امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 68654 |
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1394 - 11:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ادعای مقام آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای   دیدار رئیس جمهور روسیه با رهبر کاتولیک های جهان، پیوستن 180 آمریکایی به صفوف گروه تروریستی داعش، رقابت عربستان و قطر برای نفوذ بیشتر در سوریه، پیچیدگی برداشته شدن تحریم های ایران، حمایت اکثر یهودیان آمریکا از توافق هسته ای ایران و پیوستن وزیر خارجه آمریکا به مذاکرات […]

ادعای مقام آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای

 

اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

دیدار رئیس جمهور روسیه با رهبر کاتولیک های جهان، پیوستن 180 آمریکایی به صفوف گروه تروریستی داعش، رقابت عربستان و قطر برای نفوذ بیشتر در سوریه، پیچیدگی برداشته شدن تحریم های ایران، حمایت اکثر یهودیان آمریکا از توافق هسته ای ایران و پیوستن وزیر خارجه آمریکا به مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای اخیر، سفر رئیس جمهور روسیه به ایتالیا و اخبار مربوط به این سفر بسیار مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. امروز، حضور ولادیمیر پوتین در واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. «وال استریت ژورنال» می نویسد پاپ فرانسیس در دیدار خود با پوتین از وی خواسته به دنبال صلح خبر در اوکراین باشد و درخواست کرده که همه طرف های دخیل در بحران اوکراین، توافقنامه ای که چهار ماه پیش به دست آمد را به اجرا درآورند. وال استریت ژورنال اشاره می کند که دیدار پاپ با پوتین حدود 50 دقیقه، یعنی بیش از دو برابر زمانی که پاپ به طور معمول برای دیدار با روسای دولت ها وقت می گذارد، به طول انجامیده است.

پیوستن 180 آمریکایی به گروه تروریستی داعش، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاخ سفید اعلام کرده بررسی ها نشان می دهد تاکنون دست کم یکصد و هشتاد آمریکایی به صفوف گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پیوسته اند یا تلاش کرده اند به این گروه ملحق شوند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا شمار اتباع خارجی در صفوف داعش را بالغ بر بیست تا سی هزار نفر برآورد کرده اند. این گروه همچنین شماری زیادی از جنگجویان را از نواحی تحت کنترل خود در عراق و سوریه به خدمت در آورده است. بیشترین جنگجویانی که هم اکنون در صفوف داعش در عراق و سوریه می جنگند از کشورهای عربستان سعودی، تونس، اردن ، لیبی و مغرب هستند.

البته حضور عنصر خارجی در بحران های عراق و سوریه، تنها به ستیزه جویان تبعه کشورهای خارجی مربوط نمی شود و به دولت ها نیز ارتباط می یابد. در این راستا، شبکه خبری «المیادین» گزارش داده عربستان تلاش می کند تا با حمایت گروههای مسلح در جنوب سوریه، در رقابت با ترکیه که در شمال سوریه جولان می دهد عقب نماند. بنا بر این گزارش، نمی توان آمار دقیقی از تعداد گروه های مسلحی که به پایگاه لشکر 52 ارتش سوریه در حومه درعا حمله کردند ارایه داد اما حدس و گمان ها و اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که اتاق عملیات مشترک اَمان متشکل از دستگاه های اطلاعاتی اردن، عربستان و آمریکا 55 گروه مسلح را برای حمله به یکی از مهمترین پایگاه های ارتش سوریه در جبهه جنوب مسلح، تجهیز و اعزام کرده اند.

در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شده برداشته شدن تحریم های ایران از سوی آمریکا کار آسانی نخواهد بود که دلیل آن به در هم تنیده بودن تحریم های مربوط به بخش های مختلف بازمی گردد. این خبرگزاری به نقل از مقامات دخیل در روند تحریم های ایران می نویسد دولت اوباما شاید از وعده خود مبنی بر اینکه به عنوان بخشی از یک توافق هسته ای در حال ظهور با ایران، “فقط” تحریمهای اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای این کشور را به حال تعلیق درخواهد آورد عقب نشینی کند. بر این اساس و با توجه به اینکه طی سال های متمادی تحریم های مختلفی به بهانه های مختلف علیه ایران وضع شده، دولت اوباما ممکن است با تفسیر خود اقدام به رفع تحریم هایی کند که به طور مستقیم مربوط به موضوع هسته ای نبوده است.

در مطلبی کم و بیش مرتبط، خبرگزاری «رویترز» اظهارات یک مقام عالیرتبه آمریکایی را بازتاب داده که گفته دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران بسیار دشوار خواهد بود. این مقام آمریکایی در گفت و گو با خبرنگاران در این زمینه مدعی شده طرفین در حال برگزاری مذاکرات درباره جزئیات دسترسی به پایگاه های نظامی ایران هستند. وی گفته: «ما می دانیم توافقی در میان نخواهد بود، مگر آنکه بتوانیم این موضوع را حل کنیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود به هر طریق مناسب و به هر شکل لازم برای این توافق، اقدام به راستی آزمایی کند. این موضوع شامل دسترسی پیدا کردن به مجموعه ای از پایگاه ها و اماکن خواهد بود تا بدین ترتیب، این موافقتنامه بتواند محقق شود».

در همین حال، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی از حمایت اکثر یهودیان آمریکا از توافق هسته ای با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نتایج یک نظر سنجی جدید در آمریکا نشان می دهد که بیشتر یهودیان این کشور از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند. نتایج نظرسنجی موسسه «جی استریت» که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می دهد یهودیان آمریکا از توافق نهایی با ایران که در آن بازرسی ها در ازای لغو تحریم ها افزایش یابد حمایت می کنند. این نظرسنجی که از حدود هزار نفر از یهودیان ساکن آمریکا گرفته شد نشان داد پنجاه و نه درصد آنها می گویند از چنین توافقی حمایت می کنند. نتایج این نظر سنجی تا حد زیادی با نتایجی که سی ان ان در ماه آوریل از مردم آمریکا گرفت همخوانی دارد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «لس آنجلس تایمز» از پیوستن وزیر خارجه آمریکا به مرحله نهایی مذاکرات هسته ای ایران با وجود شکستگی پا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با وجود شکستگی پا در اواخر ماه جای میلادی راهی اروپا می‌شود تا به مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 بپیوندد. دو روز قبل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که جان کری کماکان برای مداوای پای شکسته خود در بیمارستان باقی می‌ماند و از طریق مکالمه تلفنی با مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین، در جریان آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است. وزیر خارجه 71 ساله آمریکا به دلیل شکستی پای راستش 11 روز است که در بیمارستانی در شهر بوستون بستری شده است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 3
    1. نویسنده :کسرا

      خیلی لذت بردم

    1. نویسنده :فرید

      امید موفقیت برای تمام دست اندرکاران این خبرگزاری

    1. نویسنده :رضایی

      نحوه اطلاع رسانی خوب نیس