امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 455189 |
تاریخ انتشار : 01 بهمن 1400 - 17:32 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

آنتونیو گوترش در حالی دومین دوره فعالیتش به عنوان دبیرکل سازمان ملل را آغاز می‌کند که در مصاحبه‌ای گفته وضعیت جهان به دلیل همه گیری کووید-۱۹، بحران آب و هوا و تنش‌های ژئوپلیتیکی که جرقه درگیری‌ها را در همه جا برانگیخته، از بسیاری جهات بدتر از پنج سال پیش است اما او همچنین برخلاف رئیس […]

آنتونیو گوترش در حالی دومین دوره فعالیتش به عنوان دبیرکل سازمان ملل را آغاز می‌کند که در مصاحبه‌ای گفته وضعیت جهان به دلیل همه گیری کووید-۱۹، بحران آب و هوا و تنش‌های ژئوپلیتیکی که جرقه درگیری‌ها را در همه جا برانگیخته، از بسیاری جهات بدتر از پنج سال پیش است اما او همچنین برخلاف رئیس جمهور آمریکا فکر می کند روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.

به گزارش صلح خبر، آنتونیوگوترش در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که درخواستش برای صلح را که در اولین روز حضورش در مقام دبیرکلی سازمان ملل در اول ژانویه ۲۰۱۷ مطرح کرد و اولویت‌هایش طی اولین دوره دبیر کلی‌اش در زمینه جلوگیری از درگیری‌ها و مقابله با نابرابری های جهانی، بحران کووید-۱۹ و روند گرمایش جهانی تغییر نکرده‌اند.
گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. ما می‌توانیم نفوذ داشته باشیم. من می‌توانم متقاعد کنم. من می‌توانم میانجیگری کنم اما هیچ قدرتی ندارم.
گوترش گفت، شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین المللی از جمله با اعمال تحریم ها و دستور به اقدام نظامی را دارد، دچار چند دستگی به ویژه در میان پنج عضو دائمی که دارای حق وتو هستند شده است. روسیه و چین اغلب بر سر مسائل کلیدی با آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه اختلاف دارند که از جمله پنجشنبه در مورد تحریم های جدید علیه کره شمالی، نمود یافت.
گوترش در مورد موضوع مهم روز اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد یا خیر، گفت: “فکر نمی‌کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم باور من درست باشد.”
این دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به اینکه چه چیزی او را به رغم اعتقاد بایدن و دیگران  در خصوص اعزام سربازان روسیه از سوی ولادیمیر پوتین به خاک اوکراین به باور عدم حمله مسکو به این کشور رسانده، اظهار کرد: من به راه‌حل نظامی برای مشکلات موجود اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم منطقی‌ترین راه برای حل این مشکلات از طریق دیپلماسی و از طریق ورود به گفتگویی جدی است و دست زدن به حمله “عواقبی وحشتناک” در پی خواهد داشت.
دبیرکل سازمان ملل گفت: البته ما با مقامات ارشد روسیه در تماس بوده‌ایم، هر چند سازمان ملل مستقیماً درگیر بحران اوکراین نیست.
گوترش قرار است امروز جمعه در مجمع عمومی سازمان و در جمع ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در مورد اولویت های خود برای سال ۲۰۲۲ سخنرانی کند.
گوترش تاکید کرد که مردم افغانستان را نمی توان به طور دسته جمعی از بابت “کارهای اشتباهی که توسط طالبان انجام می شوند” مجازات کرد، بنابراین افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه به آن کاملا ضروری است “زیرا افغان ها در وضعیت استیصال و در مواجهه با خطرات مرگ ناشی از گرسنگی” و همین طور خطر بیماری در زمستان سرد و با وجود ویروس کووید-۱۹ قرار دارند.
او خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارند، و باید پول به اقتصاد افغانستان تزریق شده تا اطمینان حاصل شود، بانک‌های افغانستان به کارشان ادامه میدهند و پزشکان، معلمان، مهندسان و سایر کارگران حقوق می‌گیرند تا از فروپاشی اقتصادی کشور جلوگیری شود.
گوترش گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به خود کشورهای عضو بستگی دارد، اما سازمان ملل به طالبانی که در ماه اوت گذشته به دنبال خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفت فشار می آورد تا حقوق بشر به ویژه حقوق زنان شامل حقوق کار و تحصیل دختران، و همچنین فراگیرتر کردن دولت و بازتاب دادن دیدگاه‌های جمعیت متنوع افغانستان را تضمین کند.
دبیرکل سازمان ملل گفت که در المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه “به عنوان یک اقدام سیاسی” بلکه در راستای “حضور پیدا کردن در موقعیتی که در آن همه جهان در جهت خیر و ارائه یک پیام صلح آمیز گرد هم می آیند” شرکت خواهد کرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید