امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 455090 |
تاریخ انتشار : 30 دی 1400 - 17:32 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/گیلان اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «حدیث باران» فردا کار خود را به میزبانی بندرانزلی آغاز می‌کند. رویداد فرهنگی و مذهبی «حدیث باران» امسال به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و به همت شهرداری و شورای شهر بندرانزلی همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برنامه‌ریزی شد و علاوه بر ویژه برنامه سالروز شهادت سردار […]

صلح خبر/گیلان اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «حدیث باران» فردا کار خود را به میزبانی بندرانزلی آغاز می‌کند.

رویداد فرهنگی و مذهبی «حدیث باران» امسال به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و به همت شهرداری و شورای شهر بندرانزلی همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برنامه‌ریزی شد و علاوه بر ویژه برنامه سالروز شهادت سردار سلیمانی که در قالب بخش اصلی رویداد حدیث باران برگزار شد سه بخش جنبی نیز در این رویداد پیش‌بینی شده بود.

بخش‌های جنبی شامل نامه‌ای به سردار که با همکاری اداره آموزش و پرورش همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک بندر انزلی برگزار شد. نقاشی با مضمون ایثار و شهادت با اولویت سردار سلیمانی و مقاومت بود که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و ۱۰ اثر برگزیده معرفی شد که طی مراسمی در مصلی بندر انزلی جوایز برگزیدگان اهدا شد.

بخش سوم جشنواره نیز تئاتر خیابانی با عنوان حدیث باران است که محورهای آن بر اساس موضوعات مذهبی و دفاع مقدس، مقاومت مدافعین‌حرم، سرباز وطن، ایثار و شهادت بود.

اهداف جشنواره پاسداشت رشادت و ایثار سردار دلها و شهدای والامقام ایران زمین، ترویج و زنده نگاه داشتن تفکر ایثار، صداقت و مقاومت سرباز وطن، تلاش برای حرکت در مسیر رشادت و از جان گذشتگی، مردمی بودن مرد میدان، تقویت امید و افزایش نشاط اجتماعی با بهره‌گیری از قابلیت‌های هنر نمایش در حوزه‌های ارزشی و مذهبی، تقویت انگیزه همدلی و مشارکت اجتماعی، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و شهروندان برای انتقال مفاهیم از طریق تئاتر خیابانی، ‌ایجاد امکانی برای تبادل تجربه‌های نو و دانش تئاتر در میان هنرمندان در نظر گرفته شده‌اند.

سکوی قهرمانان بندرانزلی میزبان اجرای نمایش‌های خیابانی

حامد سمیعی، مسئول سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرانزلی در نشست خبری عوامل اجرایی اولین جشنواره «حدیث باران»، اظهار کرد: حدیث باران اولین جشنواره تئاتر خیابانی انزلی است که به صورت استانی برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته و با توجه به شرایط جوی فردا جمعه اول بهمن ماه آغاز این جشنواره است.

وی با بیان اینکه اجرای آثار راه یافته به جشنواره از ساعت ۱۰ صبح در محل سکوی قهرمانان بندر انزلی آغاز خواهد شد، گفت: همه اجراهای فردا در سکوی قهرمانان بندر انزلی برگزار و داوری خواهد شد.

این مسئول فرهنگی گفت: قرار بود جشنواره در روزهای ۱۹ و ۱۸ دی ماه سال‌جاری برگزار شود که به دلیل تداخل برنامه‌های برخی از مهمانان قرار بر این شد تاریخ برنامه به موعد مناسب دیگری موکول شود.

وی با بیان اینکه همه این اجراها به صورت عمومی برای شهروندان برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزارکننده جشنواره تئاتر خیابانی حدیث باران شورای شهر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر انزلی هستند که شنبه دوم بهمن‌ماه ساعت ۱۸ اختتامیه جشنواره در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی برگزار خواهد شد.

جشنواره صدای رسای انزلی به گوش مسئولان باشد.

شعبان جعفری، رئیس شورای شهر بندرانزلی نیز، با بیان اینکه شهرداری برنامه‌های خوبی در زمینه تئاتر خیابانی دارد، اظهار کرد: امیدواریم سکوی قهرمانان هرچه سریعتر تکمیل شده و به عنوان مکان دائمی برای اجرای چنین برنامه‌هایی باشد.

جعفری با بیان اینکه ظرفیت انزلی در زمینه هنر و تئاتر بسیار بالاست، گفت: با توجه به این ظرفیت می‌توانیم از هنرمندان بیشتری در این عرصه استفاده کنیم البته گاهی اوقات هنرمندان شهر از ما انتقاد کردند که امیدوارم اگر ظرفیتی مغفول مانده به دست اندرکاران منتقل شود تا در جشنواره‌های بعدی هرچه بهتر شاهد برگزاری جشنواره باشیم.

رئیس شورای شهر بندرانزلی با بیان اینکه جشنواره لاله‌های تالابی برای سال بعد برنامه‌ریزی شود، گفت: هر چند تالاب انزلی دیگر رمقی ندارد، ولی با این جشنواره صدای انزلی را به گوش مسئولان برسانیم، زیرا جشنواره باید پیام داشته باشد.

وی تاکید کرد: با همکاری واحد فرهنگی منطقه آزاد می‌توانیم در قالب جشنواره لاله‌های تالابی که شاهد حضور هم‌میهنانمان از سایر نقاط استان و کشور بودیم برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم تا نمایش‌های بومی استان را به اجرا در بیاوریم زیرا این ظرفیت را داریم تا ویژگی‌های فرهنگی و غنی استان را معرفی کرده و با جذب توریست و گردشگر ماندگاری آنها را بیشتر کنیم.

حدیث باران برند انزلی باشد

مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی و دبیر جشنواره حدیث باران نیز در ادامه، اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند شهر را پویاتر کند برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها است که امیدواریم با یک دورنمای خوب استمرار و پربارتر شدن این جلسات شاهد را باشیم.

وی با اشاره به همراهی و همدلی کمیسیون فرهنگی شورای شهر و علی‌رغم همه شرایط مالی که بر شهرداری حاکم است، تاکید کرد: امیدوارم جشنواره حدیث باران به عنوان یک برند برای انزلی باشد و پس از این هر ساله با یک برنامه‌ریزی خوب این رویداد فرهنگی مذهبی را بتوانیم رقم بزنیم و یاد و خاطره سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.

شهردار بندرانزلی با بیان اینکه یک مجموعه قدرتمند در حوزه داوری جشنواره انتخاب شدند و حتی دوستان خارج از مجموعه استان به ما ملحق می‌شوند، گفت: امیدواریم این جشنواره ثبت ملی شود و هر ساله شاهد برگزار آن باشیم و استمرار در اجرا عاملی است که یک موضوع را نهادینه می‌کند.

خلیلی با بیان اینکه جشنواره‌ لاله‌های تالابی به خوبی جای خود را بین اهالی شهر و شهرهای دیگر توانسته باز کند، تصریح کرد: حدیث باران نام خوب و پر مسمایی برای این رویداد فرهنگی و مذهبی است و امیدوارم بتوانیم شاهد استمرار آن باشیم.

دبیر جشنواره حدیث باران با تاکید بر اینکه آمادگی در شورا و شهرداری بندر انزلی وجود دارد که یک رویداد ملی را در انزلی رقم بزنیم، افزود: هر چند در دوره اول ممکن است ناهماهنگی‌هایی را شاهد باشیم ولی قطعا با حضور همه دست‌اندرکاران و اهالی هنر و فرهنگ شهرستان می‌توانیم شاهد پویایی این امر باشیم.

وی گفت: تکمیل سکوی قهرمانان را به عنوان نماد شهرستانی حتما در دستور کار خواهیم داشت و سعی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن طرحی که برای آن جا دیده شده به نقطه مطلوب برسد و مورد لطف و نظر شهروندان قرار بگیرد.

خلیلی تاکید کرد: امیدواریم این جشنواره باعث همدلی و وحدت شود و فضای خوبی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی در سطح شهر استان و حتی کشور فراهم کند.

برگزاری جشنواره‌های هنری راهی برای مقابله با هجمه‌های دشمن است

فرهاد رحمان‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرانزلی نیز عنوان کرد: شهرستان انزلی علی‌رغم سابقه زیادی که در دنیای هنر به ویژه هنر نمایش و تئاتر دارد در تئاتر خیابانی و میدانی آنچنان موفق نبوده و هنرمندان ما زیاد در این حوزه وارد نشدند؛ هرچند کارهایی طی سال های قبل انجام شده است.

وی ادامه داد: چند سالی است که توانستیم در سطح کشور و حتی شهرهای مختلف وارد این بحث شویم و هنرمندان را به میان مردم ببریم و به جای اینکه مردم در مکان‌های مشخص شده از هنر استفاده کنند در مکانهای عمومی بتوانند در جریان تولیدات و زحمات فعالیت هنرمندان باشند.

رحمان‌زاده تصریح کرد: جشنواره حدیث باران می‌تواند مبنای خوبی باشد که هنرمندان ما در انزلی آثار خود را به نمایش بگذارند و باعث بالندگی و اشتراک فکر و اندیشه با مردم خواهد شد و این جشنواره به صورت شهرستانی، استانی کشوری و حتی بین‌المللی برگزار شود.

رئیس اداره ارشاد اسلامی بندرانزلی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به سابقه انزلی می‌توانیم این جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم و دورنمای ما این باشد که جشنواره را بین‌المللی کنیم.

وی اضافه کرد: حداقل این کار را در کشورهای حاشیه دریای کاسپین داشته باشیم زیرا هجمه تبلیغاتی زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و یکی از راه‌هایی که می‌توان این هجمه‌ها را خنثی کرد انجام جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری است.

وی یادآور شد: از طرفی اجرای جشنواره‌ها کمک می‌کند هنرمندان آثار خود را به اشتراک بگذارند و این باعث می‌شود شهرمان تبدیل به یک برند هنری شود لذا کمک کنیم تا توان بالقوه‌ای را که در در این زمینه داریم به فعلیت برسانیم.

راهیابی ۸ اثر به بخش مسابقه حدیث باران

علیرضا شکورپور، مدیر دفتر اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی ایران(مبارک یونیما) در استان گیلان نیز در پایان، با اشاره به اینکه استارت جشنواره از دی‌ماه شروع شد و ستاد برگزاری جشنواره را برنامه‌ریزی کردیم، اظهار کرد: بعد از فراخوانی که صورت گرفت ۱۲ اثر به دبیرخانه رسید و در نهایت هشت اثر برای حضور در مسابقه انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه یک اثر مهمان از تهران در این جشنواره حضور دارد، گفت: این اثر با توجه به موضوع جشنواره انتخاب شده ضمن اینکه این کار از آثار برگزیده تئاتر فجر سال گذشته بود.

شکورپور با بیان اینکه در این جشنواره دکتر سامان خلیلیان، رئیس تئاتر خیابانی کشور حضور خواهد داشت، تصریح کرد: علاوه بر داوری، دکتر خلیلیان در صحنه اجرای تئاترها نیز حضور خواهند داشت.

مدیر دفتر اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی ایران(مبارک یونیما) در استان گیلان با بیان اینکه همیشه داوری چالش جشنواره‌ها بوده و ما سعی کردیم این چالش را به حداقل برسانیم، تاکید کرد: داوران جشنواره علی‌اصغر کهن قنبریان، از پیشکسوتان تئاتر استان، محمود فرضی‌نژاد، رئیس تئاتر خیابانی استان گیلان همچنین محمدعلی صادق حسنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان حضور خواهند داشت.

به گزارش صلح خبر، فردا به ترتیب «بازی نامه» از بندرانزلی ساعت ۱۰، «چهره یار» از لنگرود ساعت ۱۱، «موج نامه» از بندرانزلی ساعت ۱۲، «خمپاره‌ها چشم دارند» از لاهیجان ساعت ۱۳، «از بندر تا قصر از قصر تا بندر» از بندرانزلی ساعت ۱۳:۳۰، «زندگی با هم یا زندگی بدون هم» از رشت ساعت ۱۴:۱۵،  «تندیس عشق» از رشت ساعت ۱۶، «گم شدن برای حقیقت» از آستانه اشرفیه ساعت ۱۷ همچنین «تنهای تنها» از تهران ساعت ۱۸ در محل سکوی قهرمانان برای عموم شهروندان به اجرا در خواهند آمد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید