امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 475540 |
تاریخ انتشار : 23 تیر 1401 - 4:40 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با پیام مقام معظم رهبری به کار خود پایان داد. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت جایگاه سرود به عنوان محصول نهضت اسلامی مردم ایران سخن گفت و دختر شهید سلیمانی از مسئولان درخواست کرد تا با عرصه فرهنگ پدرانه برخورد کنند. به گزارش […]

اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با پیام مقام معظم رهبری به کار خود پایان داد. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت جایگاه سرود به عنوان محصول نهضت اسلامی مردم ایران سخن گفت و دختر شهید سلیمانی از مسئولان درخواست کرد تا با عرصه فرهنگ پدرانه برخورد کنند.

به گزارش صلح خبر، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور برخی از مسوولان و هنرمندان چهارشنبه، ۲۲ تیرماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان و زینب سلیمانی دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضور داشتند.
در این مراسم رییس سازمان بسیج مستضعفان با ارائه پیام مقام معظم رهبری، جایگاه این جشنواره را بسیار با اهمیت خواند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که در مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر، قرائت شد به این شرح است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
سرود یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است. ترکیبِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.
اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ی اجزاء سه‌گانه‌ی یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار، و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی توصیه میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۱ تیر ۱۴۰۱»
غلامرضا سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفان سپس به مشارکت ستودنی و ستایش انگیز فعالان این عرصه در جشنواره سرود فجر اشاره کرد که این امید را در جامعه به دنبال دارد که جشنواره سرود به رویدادی تبدیل شود که هرساله تداوم یابد و در اعتلای ایران اسلامی تاثیرگذار باشد.
سلیمانی ابراز کرد: بدون توجه به مولفه های فرهنگی در درون هر ملت خصوصاً ملت ایران نمی توان به یک اثر ارزشمند دست یافت؛ لذا باید بر اساس اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و انقلابی سرودها را انتخاب کرد.

در این مراسم همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه این جشنواره، گفت: سرود ترنم زیبایی از هنر بوده و اکنون به محصول نهضت انقلاب اسلامی مردم ایران بدل شده است؛ هنری که با انقلاب اسلامی شکل و اوج گرفت و «امام خمینی(ره)» آن را مورد تایید قرار داد. نهضت انقلاب اسلامی با تکیه بر سرودهای انقلابی که برآمده از دل هنر بود،‌ بسیاری از مفاهیم بلند و پیام های انقلابی خود را انتقال داد. ذهن مردم ایران با شنیدن نام سرودهای انقلابی به یاد نخستین سرود ـ سرود خمینی‌ ای امام ـ که درباره ورود «امام خمینی(ره)» سروده شد و در فرودگاه و زمان بازگشت ایشان به اجرا گذاشته شد، می افتد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بسیاری از محافل مذهبی که در زمان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود این سرودهای انقلابی بودند که وسیله کاربردی و بهترین ابزار برای رساندن مفاهیم انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. سرودهای مرسوم و متداول برای جذب نوجوانان و جوانان قابل توجه بود و بسیاری از محدودیت ها آن زمان را بی اثر می کرد.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که در پیام مقام معظم رهبری بیان شد پیوند معنادار میان آهنگ، شعر و صدا سه مقوله ای است که زمینه را برای شکل گیری و اوج جشنواره سرود فجر فراهم کرد، این یک تلفیق هنرمندانه است و قطعاً آثار آن ماندگار خواهد شد.
وزیر ارشاد تاکید کرد: به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که شعارها و آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همگی می توانند در سایه سرودهای دسته جمعی مورد توجه قرار بگیرد.

وی به بسیاری از فعالان عرصه سرود از جمله حمید سبزواری و محمد گلریز اشاره کرد که به تولید سرودهایی برای بیان مفاهیم عمیق و تحسین برانگیز انقلاب اسلامی پرداختند که ماندگار شد و تاکید کرد، جشنواره سرود فجر نیز در راستای مطرح کردن آثار ارزشمند بر پا شده است.اسماعیلی افزود: هنگامی که سرود شهید مطهری با آن شیوه اجرا سروده و به اجرا گذاشته شد شیوه های منحصر به فرد را از حوزه هنر و سرود به اجرا گذاشت که حتی تحسین امام خمینی(ره) را به دنبال داشت. ما در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز حضور مداحانی را تجربه کردیم که با یادآوری عشق و علاقه به «اهل بیت(ع)» از هنر خود استفاده کردند و کارهایی بزرگی را به اجرا درآوردند، همین سرودها بود که هنگام پخش از رادیو و تلویزیون برای ما خاطره های ماندگاری را رقم زد و سهم مهمی را در میادین مقاومت ایفا کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته در دهه ۸۰  شاهد فروکش کردن این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم اما در دهه ۹۰ با توجه ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است. ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد.
اسماعیلی با اشاره‌ به سرود سلام فرمانده بیان کرد: سرود «سلام فرمانده» یکی از تاثیرگذارترین سرودهایی بود که در سال جاری به اجرا گذاشته شد و توانست اجتماعات بزرگی را در نقطه نقطه کشور با خود همراه کند و حتی در تمام دنیا انعکاس پیدا کند. سرودی که با مضمون «امام زمان(عج)» و با اتکا به منبع لایزال انقلاب اسلامی سروده شد و عنصر امامت را مورد توجه قرار داد و دلهای شیفته را به سوی خود کشاند. این سرود الهام بخش ظرفیت های بزرگ فرهنگی قدرت انقلاب اسلامی را به رخ دشمنان کشید و ظرفیت بلامنازع انقلاب اسلامی را منعکس کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس کاربرد سرود را در عرصه امروز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و افزود: امروز در جریان انقلاب اسلامی سرود به یکی از ابزارهای هنری برای ترویج اهداف و پیام های انقلاب اسلامی تبدیل شده لذا با توجه و تکیه بر توانمندی های سرود شاهد شکل گیری هزاران سرود ساخته شده در حوزه علم، فناوری و بزرگداشت شهدا هستیم. لذا با ایجاد جشنواره سرود فجر درصدد توسعه هنر سرود هستیم.
وی استفاده از پتانسیل سرود را برای مقابله با دشمن با اهمیت دانست و تاکید کرد: سرود می تواند به عنوان ابزاری در عرصه جنگ روایت و سپری در مقابل تهاجم فرهنگی باشد زیرا دشمن تلاش دارد تا از هر وسیله ای برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده کند سرود ابزاری رسا برای ارتباط با مخاطبان است بدین‌ترتیب جشنواره سرود فجر شکل گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وظیفه دستگاه ها ایجاد بستر، جهت تقویت و ترویج سرودهای انقلابی و نشان دادن توانمندی های این بخش از فرهنگ است در عین حال استفاده از گویش های مختلف همچون رنگین کمانی در آسمان انقلاب اسلامی رویکردی ارزشمند است که در پیش گرفته شده و باید از آن قدردانی کرد.
به گفته وی در کانون فرهنگی مساجد چهار هزار گروه سرود پرورش یافته در عین حال معاونت هنری با ایجاد مرکز سرود و آهنگ های انقلابی راه اندازی و به صورت ویژه از همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند حمایت می کند.
اسماعیلی در پایان سخنان خود چنین اظهار کرد: جهاد فرهنگی با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت ها در بخش های دولتی و غیردولتی فضا را برای اعتلای ایران اسلامی فراهم می کند لذا از دست اندرکاران جشنواره سرود فجر تشکر می کنم که زمینه را برای ارتقاء هنر سرودهای انقلابی فراهم کرده است.
در ادامه زینب سلیمانی، دختر شهید سلیمانی ضمن تقدیر از فعالان عرصه فرهنگ و سرودهای انقلابی خاطرنشان کرد: شعر و ادبیات از ماندگارترین آثاری است که در تاریخ کشورمان ثبت شده است. بسیاری از اشعار و سروده‌ها این قابلیت را دارند که ملت ها را به جامعه جهانی معرفی می کنند لذا باید جایگاه این هنر را بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار داد.
وی در همین راستا تصریح کرد: من از مسئولان می‌خواهم تا پدرانه با عرصه فرهنگ برخورد کنند. از تمامی کسانی که حتی یک بیت شعر برای میهن و سرزمین شان می‌سرایند تقدیر کنند؛ این افراد همانند سرمایه هایی هستند که برای هر ملت افتخار آفرینی می کنند.
وی تاکید کرد: ما باید بر این نکته توجه داشته باشیم که جدایی و نگاه با دوربین حزب، گروه و جناح با هنرمندان اشتباه بزرگ است.

دختر شهید سلیمانی در ادامه تاکید کرد: بزرگترین آرزوی پدرم وحدت بین اقشار بود که کنار هم بایستند و ملت ایران باشند. یک پدر هیچ وقت فرزندش را از خانه بیرون نمی‌کند. ما نیاز داریم همه اقشار جامعه را حفظ کنیم و قدردانی کنیم از همه کسانی که برای شهید و این سرزمین شعر می‌گویند و اثر هنری می‌آفرینند. خیلی‌ها بُعد نظامی، حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بعد انسانی او را می‌دیدیم. ایشان هر زمان که وقت خالی پیدا می‌کردند همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی حرف می‌زدند و همه کتاب‌های شعرشان با ماژیک خط کشیده شده بود.
زینب سلیمانی ادامه داد: وقتی می‌بینیم هنرمندان ما از یک دسته رانده می‌شوند و می‌ترسند که از قهرمانان خود نام ببرند این تقصیر ماست که اجازه ندادیم آن‌ها از ما رانده نشوند. اگر هنرمندی حتی برای یک ساعت برنامه‌ای ساخت که مردم را دور هم جمع کند، تا آنها را بخنداند، باید از او تقدیر کرد تا مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را کمتر ببینند و فراموش نکنند اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، چه تصور سختی می‌توانستیم داشته باشیم. حتی تصورش هم سخت است. کدام یک از ما تحمل دیدن تصاویر جنایت‌های داعش را داریم. پس همه کسانی که به عنوان مدافع حرم رفتند، از نگاه حاج قاسم حرم‌شان انسانیت بود. حضرت سید الشهدا و حضرت زینب هم برای حرم انسانیت می‌جنگیدند.
فرزند شهید سلیمانی، هوشیاری در مقابل دشمن را امری مهم دانست و افزود: باید به خاطر داشته باشیم که ما در مقابل دشمن ایستاده ایم که انسانیت را آنگونه که می خواهد ترسیم می کند او به سربازی از سربازانش که بیشترین آمار کودک‌کُشی را در کشور عراق از آن خود کرده بود جایزه داد و از او تقدیر کرد و حتی در هالیوود از او به عنوان یک قهرمان فیلم ساخت. این امر جای بسی تفکر دارد. باید توجه داشته باشیم که ما چگونه از قهرمانان خود بِرند می سازیم و چگونه هنرمندان را تشویق می‌کنیم تا قهرمانان ارزشمند کشورمان را با آثار هنری خود ماندگار می کنند.

در ابتدای این مراسم همچنین مصطفی زیبایی‌نژاد، رییس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره گزارشی از روند برگزاری جشنواره سرود فجر ارائه داد.
زیبایی‌نژاد سرود را دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای دانست که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد و افزود: در اوایل دهه نود جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.
وی افزود: آنچه انجام گرفته حضور در یک تشکل قرارگاهی است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. بر همین اساس جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت ما شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. در این جشنواره ما توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل بدهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان سازی بود که در جشنواره سرود فجر پیش آمد.
دبیر جشنواره سرود فجر خاطرنشان کرد: چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند. این در حالی است که ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار موثری بود. ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ایم که فکر می‌کنم دستاورد خوبی برای این رویداد موسیقایی مرتبط با سرود باشد.

در بخشی از آیین اختتامیه جشنواره از حمید شاهنگیان از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب قدردانی شد.
این هنرمند با یادی از درگذشتگان حوزه سرود و موسیقی با موضوع انقلاب اسلامی از جمله مرحوم حسین صبحدل و حمید سبزواری گفت: ما مدیون افراد بسیاری هستیم اما این دو عزیز از موثرترین هنرمندانی بودند که در کنارشان بسیار آموختم.

قدردانی از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» بخش بعدی مراسم بود که بر اساس گفته‌های مجری این مراسم سرود نامبرده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است.
اسامی نفرات برتر بخش‌های مختلف اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شده است.
برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»
جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»
برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»
جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»
برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی
جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر
برگزیده بخش ایدهاحسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس
برگزیدگان بخش بازخوانیمهران طهماسبی/ گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»
ابوالفضل شهنادی / گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»
جواد البرزی / گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»
سجاد نجار حسینی / گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان
اثر برگزیده بخش بین‌الملل
اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

در این مراسم همچنین کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب برای حاضران پخش شد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید