امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 476995 |
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1401 - 14:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

با زدن مهر صدایش بر روی نقش‌ها، جانی دوباره به آنها می‌بخشید؛ پرویز بهرام، مردی بزرگ از خانواده دوبله که در کنار همه این نقش‌های مهم و به یادماندنی، بسیاری او را به عنوان راوی مستند «جاده ابریشم» می‌شناسند. به گزارش صلح خبر، پرویز بهرام خود درباره‌ی این مستند گفته بود: «برای من خیلی عجیب […]

با زدن مهر صدایش بر روی نقش‌ها، جانی دوباره به آنها می‌بخشید؛ پرویز بهرام، مردی بزرگ از خانواده دوبله که در کنار همه این نقش‌های مهم و به یادماندنی، بسیاری او را به عنوان راوی مستند «جاده ابریشم» می‌شناسند.

به گزارش صلح خبر، پرویز بهرام خود درباره‌ی این مستند گفته بود: «برای من خیلی عجیب بود که یک فیلم مستند این قدر محبوب شده است و خیلی‌ها من را صدای «جاده ابریشم» می‌دانند و بعد مستند «مسلمانان» را گفتم و هر دو این مستندها را دوست دارم، ولی «جاده ابریشم» خیلی بیشتر از نقش‌هایی که دوبله کردم تاثیرگذار بود و ماندگار شد.»
پرویز بهرام در چند فیلم و سریال ایرانی هم صداپیشگی کرده است که از جمله آنها «مختارنامه» است.
او درباره حضورش در سریال «مختارنامه» هم چنین گفته بود: «آقای میرباقری من را دعوت به کار کرد و من هم قبول کردم که در مختارنامه صحبت کنم و در بین دیگر فیلم‌های ایرانی واقعاً برای سریال مختار زحمت زیادی کشیده شده بود و من هم با علاقه نریشن این سریال را گفتم.»

از پرویز بهرام نقش‌های ماندگاری در فیلم‌های جاودان به جا مانده است. مرد سوم، اتللو و همشهری کین که همگی از آثار اورسن ولز کارگردان سرشناس آمریکایی هستند.
او با اشاره به صحبتش به جای اورسن ولز در فیلم «مرد سوم»، گفته است: من اورسن ولز را دوست دارم که در فیلم مرد سوم جای او صحبت کردم. البته بعداً خیلی‌ها جای اورسن ولز حرف زدند، تصورم این نبود که هر جایی که اورسن ولز هست من باید صحبت کنم و در فیلم «همشهری کین» من مدیر دوبلاژ بودم و نقش اورسن ولز را به آقای ناظریان دادم، هیچوقت با بازیگرانی که جای آنها صحبت کردم برخوردی نداشتم.»
بهرام در چند کار دیگر هم به جای اتللو صحبت کرده است. صداپیشگی به جای لورنس اولیویه (هنری هشتم، اتللو) و آنتونی هاپکینز (تله‌تئاتر اتللو) از جمله این کارهاست.
او به جای جیمز میسون در ژولیوس سزار ساختهٔ جوزف ال منکیه‌ویچ و مادام بوواری ساختهٔ وینسنت مینه‌لی هم صحبت کرده است.
صدای بهرام بر نقش هربرت لوم در جنگ و صلح ساختهٔ کینگ ویدور و جیسون روباردز در فیلم فیلادلفیا به کارگردانی جاناتان دمی هم به یادگار مانده است. او در سریال بینوایان هم در نقش ژان والژان صداپیشگی کرده است.
در ویدئوی زیر صدای زنده یاد پرویز بهرام را در برخی از آثار ماندگارش می توانید مشاهده کنید:

به گزارش صلح خبر، پرویز بهرام (چهارم مرداده ماه سال ۱۳۱۲) متولد شد. زنده‌یاد پرویز بهرام، دانش‌آموخته رشته حقوق قضائی بود و کار دوبله را از اواخر دهه بیست شروع کرد. این هنرمند پیشکسوت، گویندگی بسیاری از فیلم‌های مستند را انجام داد که معروف‌ترین آنها فیلم مستند «جاده ابریشم» و «راز بقا» بود.
او همچنین در سریال تاریخی «امام علی (ع)» صداپیشگی شخصیت ابوموسی اشعری را برعهده داشت. مرحوم بهرام علاوه بر دوبله در نقش «کارآگاه کاستر» به جای بازیگرانی همچون اورسن ولز، لارنس اولیویه و رابرت تیلور صداپیشگی کرده بود.
پرویز بهرام، صدای ماندگار دوبله ایران صبح روز دوشنبه ششم خرداد ماه سال ۹۸ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید