امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 479125 |
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1401 - 17:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

شبکه اسکای نیوز از عادی سازی کامل روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که سفرای دو طرف به زودی فعالیت‌هایشان را از سرمی‌گیرند. به گزارش صلح خبر، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان گفتگوی تلفنی کرد. وی پس از این تماس گفت که تصمیم […]

شبکه اسکای نیوز از عادی سازی کامل روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که سفرای دو طرف به زودی فعالیت‌هایشان را از سرمی‌گیرند.

به گزارش صلح خبر، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان گفتگوی تلفنی کرد.

وی پس از این تماس گفت که تصمیم گرفته شد روابط به طور کامل عادی سازی شده و سفرای دو طرف کارشان را از سر بگیرند.

لاپید گفت: ازسرگیری روابط میان ترکیه و اسرائیل نقش مهمی در ثبات منطقه‌ای خواهد داشت و یک نوید اقتصادی بسیار مهم خواهد بود.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که آنکارا تصمیم به بازگرداندن سفیر خود به اسراییل و از سرگیری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو گرفته است.

او گفت: تصمیم داریم برای اسرائیل سفیر تعیین کنیم و به حمایت خود از مردم فلسطین ادامه خواهیم داد.

کمی قبل خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد طی ساعت‌های آتی اسرائیل و ترکیه به طور کامل آشتی کرده و به تمامی اختلافاتشان پایان می‌دهند.

یک مسؤول عالی رتبه اسرائیلی سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان “یدیعوت آحارونوت” گفته بود، اسرائیل و ترکیه در حال نزدیک شدن به توافق‌هایی هستند که امکان بازگشت هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه‌های ترکیه را پس از سال‌ها ممنوعیت فراهم خواهند کرد.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه این گفتگو احتمال داد که شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی ظرف چند هفته آینده اجازه فرود در فرودگاه‌های ترکیه را به دست خواهند آورد.

به گفته این مسؤول اسرائیلی که روزنامه آحارونوت هویت او را فاش نکرد، پس از اینکه ترکیه و اسرائیل توافقنامه هواپیمایی جدیدی را در اوایل ژوئیه به امضا رساندند، دو طرف در تلاش برای افزودن جزئیات نهایی هستند که به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی اجازه پرواز به ترکیه را خواهند داد.

او در ادامه تاکید کرد: به محض ازسرگیری پروازها میان دو طرف، گام بعدی در روند آشتی میان آنکارا و تل‌آویو که همان بازگشت سفرا است، برداشته خواهد شد.

ترکیه مه ۲۰۱۸ آخرین سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرده و او را در مسیر بازگشتش به اراضی اشغالی، تحت یک بازرسی امنیتی شرم‌آور قرار داده بود.

ترکیه از حدود ۱۵ سال قبل به دلیل تنش‌ها و اختلاف‌نظرها با رژیم صهیونیستی بر سر شروط امنیتی پیچیده این رژیم درباره امنیت پروازهای اسرائیل از ترکیه به مقصد تل‌آویو، ورود هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه‌هایش را ممنوع کرده بود. در مارس ۲۰۰۷ شرکت هواپیمایی “ال‌عال” رژیم صهیونیستی سه پرواز هفتگی خود به استانبول را متوقف کرد.

تل‌آویو و آنکارا در چند ماه گذشته برای بهبود روابط خود در تلاش هستند که نقطه اوج این تلاش‌ها سفر رسمی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود.

سه ماه بعد نیز یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه رفت و او در ماه ژوئیه برای اولین بار با اردوغان گفتگو کرد.

طبق اعلام دفتر لاپید، دو طرف از توافقنامه‌ای که میان دو طرف برای انجام پروازها امضا شده بود، استقبال کرده و نسبت به بهبود بیشتر این روابط ابراز امیدواری کردند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید