امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 499027 |
تاریخ انتشار : 27 اسفند 1401 - 15:15 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص انتقادات نسبت به برخی اکران‌های شهری گفت: شبکه‌ای گسترده از طراحان درحال ایده دادن و ارائه طرح هستند و شبکه‌ای از متخصصان همراه این افراد در انتخاب و تایید طرح‌ها همکاری می‌کنند، اما در بعضی مناسبت‌ها، بیلبوردها به علت سرعت بالا […]

صلح خبر/خراسان رضوی معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص انتقادات نسبت به برخی اکران‌های شهری گفت: شبکه‌ای گسترده از طراحان درحال ایده دادن و ارائه طرح هستند و شبکه‌ای از متخصصان همراه این افراد در انتخاب و تایید طرح‌ها همکاری می‌کنند، اما در بعضی مناسبت‌ها، بیلبوردها به علت سرعت بالا به آنالیز و تایید آن‌ها نیز نمی‌رسد.

حسین باغگلی در گفت‌وگو با صلح خبر و در پاسخ به سوالی درخصوص انتقاداتی که نسبت به اکران‌های شهری وجود دارد، اظهار کرد: به دلیل آرمانگرایی‌ها و تفکرات انتقادی شدید ما از حیث فرهنگی تحول رو به جلو در جامعه ما انجام نمی‌شود. آرمانگرایی از این جهت مانع تحول می‌شود که کارهای ما به گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ‌گونه خطایی نداشته باشد و همه جانبه باشد، آنقدر پروژه سنگین تعریف می‌شود که امکان حرکت وجود ندارد. از حیث فرهنگی نیز این ویژگی ماست که تفکر انتقادی ما بیش از آنکه حرکت‌دهنده و بهبودبخش باشد، متوقف‌کننده است. به این دلیل که در تفکر انتقادی اصیل مسئله‌ای را می‌کاویم تا حل کنیم اما نگاه فرهنگی ما اینگونه است که مسئله‌ای را پیدا می‌کنیم که مچ کسی را بگیریم. به صورت منطقی هر کسی در هر حوزه‌ای که کاری انجام بدهد ممکن است دچار خطاهایی شود، مدل مواجهه ما مدل حمایتی برای حل مسائل نیست؛ به عنوان مثال اگر در فعالیت‌های همکاران من در حوزه هنری در طی یک سال دو خطا و تعداد بیشتری مانند ۱۰ کار ویژه از مجموع فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد، تمرکز همه روی آن دو خطایی که اتفاق افتاده است؛ مانندآخرین خطای ما که یکی از علمای زنده را مرحوم نوشته بودیم. بنابراین به نظر من باید ما این روحیه را تغییر بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما برای ۴۱۷ مناسبت مختلف در طول ۳۶۵ روز سال کار پیچیده و سختی در زمینه فعالیت‌هایمان داریم، گفت: شبکه‌ای گسترده از طراحان درحال ایده دادن و ارائه طرح هستند و شبکه‌ای از متخصصان همراه این افراد در انتخاب و تایید طرح‌ها همکاری می‌کنند، اما در بعضی مناسبت‌ها، بیلبوردها به علت سرعت بالا به آنالیز و تایید آن‌ها نیز نمی‌رسد. در یکی از ایام‌ اخیر یک مناسبت شادی داشتیم که بین آن شهادت یکی از ائمه بود و بلافاصله بعد از آن شادی و جشن بود، در پاسخ به پیشنهاد بنده در خصوص جمع نکردن آذین‌بندی‌های جشن برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها گفته شد، اینجا مشهد است و اگر این کار را نکنیم ما را تیر باران خواهند کرد؛ بنابراین با هزینه‌های زیاد برای ۲۴ ساعت تمام آذین‌بندی‌ها جمع و دوباره نصب شدند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ در مالزی تمام شهر یک اکران داشتند و آن سیاستی بود که برای خود گذاشته بودند؛ سیاست این بود که باید انسجام اجتماعی افزایش پیدا کند و چون همین یک مورد بود در طول زمان می‌شد روی آن کار کرد و طرح های متنوع داد. ما تقریبا روز درمیان مناسبت‌های عمومی- فرهنگی و علاوه بر آن اکران‌های مورد انتظار از دستگاه‌های مختلف را داریم. به دلیل این متکثر بودن، مسئله حل نمی‌شود.

باغگلی افزود: یکی از راهکارهای ما افزایش دامنه پیشنهاددهندگان در زمینه ایده‌پردازی است. ما نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال را در باشگاه‌های رایانو برای ایده‌پردازی در زمینه‌های شهری درگیر می‌کنیم. در پاسخ به تاکید دوستان از خطرناک بودن این اقدام، گفتیم که لازمه حضور موثر این افراد در بازی موجود این است که در شهرشان سهم داشته باشند.به همین دلیل که خطا کردن خیلی هزینه داشته است در این شهر و مملکت تعداد ادم‌های محافظه‌کارمان زیاد شده و کاری انجام می‌دهیم که مطمئن باشیم‌ در آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا چون ریسک‌پذیری نداریم اکران‌ها هم با درصد پایین ریسک‌پذیری انجام‌می‌شود؛ به عنوان‌ مثال در پاسخ به پیشنهاد ما در خصوص برگزاری اکران‌هایی برای تجلیل از شهروندانی که هزار نفر از آنها تشکر کرده باشند، دوستان آنقدر احتمالاتی که بعد از این اکران‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد را تشریح کردند که خودم به این نتیجه رسیدم که هیچ ضرورتی بر انجام آن نیست. همچنین در اکران روز امور تربیتی نیز به دلیل همین محافظه‌کاری‌ها، ما کلا مرحومین را اکران کردیم چون دیگر کاری از دستشان ساخته نیست.

پاسخ معاون شهردار به انتقادات نسبت به اکران‌های شهری مشهد

 کاهش معتادان در نوروز به عنوان یکی از جلوه‌های نازیبایی شهر

باغ‌گلی با بیان اینکه معضلات اجتماعی در حوزه شهرآرایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه متکدیان و معتادان متجاهر که در ایام سرد سال مورد توجه و رسیدگی شهرداری قرار می‌گیرند، در ایام نوروز تلاش می‌شود برای اینکه زیبایی شهر به صورت مطلوبی برای زائران و مجاوران درک شود و بتوانند از فضا استفاده کنند، حضور این گروه در فضاهای عمومی کم رنگ‌تر شود.

معاون شهردار مشهد با اشاره به چندعاملی و پیچیده بودن مسئله معتادان متجاهر، بیان کرد: بزرگترین و در واقع اصلی‌ترین چالشی که در حوزه معتادان متجاهر و متکدیان داریم، سبک زندگی‌ای است که در یک روند طولانی تولید شده و به راحتی قابل حل نیست.

احتمال بازگشت به زندگی عادی ۳ تا ۵ درصد معتادان متجاهر

وی افزود: پژوهش‌های ملی و بین‌المللی نشان می‌دهند فردی که در حوزه اعتیاد به مرحله کارتن خوابی رسیده است و متجاهرانه اقدام به استفاده و استعمال مواد مخدر در شهر می‎‌کند، امکان بازگشتش به شرایط عادی بسیار پایین است و تنها احتمال بازگشت بین ۳ تا ۵ درصد از آن‌ها و تحت حمایت اجتماعی  بسیار بالایی ممکن می‌شود؛ بنابراین این مسئله پیچیده چیزی نیست که با یک دستور و فرمان یا مشابه آن حل شود.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اصل مسئولیت در حوزه معتادان متجاهر متوجه شهرداری نیست، گفت: شهرداری یکی از دستگاه‌های کمکی در این مسیر بوده است، اما در طی زمان به دلایل مختلف سهم شهرداری افزایش یافته است. با رفت‌وبرگشت‌هایی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، فرمانداری و…انجام شده است، تلاش می‌کنیم که مدل معقول‌تری برای مواجهه با این موضوع داشته باشیم، اما در بهار کاهش این جمعیت به عنوان یکی از جلوه‌های نازیبایی شهر مشهد موضوعیت دارد.

وجود ۶۰۰۰ معتاد متجاهر در مشهد

باغگلی در خصوص اقدامات انجام شده برای معتادان متجاهر اظهار کرد: باید اطلاعات تمام معتادین متجاهر به صورت دقیق ثبت می‌شد. در سامانه‌ای که شهرداری هزینه‌های آن ‌را پرداخت کرد، با استفاده از اسکن قرنیه چشم این آمار ثبت شد. تعداد معتادین متجاهر در شهر مشهد تقریبا ۵۶۰۰ نفر ثبت شده است. برآوردها حاکی از این است که این عدد حداکثر تا ۶۰۰۰ نفر بدون افراد تکراری متوقف می‌شود. با توجه به اینکه از نظر قانونی مدت زمان نگهداری از این افراد سه ماه و در صورت تمدید ۶ ماه است و بعد از پایان این مدت افراد رها می‌شوند و دوباره بازمی‌گردند، حجم سرویس‌دهی بالا است. ما در طرح جمع آوری معتادین متجاهر در سال‌جاری، با توجه به پیش‌بینی وجود ۹۰۰۰ نفر معتاد متجاهر قرار بود ۳۰ درصد هزینه‌ها را متقبل شویم که اخیرا تایید نهایی پرداخت پایانی ما به بهزیستی، توسط شورا انجام شد. امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان به صورت اختصاصی از شهرداری هزینه کردیم؛ درواقع ما با این عددی که پرداخت می‌کنیم، همچنین با در اختیار گذاشتن موقعیت‌های مختلف مکانی، نقش خود را در این زمینه ایفا کردیم. علاوه بر آن با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرمانداری و بهزیستی، سالن‌های ورزشی شهر که در اختیار نگهداری معتادان متجاهر بود به ظرفیت‌های شهر بازگشت که نیاز به بازسازی دارند.

معاون شهردار مشهد با اشاره به حمایت ۱۲ میلیارد تومانی شهرداری از اقدام سپاه پاسداران در خصوص نگهداری معتادان متجاهر بیان کرد: کمپی با ظرفیت تقریبی ۱۵۰۰ نفر در موقعیتی اختصاصی در محله خارج از شهر در برزش‌آباد در حال ساخت است که معتادان متجاهر با ویژگی خاص به مفهوم بازگشت پذیری به آنجا منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه باور ما این است بخشی از این معتادان متجاهر نیازمند زیست اردوگاهی هستند؛ یعنی باید در محیطی خاص دائما تحت نظر باشند، گفت: با توجه به اینکه بعضی از معتادان متجاهر از شهرهای دیگر آمده و عده‌ای نیز خانواده‌ای نداشته و یا طرد شده‌اند، قرار شد این افراد جداسازی شوند. مجموعه‌ای در۳۰ کیلومتری بعد از چناران در یک موقعیت اختصاصی که متعلق به امور زندان‌ها است وجود دارد و در حال پیگیری هستیم که با توجه به فضای سوله‌ای آن برای کار و نگهداری، می‌تواند اردوگاهی ویژه برای نگهداری و حمایت از این افراد تلقی شود؛ به این صورت که مدتی طولانی و قابل توجه تحت حمایت باشند و اگر امکان بازگشت منطقی وجود داشت به جامعه برگردند و این هم نیازمند دستورات قانونی است.

  باغگلی در رابطه با ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از این اردوگاه اظهارکرد: باید بهسازی‌هایی در این خصوص انجام شود اما لازمه برآورد این موضوع اجماع دستگاه‌های مرتبط است که در تلاش برای این اجماع هستیم. این مجموعه به راحتی برای۵۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. برآوردهای ما حاکی از این است که این مکان با ۵۰ یا ۶۰ میلیارد تومان کاملا قابل بهره برداری شود. در حال حاضر تعدادی از افراد زندانی در آنجا نگهداری می‌شوند و کار می‌کنند.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مجوزهای قانونی برای نگهداری افراد در این موقعیت‌ها وجود دارد، ادامه داد: در زمینه نگهداری اردوگاهی تقریبا اجماعی بین دستگاه‌های مختلف در سطح ملی در حال رخ دادن است؛ یعنی وجود این افراد و لزوم حمایت‌های قانونی از این افراد پذیرفته شده است.

وی با تاکید بر دغدغه‌مندی شهرداری در خصوص معتادان متجاهر افزود: متولی اصلی راهبری این جریان شهرداری نیست. ما تلاش کردیم در سال ۱۴۰۱ با نگاهی پژوهشی و مطالعاتی به معتادان متجاهر، پیشنهادات مکتوب و علمی مشخصی را آماده و به دستگاه‌های مربوطه ارائه کنیم.

قانون در دقیقه نود حامی ما نیست

باغگلی با بیان مصادیقی از عدم حمایت‌های قانونی از شهرداری افزود: یکی از مشکلات جدی ما این است که قانون در دقیقه نود حامی ما نیست. با فوت یکی از معتادین و متجاهرین دستگیر شده در حدود ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته که به علت افتادن از پله‌های محل نگهداری ما بود، بعد از چند سال خانواده وی شکایت و درخواست دیه کرده و دادگاه نیز ۵۰ درصد شهرداری را مقصر دانست. حرف ما این است که فرزندان این مرحوم قبل از اینکه حقشان را بخواهند باید پاسخگوی این باشند که چرا مسئولیت‌پذیر نبودند. از دیگر مشکلات ما در خانه سبز مربوط به تحویل پول افراد متکدی است که می‌گیریم. این در حالی است که تمام هزینه‌های این افراد به عهده ما است و گاهی مشاهده می‌شود که این افراد در روز پایانی علی‌رغم رسیدی که در ابتدا از مبلغ پول همراهشان دریافت کرده‌اند ادعای خسارت می‌کنند و قانون نیز از این افراد حمایت می‌کند.

معاون شهردار مشهد در خصوص تامین متادون برای کمپ و افراد معتاد گفت: علاوه بر خانه سبز در همه کمپ‌های مشهد متادون به صورت آزاد خریداری می‌شود. این در حالی است که کشفیات متادون که توسط پلیس مواد مخدر صورت گرفته است، براساس قانون معدوم می‌شوند. همه این مصادیق نشان‌دهنده این است که ما هنوز به یک مدیریت یکپارچه معقول و مبتنی بر حل مسئله نرسیدیم.

سهم قابل توجه توسعه زیرساخت‌های ورزشی در بودجه ۱۴۰۲

وی در مورد بودجه سال آینده معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری بیان کرد: بودجه ما شامل بخش عمرانی و بخش هزینه‌های جاری است. فرایند بودجه‌ریزی در بخش عمرانی به این صورت است که استعدادها و ظرفیت‌های جمع‌آوری شده مناطق شهرداری، پس از پردازش‌هایی که توسط معاونت‌های مرتبط با پیشنهادات عمرانی انجام می‌شود به معاونت برنامه‌ریزی ارسال شده و در معاونت برنامه‌ریزی پس از پردازش‌های دیگری مبتنی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداری در حوزه بودجه، درآمد و هزینه، برای شورا ارسال می‌شود. با توجه به کل بودجه شهرداری و چگونگی درآمدهای آن، بودجه‌های عمرانی-فرهنگی در مسیر معاونت برنامه‌ریزی تغیرات و کاهش‌هایی داشته است. با پیگیری‌هایی که با کمیسیون فرهنگی داشتیم مجددا اصلاح لایحه‌ای که از طرف شهرداری به شورا رفته بود، مساعدت‌هایی انجام شد. کمیسیون تلفیق کمیسیون نهایی است که در شورا مسئله بودجه را حل می‌کند ومنتظر تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق هستیم.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه معمولا رویکرد اصلی در حوزه بودجه به این صورت است که ۶۰ درصد بودجه‌ها جنس عمرانی و۴۰ درصد جنس هزینه‌های جاری داشته باشند، گفت: در سال‌های گذشته دائما بخش عمرانی تقویت و مراکز متعدد و مختلفی ایجاد شده که به تناسب آن هزینه‌های جاری تقویت نشده است. با توجه به افزایش حجم هزینه‌های جاری که صرف موقعیت‌های ساخته شده می‌شود، در این خصوص در حال پیگیری و درتلاش هستیم تا بتوانیم بودجه مناسبی برای حوزه فرهنگی دریافت کنیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی‌های کمیسیون فرهنگی شورا، در خصوص سیاست‌های انجام شده در حوزه عمرانی خاطر نشان کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی که در بودجه تعریف می‌شود در مرحله اجرا و عملیات به علت عدم وجود مطالعات یا مشکلات تملک اجرایی نمی‌شوند و بودجه آن حذف یا منتقل می‌شود؛ لذا در برنامه ۱۴۰۲ تاکید داریم آن دسته از پروژه‌های عمرانی در لیست بودجه قرار بگیرد که مسئله مطالعه یا تملک آن حل و یا در بازه زمانی یک یا دو ماهه تا اخر اردیبهشت قابل حل باشد و سعی کردیم فعلا پروژه‌ای نپذیریم.

باغگلی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ سهم توسعه زیر ساخت‌های ورزشی قابل توجه است، اظهارکرد: ما پیگیری چند استخر در مناطق مختلف، زمین‌های چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی به تعداد قابل توجه را داریم که در صورت رای در کمیسیون تلفیق می‌تواند حرکت خوبی باشد.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه بانوان، نوجوانان و توانیابان مخاطبان ویژه ما هستند، گفت: توجه به سهم خانواده و جایگاه مادر به عنوان محور خانواده کاملا در دستورکار است و در کل برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته می‌شود. اقدامات ما در سال ۱۴۰۱ در این زمینه متنوع و شامل فعالیت‌ها و حمایت‌های ما از برنامه‌هایی با محوریت بانوان بود. در حال آماده‌سازی گزارشی از عملکرد سالانه هستیم که در آن به ریز موارد اشاره می‌شود.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای بانوان، نوجوانان و توان‌یابان ادامه داد: در خصوص اعتکاف مادران دارای فرزند خردسال حمایت‌های ویژه‌ای صورت گرفته است. حمایت از موقعیت‌ها و فضاهای اختصاصی خانم‌ها در پارک‌ها و پیگیری ویژه برای ایجاد فضای اختصاصی بانوان در پارک‌های بزرگ همچنان در دستورکار است. برنامه‌های ورزشی و تفریحی که برای بانوان در سال ۱۴۰۱ انجام شده متعدد است؛ به عنوان مثال در مسابقات ورزشی بانوان شهر تعداد قابل توجهی از بانوان در ۱۰ رشته حضور پیدا کردند. در حوزه نوجوانان نیز با تعاملاتی که با آموزش و پرورش انجام دادیم، برنامه‌های مشترک، متعدد و مختلفی مانند حضور دختران در جشن ویژه‌ای که در ورزشگاه امام رضا برگزار شد را داشتیم. در حوزه معلولین نیز چاپ کتاب‌های مختلف خط بریل و صوتی‌سازی کتاب‌های رمان برای عزیزان ناشنوا در دستورکار ما بود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید