله مهمی است ولی چون ما نیروی فرهنگی هستیم باید یک خرده کار فرهنگی کنیم که می‌تواند موثر باشد. طرح این مسأله هم نفی بخش اول نیست و موارد قانونی باید پیگیری شود. 

او درباره سکوت دستگاه‌ها در برابر مقررات و قوانین میراث فرهنگی نیز گفت: بعضی از قوانین مسکوت مانده و در قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تا یکی دو روز دیگر به دولت ارائه می‌شود سعی شده است این خلاءهای قانونی رفع شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال خبرگزاری روسیه درباره مشارکت گرفتن ظرفیت خارج از کشور در مرمت، گفت: پاسخ ما در این‌باره مثبت است. در جلسه‌ای هم که اخیرا با تعدادی از سفرای کشورهای خارجی داشتیم اعلام آمادگی کردیم و حتی با برخی کار تا مرحله نهایی جلو رفته است. علاوه‌بر این منعی برای استفاده از کارشناسان وجود ندارد. 

نمایندگان مجلس توضیح دهند چرا طرح آثار باستانی را دادند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره فصل الخطابش در مورد طرح مجلس، اظهار کرد: درباره این طرح یک بار اعلام شده و معاون میراث فرهنگی نیز نامه مفصلی برای مجلس نوشته و اشکالات در ۸ بند اعلام شده و تاکید هم شد که وزارت ما در جریان محتوا و ارائه این طرح برای ثبت در مجلس قرار نگرفته است. معمولا روند به گونه‌ای است که با هماهنگی بین دولت و مجلس طرح‌ها ارائه می‌شود، حالا چه سیری اتفاق افتاده که بدون اطلاع ما این طرح به مجلس داده شده باید خودشان توضیح دهند. طرح مجلس از نظر ما اشکالاتی داشت. بعد هم تعدادی از نمایندگان مجلس یک نامه به من نوشتند و اعلام کردند با توجه به قانون وزارتخانه که درحال ارائه است، از پیگیری این طرح انصراف می‌دهند. حتما که درباره با برخورد با قاچاق خلاءهایی داریم و باید جبران کنیم.

ضرغامی  در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه با توجه به تفویض اختیار به ویژه در مورد موزه‌ها خبرهای خوبی از استان‌ها نمی رسد، چه نظارتی در این باره وجود دارد، گفت: سیاست تفویض اختیار جزو سیاست‌های مهم وزارتخانه است. به طور جدی معتقدم باید جلو کاغذبازی، بروکراسی و «آقا اجازه»  را بگیریم. مدیران را به شدت ترسو کرده‌ایم. روح قانون را از بین برده‌ایم. برای همین تفویض اختیار در وزارتخانه ما صورت گرفت. ۲۰ وظیفه را به استان‌ها تفویض کردیم.  بسیاری از کارها که در استان‌ها انجام می‌شود نباید دیگر به تهران ارجاع داده شود. در این مورد هم بسیار جدی هستیم.

اصحاب قدرت و ثروت آثار تاریخی را تخریب کرده‌اند

او همچنین درباره دلیل وقوع تخریب‌های گسترده در محوطه‌های باستانی با وجود اشاره‌ای که به استفاده  از مدیران متخصص داشته است، گفت: یکی از کارهای وزارتخانه این است که جدی با تخریب آثار مخالف کند. مثلاً در سمنان جایی را دیدم که به همه دوره‌های تاریخی مربوط می‌شد بعد آنجا سوراخ معتادان شده بود. از طرفی هم بعد شهرداری برای یک رستوران چنان تیرآهن‌ها را در آن محوطه تاریخی فروگذاشته بود. کسی هم تا حالا حرف نزده است. یا وقتی از شمس‌العماره بازدید کردم متوجه ساخت یک ساختمان بلند شدم.‌ متاسفانه در کشور به خاطر برخی مداخلات اصحاب قدرت و ثروت و بی‌توجهی‌ها، آثار را تخریب کرده‌اند و ما مخالفیم‌.

او اضافه کرد: بافت تاریخی از فرسوده متفاوت است. در سفرهای استانی مراجعات بسیار زیادی دارم که در این باره تقاضاهایی می‌شود، مثلاً در همین سفر ماکو، تجمعات فراوان مردمی شکل گرفته بود که مجبور می‌شدم با لبخند توضیح دهم، مثلا به مادر شهید بگویم من شرمنده هستم، اما گاهی در برخی مناطق، حریم اثر را خیلی گسترده گرفته‌اند که چیزی هم در آن نیست و احتمال می‌دهند اقلامی در آن باشد، ولی مردم در آن منطقه زندگی می‌کنند، اتفاقا از آثار آن هم حفاظت می‌کنند. درباره این مناطق می‌شود با بررسی دوباره حریم‌ها و کاملا علمی و قانونی توسط پژوهشگاه، تا جایی که بشود مشکل مردم، نه اصحاب ثروت و قدرت را حل کرد.

فعلا برای سخت و ساز در حریم محوطه‌های تاریخی همکاری نمی‌کنیم

ضرغامی تاکید کرد: فعلا هیچ همکاری‌ای برای بعضی از ساخت و سازها نمی‌توانیم انجام دهیم تا ببینیم در مراحل کارشناسی، بررسی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

او در عین حال تاکید کرد: درباره تخریب محوطه‌ها نیز اگر مدیر استانی تخلف آشکار کند، من مسؤول و پاسخگو هستم. 

به جز اسراییل خط قرمزی برای سرمایه‌گذاران خارجی نداریم 

در ادامه خبرگزاری ترکیه درباره سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های میراث و گردشگری در دولت رییسی سوال پرسید و این که در دولت گذشته با وجود ابراز تمایل سرمایه‌گذاران ترک اما حرف‌ها در حد تعارف‌های دیپلماتیک باقی ماند که ضرغامی در این‌باره گفت: هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری به ویژه در جاذبه‌های تکمیلی وجود ندارد. شنبه هم با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه ملاقات داشتم، همراهی و تفاهم داشتیم و حتی محل‌هایی برای سرمایه‌گذاری به خاطر علاقه به اردبیل و شیخ صفی انتخاب کرده‌اند. همه گونه همکاری با آن‌ها  از نظر مجوزها انجام می‌شود. در این باره خط قرمز نداریم، جز کشور جعلی اسراییل برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورها هیچ محدودیتی نداریم. 

او افزود: بخشی از کسانی که سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهند انجام دهند نیز از کشورهای خارجی هستند  که قصد دارند سرمایه‌گذاری خاص انجام دهند. در این رابطه با قطری‌ها ملاقات داشتم که محل‌هایی را مد نظر دارند. به هر حال برای سرمایه‌گذاری مراحل قانونی داریم، اما بنا داریم این موانع را از بین ببریم.

ضرغامی در ادامه این نشست خبری که حدود دو ساعت و نیم طول کشید، گفت:‌ من در چهار دولت پیوسته و مستمر عضو دولت بودم، هنوز شخصی را سراغ ندارم که حتی سه دولت پیوسته را تجربه کرده باشد. بنابراین یکی از وظایفی که احساس می‌کنم باید انجام دهم، برخورد فعال در دولت و انتقال تجربیات گذشته‌ام است. از آقای رییسی ـ رییس‌جمهور ـ تشکر می‌کنم که هر وقت مطلبی را براساس یک تجربه مطرح کردم با جدیت قبول کردند و همراهی کردند. ما سعی می‌کنیم قانون را در بعضی از حوزه‌ها تغییر دهیم تا هر شخصی که می‌آید مسیر برایش همراه شود.

او همچنین در پاسخ به درخواست برخی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی درباره رسانه‌ای شدن پیش‌نویس قانون شرح وظایف این وزارتخانه و برنامه هفتم توسعه که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد، گفت: با این موضوع موافقم، اما پس از آن‌که این قانون از این مرحله دولت عبور کرد و مسائل آن حل شد و به عنوان لایحه به مجلس ارائه شد، چون چاپ می‌شود در اختیار دیگران قرار می‌گیرد که می‌توان اصلاحات و نظرات را دریافت کرد. مجلس هم اصولاً موشکافانه نسبت به لوایح برخورد می‌کند. البته الان هم می‌شود این کار را کرد، اما تجربه نشان داده اگر بحث‌های کارشناسی زمان ببرد، کار در کمیسیون‌های دولت دچار مشکل می‌شود. 

بعضی شوراهای عالی مفت نمی‌ارزد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس درباره تعطیلی و برگزار نشدن شوراهای عالی در حوزه میراث فرهنگی، صراحتا بیان کرد: در کشور گاهی چیزهایی تصویب می‌کنیم مثل شوراهای عالی که ناکارآمد است. بعضی از این شوراها مفت نمی‌ارزد. مثلا شورای عالی میراث فرهنگی بارها تصمیم گرفتم به  رییس‌جمهور نامه بزنم که ما چنین شورایی نمی‌خواهیم، مشکلی هم از ما حل نمی‌کند. آقای رییس‌جمهور در ۳۰ شورا مسؤولیت دارد که خیلی از آن‌ها فقط معطل تشکیل جلسه با رییس‌جمهور هستند. در دولت قبل بسیاری از این شوراها تشکل نشده است. خیلی‌هایشان هم ماموریت فرمایشی دارند. در شورای عالی میراث هم همین‌طور است. آقایانی که سالی پنج دقیقه به جلسه می‌آیند چگونه می‌توانند در جریان و متوجه موضوعات میراث فرهنگی باشند؟ همین قانون وزارت که درحال تدوین آن است در مسیر همین شوراها قدم گذاشته است.  فکر می‌کنم روشی که انتخاب کردیم و مورد با مورد با دستگاه‌ها مسائل را حل می‌کنیم کاربردی‌تر است. 

۴۸ ساعت برای جبران عقب‌ماندگی حقوق کارگران پایگاه‌ها وقت گرفته‌اند

ضرغامی درباره حمایت از مرمتگران و کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز گفت: تکلیف مرمتگران را به لحاظ اداری مشخص نکرده‌اند، با توجه به حقوق این افراد از بودجه‌های عمرانی تامین می‌شود، معمولا سه چهار ماه اول سال تا بودجه عمرانی برسد، حقوق آن‌ها به تاخیر می‌افتد. سعی کردیم از روش‌های مختلف و حتی خلاف قانون این مشکل را فعلا حل کنیم.

او افزود: دو هفته پیش با دولت صحبت کردم و آقای رییس‌جمهور با جدیت و حتی به عصبانیت با دو سه دستگاهی که به خاطر آن‌ها حقوق مرمت‌گاران پرداخت نشده است، برخورد کردند. دیروز در جلسه سازمان مدیریت بخش زیادی از این مسأله حل شد. ۴۸ ساعت وقت خواستند. تا فردا باید تکلیف قانونی این مساله حل شود. باید مشکل حقوق ۸۵۰ مرمتگار را حل کنیم. مقداری هم به پاداش آن‌ها اضافه می‌کنیم که جبران مافات شود. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های مرمت در بازار تهران، به وضعیت مشابه در بازار تبریز اشاره کرد و گفت: قوانین میراث فرهنگی حتی اجازه لوله‌کشی گاز در این بازار را نمی‌دهند، پنج‌هزار کپسول گاز وارد بازار تبریز شده و یک‌بار هم آتش‌سوزی شده است. ما با بازاریان تبریز صحبت کرده‌ایم و از مشکلات آن‌ها خبر داریم. الان علم برای حل این مشکلات راه‌حل دارد. البته تصمیمی نگرفته‌ایم و کار را به کارشناسان واگذار کردیم. هرچند تکنولوژی در حفظ میراث فرهنگی می‌تواند به ما کمک کند. 

او اضافه کرد:‌ مشابه مشکل بازار تهران در همه جا خود را نشان می‌دهد، اما دو مسأله وجود دارد، برخی از آن‌ها به اسم میراث فرهنگی دنبال توسعه بنا و تغییر کاربری هستند، این خلاف است. فقط باید مرمت کنند. 

گردشگران جوان و پرشور جام جهانی قطر را جذب می‌کنیم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به خبرنگار رسانه قطری درباره برنامه ایران برای جذب گردشگرانی از کشورهای روسیه، چین و همینطور جام جهانی قطر، اظهار کرد: اصلا اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها که در حمل و نقل دریایی نقش مهمی دارند، یکی از اقدامات و برنامه‌های ما در این راستا بوده است. البته درباره کروز وقتی سوخت یارانه‌ای اختصاص دادیم کشتی در آب‌های شور خلیج فارس دچار مشکل شد و فعلا ترجیح دادیم تا رفع این مساله حرکت کروز در خلیج فارس را عقب اندازیم. 
ضرغامی در ادامه این بحث با بیان این‌که برای جذب گردشگران چینی و روسی برنامه داریم و گفت‌وگوهای خوبی آغاز شده است،‌درباره برنامه ایران برای جام جهانی قطر، توضیح داد: ستاد جام جهانی قطر راه‌اندازی شده و چند دستگاه مامور شده‌اند تا از فرصت جام جهانی قطر استفاده کنند، برنامه ما جذب گردشگران جوان و پرشور است.  سعی می‌کنیم آمادگی لازم را برای پذیرش گردشگران جام جهانی قطر فراهم کنیم. 

چرا نرم‌افزار سفر ارزان راه نیافتاد؟

او درباره برنامه این وزارتخانه برای تحول دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی، با تاکید بر لزوم آموزش در این حوزه و اقداماتی که آغاز شده است، به نرم‌افزاری درباره سفر ارزان که پیش از نوروز خبر آن را داده بود اشاره کرد و افزود: قصد بر این بود این نرم‌افزار برای تعطیلات نوروز آماده شود اما با مانع مالی مواجه شد. اگر می‌دانستم اینقدر طول می‌کشد خودم وارد عمل می‌شدم. دیده‌ام به برخی که در حوزه مجازی می‌خواهند کار کنند می‌گویند کارتان خلاف است. در این کشور متاسفانه قوانین نظارتی از روحش خارج شده است. آن‌که می‌خواهد فساد کند انجام می‌دهد، به آن مدیری که مسؤولیت‌پذیر است می‌گویند کارتان خلاف قانون است و عقب نگه می‌دارند.  

ایران‌هراسی را برای جام جهانی قطر شروع کرده‌اند

ضرغامی سپس درباره تغییر رویکردها به ویژه در حوزه گردشگری، بیان کرد:‌ معتقدم تغییر نگاه صورت گرفته، اما هنوز راه زیادی در پیش داریم. نگاه باید جامع‌تر باشد. ایران‌فوبیا مسأله‌ای جدی ما است. ما نمونه‌های خوبی برای مقابله با ایران‌هراسی داریم؛ از خانم آبادیان که در قره‌کلیسا کار می‌کند و توضیحاتش مایه تعجب گردشگران می‌شود که در کشور جمهوری اسلامی برای مرمت کلیساها بودجه گذاشته‌اند تا کنسرت سالار عقیلی در کرمان با سیل جمعیتی که از دماغ یک نفر آن‌ها خون نیامد. عکس آن هم اتفاق می‌افتد مثلا بی‌توجهی در ماجرای حضور زنان در ورزشگاه. الان هم برای بازی‌های قطر ایران‌هراسی را شروع کرده‌اند.

او ضمن اشاره به دیدارهایی که با برخی تشکل‌های رسانه‌ای از جمله اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی برای استفاده از ظرفیت شبکه‌های آن‌ها برای مقابله با ایران‌هراسی داشته است، یادآور شد: براساس مصوبه‌ای در دولت، در صورت معرفی و تبلیغ ایران، هزینه مصرف شده به ازای مالیات درنظر گرفته می‌شود. ما دنبال راه‌های کم هزینه برای معرفی ایران هستیم. 

نترسید آمار بناهای تاریخی در اختیار را بدهید 

ضرغامی درباره مشکلات آماری به ویژه در بخش میراث فرهنگی و آثار باستانی به تفاهم‌نامه با فراجا که قرار بر رفع داده‌ها و آمارها است، اشاره کرد و افزود:‌ البته درباره آثار باستانی زیر نظر این وزارتخانه خیلی مشکل نداریم، تقریبا آمار ابنیه تاریخی را داریم، اما آمار بناهایی که در اختیار سایر دستگاه‌ها است مشخص نیست. جا دارد از آقای جهرمی وزیر ارتباطات دولت پیشین به خاطر اقدامی که در احیا و مرمت ساختمان در اختیار خود انجام داد، تشکر کنم.‌ اگر هر وزیری خودش درباره آثار در اختیار اقدام کند، کار خوبی است. حالا برخی از دستگاه‌ها اعتبار ندارند. مثلاً آقای اژه‌ای ـ رییس قوه قضاییه ـ درخواست داشتند ساختمان در اختیارشان مرمت شود که مرمتگران ما هر بار که می‌خواهند به این ساختمان تردد کنند درگیر مشکلات امنیتی می‌شوند، این هم یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی است. 

او تاکید کرد: دستگاه‌ها نباید بترسند آمارشان را در اختیار ما بگذارند.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره رایگان شدن موزه‌ها برای خانواده‌های دارای دو فرزند، اظهار کرد:  تا حالا چنین چیزی نشنیده و ندیده‌ام. در جریان نیستم. 

او از فرصت این بحث استفاده کرد و گفت:‌ درباره جوانی جمعیت اتفاقا یکی از نقاطی که حرف مقام معظم رهبری را در این‌باره گوش می‌دهند و تبعیت می‌کنند برادران اهل سنت هستند. بعضی‌ها بحث‌های پوشالی راه می‌اندازند که در یک نقطه از کشور جمعیت اهل تسنن زیاد شده است، مگر فرقی می‌کند، همه ما ایرانی هستیم. 

لوله‌های آب از «ارجان» رد می‌شود

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره تجدیدنظر در حریم ارجان با توجه به کوچک‌سازی حرایم که اشاره کرده بود، اظهار کرد:‌ موضوعی که مطرح کردم به ارجان ربطی ندارد. در ارجان گذر لوله‌های نفت و سوخت انجام شده، الان می‌خواهند آبرسانی کنند، آیا مردم باید تشنگی بکشند؟ تشخیص دادند با رعایت تمام ضوابط در کنار آن سازه قبلی، لوله آب از ارجان گذر کند. 

در پاسارگاد چاه نمی‌زنیم  

او همچنین با اشاره‌ای به حواشی اظهاراتش در سفر به پاساگاد و کوچک‌سازی حریم آن با تقاضای کشاورزان، تاکید کرد:‌ آن اوایل که صحبت کردم سوءتفاهم پیش آمده بود، فکر می‌کردند ما کنار پاسارگاد باید چاه بزنیم. آنجا از سال‌های قبل چاه دارد و چاه‌های متعددی زده‌اند و صدای کسی هم در نیامده است. اگر ضرغامی بخواهد کاری هم انجام دهد چاه‌های آبی که قبل زده شده و مورتورهایشان گازوییلی بوده، چون کنتور نداشته و هر چه می‌خواستند برداشت می‌کردند، پیگیری می‌کند تا کنتور این چاه‌ها برقی شود. البته وزارت نیرو هنوز تامین اعتبار نکرده است. رییس بخش بازرسی وزارت هم با مردم آنجا صحبت کرده‌ند و اهمیت این مسأله گفته شده است. در پاسارگاد باید طبق اصول کار شود و چاه‌ها کنترل شود. 

ضرغامی تاکید کرد: صحبت‌هایم درباره بازنگری حرایم ربطی به ارجان و پاسارگاد ندارد. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین درباره استرداد اشیاء تاریخی نیز یادآور شد: در سال‌های اخیر بعضی بی‌توجهی‌ها باعث شد به صورت قاچاق آثاری از کشور خارج شود که بازگشت آن‌ها به پیگیری حقوقی نیاز دارد. بخشی از استردادها به رایزنی سیاسی نیاز دارد. در این بُعد پروژه‌هایی تعریف شده است.

ضرغامی درباره هشدارهای امنیتی و دستگیری‌هایی که روی جریان گردشگری ایران اثر می‌گذارد، اظهار کرد:‌ باید با بخشی از اقدامات در کشور که موجب برهم زدن جریان گردشگری می‌شود مقابله کنیم، بسیاری از این کارها اعلامی نیست، اقدامی نیست، مثلاً گردشگری آمده شکار غیرقانونی کرده و دستگیر شده است. در جلسه هیأت دولت با آقای سلاجقه ـ رییس سازمان حفاظت محیط زیست ـ‌ جلسه گذاشتیم ابعاد را طوری تعریف کردیم که هم تخلفی صورت نگیرد، هم دستگاه‌های دیگر کار خود را انجام دهند و هم اثرات بدی نداشته باشد. 

او به بیان خاطره‌ای از سفرش به جمهوری آذربایجان در ۱۵ سال پیش در این‌باره پرداخت و گفت:‌ باکو که رفته بودم همه جیب‌هایم را گشتند و گفتند می‌خواهند برایم پرونده درست کنند، معلوم بود دنبال رشوه هستند. چند سال بعد که با رییس‌جمهور آذربایجان ملاقات داشتم، به معاونان ایشان خاطره‌ام را تعریف کردم و گفتم با این کارها به گردشگری خود لطمه می‌زنید. البته در همه جای دنیا از این برخوردها می‌شود،‌ ولی ما در کشور باید اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و نهادها هم به گونه‌ای اقدام کنند که لطمه‌ای به گردشگری نزنند.

پرچمدار سانسور در میراث فرهنگی نشویم

ضرغامی در جریان این نشست از فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها خواست با تأمل و تدبیر بیشتر وارد موضوعات شوند و بیان کرد: موضوعات سطحی و اطلاعات ناقص عامل قضاوت‌هایی می‌شود که درست نیست. اجازه دهید آزاداندیشی در میراث فرهنگی رواج پیدا کند و پرچمدار سانسور نشویم. نخبگان در فضای مجازی اجازه دهند همه حرف بزنند، به هر حال رسانه‌ها به دلیل شرایطی نمی‌توانند به همه مسائل بپردازند، بنابراین باید از فضای مجازی که اکنون در اختیارمان است و عده‌ای می‌خواهند نباشد، به درستی استفاده کنیم.  

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید