امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 482143 |
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1401 - 10:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، کشورش در صدد عضویت در سازمان همکاری شانگهای است. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، این اظهارات رجب طیب اردوغان پس از پایان نشست دو روزه سازمان همکاری شانگهای در شهر شمرقند ازبکستان مطرح شد. اردوغان در این نشست به عنوان مهمان ویژه شرکت داشت. اردوغان به خبرنگاران […]

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، کشورش در صدد عضویت در سازمان همکاری شانگهای است.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، این اظهارات رجب طیب اردوغان پس از پایان نشست دو روزه سازمان همکاری شانگهای در شهر شمرقند ازبکستان مطرح شد. اردوغان در این نشست به عنوان مهمان ویژه شرکت داشت.
اردوغان به خبرنگاران همراهش در این سفر گفت: روابط ما با این کشورها با عضویت در سازمان همکاری شانگهای به سطح کاملا متفاوتی تغییر خواهد یافت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه درصدد عضویت رسمی در این سازمان است یاخیر، گفت: قطعا این هدف ماست.
سازمان امنیت همکاری شانگهای یک ائتلاف اقتصادی و اعتمادساز است که در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شد و اکنون بزرگ‌ترین بلوک منطقه‌ای جهان است. در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند.
افغانستان، مغولستان، بلاروس و ایران نیز اعضای ناظر این سازمان هستند که همگی درصدد عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای را بدست آورند. در حال حاضر روند الحاق دو تا از این کشوها به طور رسمی آغاز شده است.
ترکیه به همراه ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال و سری‌لانکا در حال حاضر به عنوان “شریک گفت‌وگویی” ویژه این سازمان محسوب می‌شوند. سازمان همکاری شانگهای همچنین روند اعطای چنین جایگاهی به مصر، قطر و عربستان سعودی را در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی آغاز کرد.
اردوغان همچنین درباره تنش‌های اخیر در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: بهتر است ایروان اقدامات تحریک‌آمیز علیه آذربایجان را کنار گذاشته و با عمل به تعهدات خود بر صلح و همکاری متمرکز شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال اعزام یگان نظامی ترکیه به منطقه در چارچوب بیانیه شوشا وجود دارد یا نه؟ اظهار داشت: آذربایجان در واکنش به اقدامات تحریک آمیز ارمنستان عملیاتی را که شروع کرده بود به پایان رسانده است و اکنون نیازی به اقدامات دیگر نیست.
وی همچنین با اشاره به تداوم تلاشها برای انتقال غلات از بنادر اوکراین گفت: کریدور غلات باید به سمت کشورهای کمتر توسعه یافته مدیریت شود و ما با پوتین در مورد آن صحبت کردیم. از این به بعد این روند را دنبال خواهیم کرد.
اردوغان در خصوص همکاری با روسیه در تکمیل نیروگاه آک‌کویو نیز اظهار داشت: در این باره با شرکت ترکیه‌ای آی سی توافق حاصل شده است. با ادامه روند سریع، قادر خواهیم بود اولین فاز را در سال ۲۰۲۳ افتتاح کنیم.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید