امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 483054 |
تاریخ انتشار : 06 مهر 1401 - 12:16 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

پایگاه صلح خبر، گروه سیاست، هادی رضایی: شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که با وجود تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته و مخربی که ارتش‌های قدرت‌های استکباری در اختیار دارند و البته مجهز کردن برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی به این تسلیحات و تجهیزات پیشرفته چگونه است که ایران اسلامی با وجود اینکه […]

پایگاه صلح خبر، گروه سیاست، هادی رضایی: شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که با وجود تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته و مخربی که ارتش‌های قدرت‌های استکباری در اختیار دارند و البته مجهز کردن برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی به این تسلیحات و تجهیزات پیشرفته چگونه است که ایران اسلامی با وجود اینکه بیش از ۴۰ سال است در شدیدترین تحریم و فشارها قرار دارد، امروز به اعتراف همین قدرت‌های استکباری یکی از برترین ارتش‌های جهان را در اختیار دارد و به حدی از اقتدار و توانمندی دفاعی و نظامی دست یافته است و توانسته یک بازدارندگی فعال را ایجاد کند.

معاونت تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اهمیت بحث آموزش و نیروی انسانی گفت: شرط لازم و کافی برای نیل به موفقیت و انجام مأموریت، در هر سازماندهی، وجود نیروی انسانی کیفی و کارآمد است. معاونت تربیت و آموزش متولی کیفیت‌بخشی و کارآمد کردن نیروی انسانی در نیروی پدافند هوایی است.
امیر دلاوری تصریح گفت: آموزش در نیروی پدافند هوایی همواره با نگاه به آینده و متناسب با شرایط نبردهای آینده ارائه می‌شود. امروزه نگاه به سطح تکنولوژی و تهدیدات روز و طراحی آموزش‌ها بر این اساس، پاسخگوی صحنه‌های نبرد نخواهد بود و لذا به منظور جلوگیری از عقب ماندگی، نگاه به آینده و فرداها ضروری است. الحمدلله با توجه به سطح دانش و فناوری سامانه‌های جدید، و دانشی که از این بابت به نیرو وارد می‌شود، در این زمینه هیچ مشکل و یا عقب افتادگی نداریم.
معاونت تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش، آموزش و تربیت دو رکن اساسی در نیروی پدافند دانست و گفت: تربیت بر آموزش مقدم است. تربیت یعنی آماده کردن نیروها از لحاظ روحی و روانی برای پذیرش مسئولیت سنگینی که در آینده به عهده این عزیزان گذاشته می‌شود. آن چیزی که موجب ماندگاری رزمنده در صحنه نبرد می‌شود و تا آخرین لحظه می‌تواند او را در سنگر خود حفظ کند، تربیت است.
برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها و عملکرد معاونت آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین دلایل اقتدار دفاعی کشور با امیرسرتیپ دوم ستاد علی دلاوری معاون تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش به گفتگو نشستیم.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
وظایف معاونت تربیت و آموزش چیست؟ و چگونگی جذب نیروی انسانی در نیروی پدافند هوایی چگونه است؟
معاونت تربیت و آموزش نیرو، یک معاونت راهبردی است که وظیفه‌ی تربیت و آموزش کارکنان نیرو را بر عهده دارد. مسئولیت محوری این معاونت، تأمین نیازمندی‌های دانشی و مهارتی کارکنانی است که به پشتیبانی آموخته‌های خود، موفقیت در عملیات پدافند هوایی را تضمین و قطعی می‌کنند.
شرط لازم و کافی برای نیل به موفقیت و انجام مأموریت، در هر سازماندهی، وجود نیروی انسانی کیفی و کارآمد است. معاونت تربیت و آموزش متولی کیفیت‌بخشی و کارآمد کردن نیروی انسانی در نیروی پدافند هوایی است.
آموزش در نیروی پدافند هوایی همواره با نگاه به آینده و متناسب با شرایط نبردهای آینده ارائه می‌شود
آموزش در نیروی پدافند هوایی همواره با نگاه به آینده و متناسب با شرایط نبردهای آینده ارائه می‌شود. امروزه نگاه به سطح تکنولوژی و تهدیدات روز و طراحی آموزش‌ها بر این اساس، پاسخگوی صحنه‌های نبرد نخواهد بود و لذا به منظور جلوگیری از عقب ماندگی، نگاه به آینده و فرداها ضروری است. الحمدلله با توجه به سطح دانش و فناوری سامانه‌های جدید، و دانشی که از این بابت به نیرو وارد می‌شود، در این زمینه هیچ مشکل و یا عقب افتادگی نداریم.
آموزش و تربیت دو رکن اساسی در نیروی پدافند است
آموزش و تربیت دو رکن اساسی در نیروی پدافند است که به نوعی تربیت بر آموزش مقدم است. تربیت یعنی آماده کردن نیروها از لحاظ روحی و روانی برای پذیرش مسئولیت سنگینی که در آینده به عهده این عزیزان گذاشته می‌شود. آن چیزی که موجب ماندگاری رزمنده در صحنه نبرد می‌شود و تا آخرین لحظه می‌تواند او را در سنگر خود حفظ کند، تربیت است.
در نیروی پدافند هوایی سه طیف نیروی پایور یعنی افسر، درجه دار و کارمند و یک طیف هم سرباز و مشمولین وظیفه وجود دارد که هر طیف به فراخور مسئولیتی که به ایشان واگذار می‌شود، تحت آموزش‌های لازم و کافی و البته مستمر قرار می‌گیرند.
گزینش و جذب کارمندان، افسران و درجه‌داران به صورت فراخوان کلی از طریق رسانه ملی و جراید انجام می‌شود. با توجه به گستردگی و پراکندگی نیروی پدافند هوایی در سطح کشور و وجود منطقه پدافند هوایی، گروه یا سایت پدافندی در هر شهر یا استان، عضویابی هم از طریق یگان‌های زیرمجموعه‌ی نیرو، انجام می‌شود. همرزمان و همکاران من به مدارس آن شهر یا استان اعزام می‌شوند و به صورت چهره به چهره با دانش آموزان سال آخر دبیرستان صحبت می‌کنند و پدافند هوایی، وظایف و مأموریت آن را برای ایشان تشریح می‌نمایند. بخش قابل توجهی از نیازمندی نیروی انسانی به این صورت جذب می‌شوند؛ که به آن عضویابی می‌گویند. الحمدلله در این چند سال اخیر در این حوزه نیز موفق بودیم.
پس از فراخوان داوطلبین و اخذ آزمون علمی از ایشان، سه برابر نیازمندی انتخاب شده و به انجام معاینات پزشکی معرفی می‌شوند. در این معاینات، بالغ بر چهل شاخص فیزیکی و روانی افراد سنجیده می‌شود. اگر داوطلب از این مراحل عبور کرد، مصاحبه‌های عقیدتی، مکتبی و حفاظتی انجام می‌شود. در صورت موفقیت در تمامی مراحلی که عنوان شد، منطبق بر تدابیر و پیش‌بینی‌های امور نیروی انسانی، جذب نهایی نفرات صورت می‌پذیرد.
اولین مرحله‌ی تربیتی و آموزشی برای کارکنان جدید، یک دوره جامعه‌پذیری نظامی است که برای هر طیف به صورت تمرکزی انجام می‌شود؛ و افراد بعد از آن وارد دانشگاه افسری یا مراکز آموزشی نیرو می‌شوند. براساس علاقه‌مندی افراد، نمره‌ای که کسب کرده‌اند و متناسب با نیاز سازمانی، ایشان را به تخصص و رشته‌های مختلفی تقسیم می‌کنیم.
مرجع تربیت و آموزش افسران نیروی پدافند هوایی، دانشگاه افسری خاتم‌الانبیاء با قدمت ۹ ساله است؛ که در سال ۱۳۹۲ با فرمان حکیمانه مقام معظم رهبری، تأسیس شد. طی این ۹ سال، بالغ بر ۱۴۰۰ نفر افسر ولایی و دانشمند، تربیت و دانش‌آموخته شده و به سازمان رزم نیروی پدافند هوایی مزید گردیده است. دانشکده‌های زیرمجموعه‌ی این دانشگاه مسئولیت آموزش افسران در تخصص‌های گوناگون رزمی و پشتیبانی نیرو را بر عهده دارند. از جمله‌ی این تخصص‌ها می‌توان به تخصص‌های فرماندهی و کنترل، برق و مخابرات، مکانیک، الکترومکانیک اشاره نمود.
درجه‌داران نیروی پدافند هوایی نیز، پس از ورود به مراکز آموزش تخصصی نیرو، تحت تربیت ولایی و آموزش‌های تخصصی قرار گرفته و متولی امور اجرایی در انواع تخصص‌های مورد نیاز در پدافند هوایی می‌شوند.
نیروی پدافند هوایی، نیرویی تجهیزات محور است و پیش‌برد مأموریت‌ها در این نیرو مستلزم نیروی انسانی کیفی و منابع انسانی کارآمد و مجرب است. که به لطف الهی تأمین این نیاز در نیروی پدافند هوایی در بهترین حالت ممکن محقق می‌شود. تربیت و آموزش‌های نیروی انسانی در پدافند به عنوان یک مؤلفه‌ی بسترساز منجر به وجود رزمندگانی ولایتمدار، میهن‌پرست، شجاع و آراسته به سایر صفات پسندیده‌ی سربازی می‌شود.
در دانشگاه خاتم الانبیا ما بهترین اساتید را داریم
در دانشگاه خاتم الانبیا ما بهترین اساتید را داریم. اساتیدی که هم تجربه میدانی و هم تحصیلات آکادمیک دارند. الحمدلله کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های بسیار مدرن و پیشرفته در این دانشگاه داریم که از بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در تهران هم پیشرفته‌تر است.
دانشجویان دانشگاه ما ۱۴۰ واحد درس علمی، آکادمیک و تخصصی پاس می‌کنند. یک دانشجوی رشته برق علاوه بر دروس یک دانشجوی دانشگاه‌های دولتی یا آزاد، دروس تخصصی مختص پدافند را نیز آموزش می‌بیند. مثلاً درس رادار یک، رادار دو، درس جنگ الکترونیک و… این‌ها جز سرفصل‌های دانشجویان رشته برق و مخابرات دانشگاه‌های بیرون نیست.
با توجه به اقلیم سایت‌ها و یگان‌های پدافند هوایی، دانشجویان ما در تابستان سال‌های اول و دوم تحصیل، برای ارتقای روحیه سلحشوری، شهادت طلبی و احراز توانمندی برای کار در محیط سخت به اردوگاه‌های کویر، کوهستان و جنگل اعزام می‌شوند. دانشجویان در تابستان سال‌های سوم و چهارم تحصیل جهت کارورزی به یگان‌ها و سایت‌های ما اعزام می‌شوند و مهارت‌های تخصصی لازم را کسب می‌کنند.
در سال‌های اخیر شاهد جنگ‌هایی نظیر قره باغ و همچنین جنگ اوکراین و روسیه بودیم. در این بحران‌ها پرنده‌های بدون سرنشین بیش از پیش اثرگذاری خود را نشان دادند و توانستند سیستم‌های پدافندی بسیار گران قیمتی مانند S۳۰۰ را به راحتی منهدم کنند. طرح و برنامه نیروی پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات این حوزه چیست؟
مهم‌ترین اصل در تقابل با تهدیدات، شناخت لازم و کافی از مقدورات و توانایی‌های تهدید است. این شناخت در فرهنگ نظامی تحت عنوان اشرافیت اطلاعاتی بررسی و پیگیری می‌شود. اشرافیت اطلاعاتی موجب دست‌یابی و کشف نقاط قوت و ضعف تهدید شده و راه‌کارهای مقابله را روشن و مشخص می‌سازد.
از آن جایی که دانش پرنده‌های بدون سرنشین در نیروی پدافند هوایی سابقه‌ای بسیار دیرینه و بیش از ۵۰ ساله دارد، علوم مرتبط و مقدورات و امکانات این دسته از تهدیدات، برای ما کاملاً شفاف و قابل تحلیل است. این سطح دانش و تجربه در نیروی پدافند هوایی، روش‌های مؤثر در مقابله با این نوع تهدیدات را آشکار کرده است. بر اساس این اشرافیت، نیازمندی‌های تجهیزاتی تأمین شده، طرح‌های عملیاتی تدوین شده و در زمان ضرورت به اجرا گذاشته می‌شوند.
پدافند هوایی یک نیروی تجهیزات محور است و تکنولوژی در آن تأثیر زیادی دارد. با توجه به اینکه این نیرو جوان است، شما سطح تجهیزات تکنولوژی و فناوری را در این نیرو چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در تمامی اعصار و قرون، از گذشته‌های بسیار دور تا کنون، ارزشمندترین دارایی بشریت، زندگی بوده است. حفظ زندگی در هر دوره‌ای نیازمند امکانات خاصی بوده که متناسب با میزان تأمین آن امکانات، بقا نیز به صورت نسبی تضمین می‌گردید.
امروزه نبردهای هوایی و فضایی با استفاده از بالاترین سطح علوم و فناوری‌ها، به دلیل رویکرد تأثیر محوری در جنگ‌ها، کانون توجه تمامی کشورها و نیروهای نظامی آنان است. متناسب با سطح دانشی و فناوری تجهیزات آفندی، نیروهای پدافندی نیز نیازمند برخورداری از تجهیزات پیشرفته و ایجاد تناظر بین تهدید و فرصت هستند. صرفاً در این صورت، موازنه‌ی قوا برقرار بوده و قدرت بازدارندگی ایجاد می‌شود.
بر اساس این نگرش، نیروی پدافند هوایی با برخورداری از بیش از ۱۰۰ سال تجربه، نیازمندی دانشی و تجهیزاتی خود را کاملاً درک نموده و با آگاهی لازم و کافی نسبت به مسئله، دانش‌های موجود را برای انتقال به میادین رزم، تبدیل به فناوری نموده است. آن‌چه که امروزه در نیروی پدافند هوایی شاهد آن هستیم، درخشش آن در تمامی حوزه‌های فناوری دفاع هوایی است. سرچشمه‌ی دانش تجهیزاتی که امروزه در پدافند هوایی مایه‌ی افتخار میهن هستند، این نیرو بوده است؛ که با انتقال به صنایع نظامی کشور و هدایت و راهبری این صنایع، تبدیل به محصولاتی بسیار پیشرفته، کارآمد و مؤثر در تعیین نتیجه‌ی عملیات‌های پدافند هوایی گردیده و خواهد شد.
ارتقا سطح دانش در نیروی پدافند هوایی، متناظراً صنایع تولیدی نظامی را به پیشرفت واداشته است. امروز در پدافند هوایی ارتش، با استفاده از ظرفیت‌های نیرویی، شاهد وجود انواع تجهیزات رزمی یا تعریف پروژه‌های بسیار زیادی با سطوح بالای دانشی، مخصوصاً در حوزه‌های علوم نوپدید، مانند کوانتم، لیزر، هوش مصنوعی و غیره هستیم.
در چند سال اخیر بیش از ۱۲ نوع سامانه‌ی جدید موشکی با قدرت درگیری از بردهای کوتاه تا بردهای بلند بیش از ۳۰۰ کیلومتر تولید و به کار گیری شده است
پیشرفت‌های نیروی پدافند هوایی صرفاً در بخش علوم نوپدیدی که اشاره شد، نبوده است. بلکه در حوزه‌های مسبوق به سابقه نیز نه تنها پیشرفت کرده، بلکه جهش‌های بزرگ و گام‌های بلندی برداشته است. در حوزه‌ی رادارهای کشف، با دست‌یابی به دانش و فناوری‌های روز دنیا، موفق به تولید و به‌کارگیری انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی، با تنوع فرکانسی و با قابلیت کشف سطح مقطع‌های راداری بسیار پایین (در مقابل تهدیدات پنهان‌کار) شده‌ایم. در حوزه‌ی رزم و درگیری گرم، از زمان تشکیل نیروی پدافند هوایی تاکنون، بیش از ۱۲ نوع سامانه‌ی جدید موشکی با قدرت درگیری از بردهای کوتاه تا بردهای بلند بیش از ۳۰۰ کیلومتر تولید و بکار گیری شده است. که علاوه بر تأمین قدرت نقطه‌زنی و توان درگیری در ارتفاعات بسیار کم، در مقابل اهداف استراتژیک نیز، در ارتفاعات بسیار بالا قدرت لازم و کافی را برای کشور فراهم آورده است.
۱۱ نوع سامانه‌ی جنگالی در اختیار داریم
در حوزه‌ی درگیری‌های غیر گرم، پدافند ارتش در حال حاضر به بیش از ۱۱ نوع سامانه‌ی جنگالی مجهز شده که با قدرت و توانمندی‌های مختلف، قابلیت نیرو در این حوزه را مثال‌زدنی نموده است.
آیا دانشجوی خارجی هم می‌پذیرید؟
آمادگی پذیرش دانشجو از کشورهای دوست و هم‌پیمان وجود دارد. ایشان نیز به دلیل اشرافیت نسبت به عملکرد فوق‌العاده‌ی پدافند هوایی ارتش در جنگ تحمیلی و پس از آن نیز در تأمین پوشش پدافند هوایی نقاط حیاتی، حساس و مهم کشور، علاقه‌مند به کسب دانش‌های پدافند هوایی در کشور ما می-باشند. اقدام نهایی منوط به وصول مجوز از سلسله مراتب ارتش ج. ا. ایران می‌باشد.
آموزش افرادی که پهپادها را کنترل می‌کنند نیز در دانشگاه خاتم الانبیا انجام می‌شود؟
به دلیل وجود نگرش و فرهنگ عملیات مشترک در ارتش، اشتراک مساعی و ظرفیت‌های نیروهای چهارگانه‌ی آن، مقوله‌ای آشنا و مسبوق به سابقه است. بر اساس همین نگرش، ظرفیت‌های آموزشی نیز مابین نیروهای چهارگانه به اشتراک گذاشته می‌شود. نتیجه‌ی این نوع اقدام، علاوه بر ارائه‌ی کیفی‌ترین آموزش، استمرار فرهنگ سازمانی یکسان و یکنواخت در مجموعه‌ی ارتش است، که به نوبه‌ی خود، تأثیرات بسیار مثبتی به همراه دارد.
معاونت محترم تربیت و آموزش ارتش، بر اساس میزان دانش و تجربه‌ی هر یک از نیروها، آموزش برخی از تخصص‌ها را به صورت تمرکزی و در یک دانشگاه برنامه‌ریزی نموده است. و سایر نیروها با اعزام دانشجویان خود به دانشگاه مرجع، بیشترین حد دانش را دریافت می‌نمایند.

با توجه به تجربیات نیروی هوایی در هوانوردی، دانشگاه شهید ستاری به عنوان قطب و مرکز آموزش پایه‌ی پهپاد کل ارتش در نظر گرفته شده است. به منظور پوشش تفاوت‌ها در مأموریت و شرح وظایف هر یک از نیروها و نیل به آموزش لازم و کافی متناسب با نیازمندی‌های تخصصی، هر نیرو نقطه نظرات و خواسته‌های آموزشی خود را به دانشگاه یاد شده اعلام نموده و مد نظر قرار می‌گیرند.
دانشجویان رشته‌ی پهپاد بعد از دانش‌آموختگی از دانشگاه شهید ستاری، دوره یک‌ساله‌ای تحت عنوان دوره‌ی مقدماتی رسته‌ای را به منظور تکمیل دانش و مهارت‌های تخصصی لازم مطابق با مأموریت‌های پدافند هوایی، می‌گذرانند. در این دوره، فراگیران ضمن آشنایی با کلیه مقدورات پهپادی نیرو، آموزش‌های جامع و کامل تخصصی را دریافت نموده تا نسبت به شرح وظایف تخصصی توانمند گردند.
با توجه به سطح دانشی نیروی پدافند هوایی در حوزه‌های اطلاعات عملیات، دانشگاه خاتم الانبیا به عنوان قطب اطلاعات عملیات ارتش تعیین گردیده و آموزش افسران اطلاعات عملیاتی سایر نیروها در این دانشگاه صورت می‌پذیرد. دانشگاه امام علی افسری، قطب رشته مدیریت و پیاده است.
آیا در حوزه رادار هم مرکز آموزش تخصصی زیر نظر پدافند هست و یا در دانشگاه خاصی انجام می‌شود؟
دانشجویان دانشگاه خاتم الانبیا با تحصیل در رشته‌ی برق الکترونیک بومی شده، که متضمن دروس اختصاصی حوزه‌ی رادار مانند رادار یک، رادار دو، آزمایشگاه و کارگاه رادار است، ضمن فراگیری علوم پایه در حوزه‌ی رادار، با رادارهای موجود نیز آشنا می‌شوند. متعاقب این فرآیند، می‌توانند با تحصیل در رشته‌ی کارشناسی ارشد رادار، که تاکنون در کشور مسبوق به سابقه نبوده است، وارد علوم عمیق‌تر راداری شوند. طراحی این مقطع تحصیلی با این هدف بوده است که دانش‌آموختگان این مقطع، ضمن فراگیری دانش چند وجهی الکترومغناطیس در حوزه‌ی رادار، توانایی طراحی رادارها، بر اساس نگاه به آینده را کسب نمایند. انواع آزمایشگاه و کارگاه‌هایی که در بخش آموزش رادار در دانشگاه خاتم وجود دارد، در تمامی بازدیدهای آموزشی، حتی از سوی دانشگاه‌های تراز اول کشور، بازدیدکنندگان را شگفت زده نموده است.
مراکز آموزش تخصصی در تناظر با دانشگاه‌های غیرنظامی، حکم دانشکده‌های تخصصی را دارند. در زیر مجموعه‌ی مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، گروه‌ها و هیئت‌های آموزشی متعددی فعالیت می‌نمایند. یکی از این گروه‌های آموزشی، گروه آموزشی رادار است. در این گروه آموزشی، افسران و درجه‌داران متخصص رادار، با رادارهای موجود در نیروی پدافند هوایی آشنا شده، تعمیر و نگهداری این دسته از تجهیزات را به صورت کاملاً عملی آموخته و سطح دانش و مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند.
آیا فقط از بین نظامیان در مقطع کارشناسی ارشد رشته رادار جذب می‌کنید یا خیر؟
خیر ما فراخوان کلی دادیم و از بیرون هم جذب می‌کنیم. همه علاقه‌مندان می‌توانند آزمون بدهند و در فرایند آزمون و مصاحبه علمی شرکت کنند.
یک سری سامانه‌ها مثل S۳۰۰ و S۲۰۰ خریداری شد، آموزش این سامانه‌ها کجا انجام شد، آیا این آموزش‌ها در دانشگاه خاتم انجام شده است؟
سامانه S۳۰۰ با کش و قوس‌های فراوان وارد کشور شد. ما ابتدا بهترین نفراتمان را برای آموزش به کشور روسیه فرستادیم که طی دو مرحله آموزش دیدند. مدتی بعد از آمدن سامانه، کارشناسان روسی به ایران آمدند و می‌خواستند سیستم را تکمیل و عملیاتی کنند و یک شلیک هم با این سامانه در کشور ما داشته باشند که از همین دوستان آموزش دیده برای این کار استفاده کردند.
جز قوانین کشور روسیه است که به راحتی جزوات و مستندات را در اختیار دانشجویان خارجی قرار نمی‌دهد. دانشجو باید برود در کتابخانه شبانه روز بنشیند و مستندات را بنویسد و کتابی هم اگر باشد در حد اپراتوری است. ولی این دوستان با غیرت و همتی که داشتند، توانستند ضمن فراگیری کامل آموزش، دانش این سامانه را منتقل نمایند. با کمک همین دانشجویان و متخصصین، کتاب‌های آموزشی سامانه تدوین شد.
امروز الحمدلله در این حوزه هیچ مشکلی نداریم. فایر و شلیکی که در رزمایش قبلی داشتیم، توسط نیروهای داخلی و تحت آموزش انجام شد. بایست به این نکته هم اشاره کنم که کشور روسیه در بحث S۳۰۰ فقط یک شبیه ساز در اختیار ما قرار داد. ولی ما با همت و غیرت کارکنان پدافندی شبیه سازهای بومی S۳۰۰ را نیز تولید کردیم؛ که به زودی رونمایی شده و در اختیار یگان‌های مربوطه قرار خواهد گرفت.
در حوزه موشک‌های دیگر مثل باور ۳۷۳ و سایر موشک‌ها، شلیک این‌ها برای بحث آموزش هزینه هنگفتی دارد که به صرفه نیست، آیا در این حوزه هم شبیه ساز تولید شده است؟
اولاً که، با توجه به نقش حیاتی آموزش در رزم، هیچ هزینه‌ای در حوزه‌ی آموزش هنگفت نیست. تغییر این نگرش و فرهنگ برای حوزه‌های رزمی اکیداً الزامی است. دوم، بله، تمامی سامانه‌های رزمی پدافند هوایی به شبیه‌ساز مجهز هستند. در برخی موارد، علاوه بر مقدورات شبیه‌سازی خود سیستم، به منظور جلوگیری از استهلاک تجهیزات رزمی، شبیه‌سازهای مستقلی نیز ساخته شده؛ که امور آموزشی و تمرینی به وسیله‌ی آن‌ها انجام می‌شود. در سامانه S۲۰۰ شبیه ساز تفرید، در سامانه هاگ شبیه ساز غفار و در سامانه اسکای گارد شبیه ساز TS۲ از این نوع هستند.
در صحبت‌هایتان اشاره کردید که با دانشگاه‌های چهارگانه ارتش در ارتباط هستید. این ارتباط شما با دانشگاه‌های غیرنظامی به چه صورت است؟ آیا اساتید و یا دانشجو برای دوره خاص رد و بدل می‌شوند؟
شاید در رشته رادار ما از آنها دانشجو بپذیریم. رشته کارشناسی ارشد فرماندهی کنترل، مختص نظامیان است. خدمتتان عرض کردم دانشگاه پدافند دو رشته تحصیلات تکمیلی دارد یکی کارشناسی ارشد رادار که از بیرون هم دانشجو می‌پذیریم و دیگری رشته فرماندهی کنترل که یک رشته تخصصی است؛ یعنی ما در غالب نیروهای مسلح پذیرش داریم.
ما برای ارتقای هیئت علمی و ارتقای کیفی اساتیدمان با دانشگاه‌های بیرون رایزنی می‌کنیم. با دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه عالی دفاع ملی تعامل داریم و اساتیدمان را برای ارتقای علمی به آنجا می‌فرستیم.
آیا با دانشگاه‌های بیرون از کشور هم تعامل دارید؟
ما به دلیل فرصت مطالعاتی که برای اساتیدمان در نظر گرفته‌ایم آن‌ها را به کشورهای مختلفی از جمله روسیه، پاکستان، هند و یا کشورهای اروپایی اعزام می‌کنیم و هیچ محدودیتی در این حوزه نداریم.
شما به عنوان معاونت آموزش نیروی پدافند هوایی شرایط امروز این نیرو را از لحاظ آمادگی نیروی انسانی، چطور ارزیابی می‌کنید؟
الحمدلله ما هیچ مشکلی در این حوزه نداریم و با توجه به آموزش‌هایی که در دانشگاه و در مرکز آموزش‌های تخصصی می‌دهیم، یک نیروی انسانی کارآمد و مفید تربیت می‌کنیم. در یگان‌های ما آموزش‌ها ادامه دار است، این‌طور نیست که آموزش متوقف شود و آموزش را وابسته به دو مرکز آموزشی نکردیم. دانشجو پس از دانش‌آموختگی در مرکز آموزش‌های تخصصی، وارد محیط عملیاتی می‌شود آنجا باز تحت نظر اساتید باتجربه آموزش می‌بیند. به این مراحل آموزش یگانی گفته می‌شود.
نیروی انسانی در دانشگاه، دانش و در مرکز آموزش‌های تخصصی، تخصص را فرا می‌گیرند و در یگان‌های عملیاتی، در تخصص ماهر می‌شوند. حتی یک سرهنگ هم تا زمان بازنشستگی پرونده آموزشی دارد؛ و مستمرا تحت آموزش است.
در کنار این آموزش‌ها دو نوع آموزش دیگر هم تحت عنوان آموزش‌های دوره طولی و عرضی داریم. دوره طولی آموزش‌هایی است که کمتر از شش ماه و دوره طولی بیش از شش ماه ادامه دارد.

همچنین دوره‌های مقدمات رسته‌ای و پس از آن دوره عالی رسته‌ای داریم؛ که این دوره برای کارکنانی است که سروان هستند و می‌خواهند از درجه سروانی به درجه افسری ارشد یا سرگردی نائل شوند. این افراد بایست نه ماه در مرکز آموزش تخصصی ما دوره طولی را طی کنند.
برابر سهمیه‌ای که به ما داده شده، برای دوره دافوس فراخوان اعلام می‌کنیم. چون تعداد داوطلبان ما زیاد و سهمیه کم است، اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که فراخوان اعلام و طی یک جلسه اختبار با معاونین تخصصی از بین داوطلبین، افراد برتر را گزینش می‌کنیم. به این افراد دفترچه می‌دهیم و موارد آزمون دافوس را اعلام می‌کنیم، این افراد در آزمون شرکت می‌کنند و باز دو یا سه برابر ظرفیت، به عنوان سهمیه پدافندی اعلام می‌شود و پس از مصاحبه علمی، مکتبی و شایستگی، افراد برتر در دافوس پذیرش می‌شوند.
طی فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در رابطه با پدافند فرمودند و پدافند را خط مقدم مقابله با دشمن اعلام کردند، به نظر شما دلیل اهمیت و نگاهی که ایشان به پدافند هوایی به عنوان اولین سپر و اولین خط مقدم دارند، چیست؟
به نظر بنده از برکات حق تعالی است که فرمانده معظم کل قوا بر همه مسائل اشراف دارند و در حدود یک نظامی استراتژیست، دانشمند و مجرب هستند. بر تمام اصول، قوانین، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جنگ و نبردهای آینده کاملاً اشرافیت دارند. بر همین اساس در دهم شهریور سال ۸۷ دستور حکیمانه و حکم تاریخی را اعلام کرد که بر اساس آن آفند و پدافند از یکدیگر جدا شدند.
پدافند یک قدمت صدساله دارد. از زمان جنگ جهانی اول که هواپیما وارد جنگ‌ها شد، نیاز پدافند نیز احساس شد. بر همین اساس هم در جنگ‌های امروز پیش از آنکه نیروی زمینی و… وارد کار شوند، اولین یگان درگیر، پدافند است. به همین دلیل برابر تدابیر حکیمانه حضرت آقا پدافند به خط مقدم نبردها تبدیل شده است.
همانطور که مستحضرید پدافند چهار مأموریت اصلی کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام را بر عهده دارد. مأموریت کشف و شناسایی بیست و چهار ساعته، دائمی و همیشگی ست و به همین دلیل به نیروی پدافند، پدافند همیشه بیدار می‌گویند. حضرت آقا نیز به همین دلایل، پدافند را از آفند جدا و آن را خط مقدم نبردها و اولویت اول نامیدند. در جای دیگری هم فرمودند پدافند بسیجیان ارتش هستند.
فکر نمی‌کنم مقام معظم رهبری در رابطه با نیرو و مسأله ای انقدر تأکید کرده باشند؛ چرا که کلمه پدافند در چند سال اخیر بالغ بر ششصد بار بر لسان ایشان جاری و ساری شده است.
در پایان اگر مطلبی برای مخاطبان ما دارید بفرمائید؟
در پایان به هموطنان عزیزم اطمینان خاطر می‌دهم، که فرزندان شما در نیروی قدرتمند پدافند با همکاری سایر نیروهای مسلح و با اتکا به نیروی لایزال الهی و تحت تبعیت کامل و محض از منویات مقام معظم رهبری در دفاع از امنیت کشور هیچ‌گونه دریغی نمی‌کنند. این را هم به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم اعلام کنم که با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در نیروی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران و در کل نیروهای مسلح کشور وجود دارد و تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با کوچک‌ترین خطای محاسباتی این دشمنان، سیلی محکم و جواب کوبنده‌ای دریافت می‌کنند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید