امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 281713 |
تاریخ انتشار : 04 خرداد 1398 - 5:00 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر یک وکیل دادگستری گفت: اینکه قوه قضائیه تصور کند که مشکل کثرت نزاع و دعاوی مسأله قضائی بوده و فقط از طریق قضائی حل می‌شود اشتباه است بلکه این موضوع نیازمند تعامل جدی پیشگیرانه بین هر سه قوه است. علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با صلح خبر، با توجه به […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

یک وکیل دادگستری گفت: اینکه قوه قضائیه تصور کند که مشکل کثرت نزاع و دعاوی مسأله قضائی بوده و فقط از طریق قضائی حل می‌شود اشتباه است بلکه این موضوع نیازمند تعامل جدی پیشگیرانه بین هر سه قوه است.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با صلح خبر، با توجه به درخواست ریاست قوه قضائیه مبنی بر پیگیری علل نزاع و دعاوی و کثرت تشکیل پرونده‌های قضائی اظهار کرد: در خصوص کثرت پرونده‌های کیفری به مفهوم اعم که نزاع و درگیری و چاقوکشی یکی از مصادیق آن هست، اولین نکته‌ای که وجود دارد این است که این موضوعی نیست که صرفاً مرتبط با یک قوه خاص باشد، اما چون تجلی این مسائل و طرح این دعاوی بیشتر در قوه قضائیه صورت می‌گیرد، احتمالاً ریاست قوه قضائیه زودترین فردی است که به این مسأله توجه دارد.

وی تاکید کرد: برای اینکه مشکل عصبیت و روحیه تهاجمی که در مردم ایجاد شده به طور نسبی حل شود، نیازمند تعامل میان هر سه قوه هستیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: قدر متقین آن است که یکی از عوامل کثرت نزاع و دعاوی که مستقیماً مرتبط با قوه قضائیه می‌شود این است که اصولاً احقاق حق در قوه قضائیه بسیار طولانی و پر دردسر است و وقتی کسانی که مورد ظلم واقع می‌شوند به راحتی نمی‌توانند استیفای حق کنند به همان نسبت کسانی که ظالم هستند و به دیگران تجاوز می‌کنند، از این طولانی بودن جریان دادرسی و سهل بودن سو استفاده می‌کنند و حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند.

آذربایجانی مسائل فرهنگی را نیز یکی دیگر از موارد مؤثر در رابطه با کثرت نزاع‌ها و دعاوی دانست و گفت: کارهای فرهنگی کارهایی نیست که بشود یکی دو روزه انجام داد بلکه مستلزم یک حمیت بسیار مهم است که مجری آن می‌تواند بخش‌های مختلفی از جمله صداوسیما، وزارت ارشاد و آموزش پرورش باشد که بتوانیم این مقوله را از نظر فرهنگی تعدیل کنیم.

وی ضمن بیان اینکه به جای عصبیت و تندی باید سعی کنیم به سمت مهرورزی برویم، یادآور شد: اخیراً محققان مضامین کتاب‌های فارسی را با کتاب‌هایی که در چین و آلمان چاپ می‌شود با هم مقایسه و مشاهده کردند مضامینی که در کتاب‌های فارسی ما درج شده کمتر مبتنی بر مهرورزی واقعی است که این خود یک نقطه ضعف است.

این وکیل دادگستری در خصوص تأثیر مسائل اقتصادی در کثرت نزاع در جامعه گفت: تورم، گرانی و بیکاری یکی دیگر از عوامل این موضوع بوده و اینها عواملی هستند که مسائل مرتبط با روحیه تهاجمی را تشدید می‌کنند.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: همچنین مشاهده مواردی مانند رانت خواری یا تبعیض در جذب و استخدام و امثال آنها، مجموع عواملی هستند که کسانی که درگیر این وقایع می‌شوند را بیشتر به سمت جبران این مسأله می‌برد تا سعی کنند ظلمی که به صورت مستقیم به آنها وارد شده را از طریق تجاوزطلبی جبران کنند.

وی گفت: اینکه قوه قضائیه بخواهد در این زمینه فکر جامع و درازمدتی داشته باشد خوب است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت، اما اینکه این قوه تصور کند که این مسأله قضائی بوده و فقط از طریق قضائی این مشکل حل می‌شود اشتباه است و این موضوع به طور قطع نیاز به تعامل جدی پیشگیرانه با هر سه قوه دارد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید