امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 139082 |
تاریخ انتشار : 02 فروردین 1396 - 17:02 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

اردیبهشت سرنوشت ساز 96 انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛ نگارنده: رضا صدیق رد شو از قاب لحظه هایم دیده شو ، عاشقانه تنهاست رهسپارم به سویت اما جاده لبریزِ سوزِ سرماست در این روزهای آغازین سال که اکثریت مردم در حال بهره مندی از فرارسیدن بهار طبیعت […]

اردیبهشت سرنوشت ساز 96 انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

نگارنده: رضا صدیق

رد شو از قاب لحظه هایم

دیده شو ، عاشقانه تنهاست

رهسپارم به سویت اما

جاده لبریزِ سوزِ سرماست

در این روزهای آغازین سال که اکثریت مردم در حال بهره مندی از فرارسیدن بهار طبیعت و تعطیلات نوروزی می باشند و به دید و بازدیدها مشغولند، جریانی آرام در سپهر سیاسی ایران در حال طی شدن است.

ثبت نام کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند ماه آغاز گشته و تا 6 فروردین ماه ادامه دارد.

پارلمان شهری در کلان شهرها در اردیبهشت ماه، جان و رمق تازه ای خواهند گرفت! و از همین روی، شاید بتوان گفت کلیدی ترین انتخابات برای جریان های سیاسی در اردیبهشت ماه 96 رقم خواهد خورد.

برخی از کارشناسان معتقدند جریان برنده انتخابات شوراهای شهر و روستا، برنده انتخابات مجلس شورای اسلامی 1398 و ریاست جمهوری 1400 خواهد بود. همین مساله سبب حساسیت بیشتر این انتخابات گشته است.

ارزیابی اصولگرایان

در تاملی نه چندان دشورا می توان مشاهده کرد که که جریان موسوم به احمدی نژادی ها یا دولت بهار، اقبال چندانی با کاندیداتوری آقای بقایی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نخواهند داشت.

حضور آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی یا آقای ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و یا آقای قالیباف نیز به تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کمکی نخواهد کرد.

آقای جلیلی نیز نمی تواند امیدوار به کسب آرای بالا در انتخابات باشد.

در اردوگاه اصولگرایان نه جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) و نه جامعه روحانیت مبارز و نه هیچ تشکل فراگیر دیگری نمی تواند انسجام لازم برای کسب آراء بالا در انتخابات ریاست جمهوری داوزدهم را فراهم نماید.

گروهی از تحلیلگران در این اردوگاه، بر این نظر استوارند که اگر نمی توانیم رای بیاوریم حداقل سبد آرای آقای روحانی را می توانیم بشکنیم.

برخی دیگر با خوشبینی به دنبال رسیدن به نتیجه «دومرحله ای کردن انتخابات ریاست جمهوری» می باشند تا شاید «از این ستون به آن ستون فرجی» گردد. هرچند این نتیجه در صفحه بازی امروز، بعید به نظر می رسد.

ارزیابی اصلاح طلبان

اردوی اصلاح طلبان اما متحدتر و عاقلانه تر رفتار می نماید. این جریان با توسل به طبقه متوسط، جوانان تحصیلکرده و علاقمندان به چهره های برجسته خویش، پله به پله در حال فتح جایگاه های حاکمیتی و بازگشت به حاکمیت می باشند.

آن ها با درس گرفتن از گذشته در انتخابات 92 ، توانستند دوباره جانی در کالبد افسرده و نیمه جان جریان اصلاح طلبی بدمند و در انتخابات 94 کمی جای پای خویش را قرص نمودند. و اکنون و در گام بعدی خویش، استراتژی فتح پارلمان های شهری را در دستور کار خود قرار داده اند.

این گروه با حمایت قاطع از آقای روحانی، و شاید معرفی یک یا چند کاندیدای سایه، تمام تمرکز خود را معطوف به انتخابات شوراهای اسلامی نموده اند.

آن ها نیک دریافته اند، برنده انتخابات اردیبهشت 96 راه سهل و ساده تری را برای تصاحب قوه مقننه در سال 1398 و قوه مجریه در سال 1400 در پیش روی خواهد داشت.

طبقه تعیین کننده در انتخابات

طبقه متوسط تعیین کننده تر از قبل در صحنه انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حضور خواهند یافت.

این طبقه که به لطف شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در فضای مجازی منسجم تر شده اند، مانند انتخابات 94 تعیین کننده طرف پیروز خواهند بود.

شاید این تحلیل مبتنی بر اسناد و آمارهای دقیق و کارشناسانه تخصصی نباشد، اما واکنش های مقامات و مسئولین در رابطه با شبکه های مجازی، قرین به حقیقت بودن این موضوع را تایید و اثبات می نماید.

انخابات ریاست جمهوری یا شوراها مساله این است

به زعم نگارنده، در سهپر سیاسی ایران هرگونه پیشگویی یا پیش بینی اگر محال نباشد، واقعا صعب و دشوار خواهد بود. با این وجود اهمیت انتخابات شوراها در سال 96 بسیار مهم تر از انتخابات ریاست جمهوری جلوه می نماید.

از یکسو اصلاح طلبان با سرمایه اجتماعی شان تمام قد در کنار آقای روحانی ایستاده اند، از سوی دیگر بخشی از جریان اصولگرا با حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه مجلس به 8 ساله شدن دولت آقای روحانی می اندیشند و از جانب دیگر اعتدال گرایان با اتکا به نوستالژی حمایت آیت الله هاشمی از رئیس جمهور فعلی و یادآوری حماسه تشیع پیکر میلیونی به دنبال بازآفرینی انتخابات سال 94 می باشند، تا آقای رئیس جمهور به قامت وعده های خویش در دوره دوم جامه عمل بپوشاند! که این مهم، دور از ذهن و منطق نخواهد بود.

 

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  3. از ارسال کاریکاتور یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  4. رعایت کپی رایت الزامی است.
  5. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید