امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 482633 |
تاریخ انتشار : 01 مهر 1401 - 16:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

نمایندگان ویژه آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی در واشنگتن در مورد وضعیت اقتصادی، حقوق بشری و بشردوستانه افغانستان بیانیه مشترکی پس از نشست‌ اخیر آنها در واشنگتن صادر کردند که در آن به طالبان سفارش شده که بر اقتصاد کشور «تمرکز» کند و تعهداتی که به جامعه جهانی داده را عملی کند. به گزارش صلح خبر، […]

نمایندگان ویژه آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی در واشنگتن در مورد وضعیت اقتصادی، حقوق بشری و بشردوستانه افغانستان بیانیه مشترکی پس از نشست‌ اخیر آنها در واشنگتن صادر کردند که در آن به طالبان سفارش شده که بر اقتصاد کشور «تمرکز» کند و تعهداتی که به جامعه جهانی داده را عملی کند.

به گزارش صلح خبر، بیانیه‌ مشترکی که امروز (جمعه) وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده ظاهرا جمع‌بندی جلسات هفته گذشته آنها در واشنگتن در مورد وضعیت افغانستان است.
در جلسات واشنگتن نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، انگلیس و آمریکا و مقام‌های ژاپن، قطر، سوئیس و یوناما به عنوان ناظر حضور داشتند و جلسات فنی با بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی نیز برگزار شده است.
در این بیانیه نمایندگان کشورهای غربی تاکید کردند که کمک‌های بین‌المللی برای بهره‌مندی مردم افغانستان است و «نشانه‌ای از عادی سازی روابط با طالبان نیست». در بیانیه خاطرنشان شده که تعامل نمایندگان جامعه بین‌المللی با طالبان نباید تعبیر به پیشرفت در عادی‌سازی روابط با طالبان شود.
به گزارش بی.بی.سی از طالبان خواسته‌ شده که بر بحران اقتصادی این کشور «تمرکز» کند تا از این طریق زمینه سرمایه گذاری بیشتر، تقویت شفافیت وعدالت در حاکمیت قانون فراهم شود.
تاکید شده که کمک‌های بشردوستانه نیازهای ابتدایی انسانی برای جلوگیری از وخامت اوضاع اقتصادی کافی نیست.
همچنین بر ضرورت رسیدگی به بحران شدید انسانی در این کشور، و آمادگی‌ها برای زمستان آینده، تأکید کردند.
اخیرا آمریکا اعلام کرده که ۳‌.۵ میلیارد دلاراز دارایی مسدود شده افغانستان در آمریکا را به یک صندوق امانی در سوئیس انتقال می‌دهد که با اعتراض طالبان مواجه شد. طالبان اصرار دارد که این ذخایر متعلق به مردم این کشور است و باید در اختیار بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل این گروه قرار بگیرد.
در این راستا، در این بیانیه نمایندگان کشورها تاکید بر«ارتقای ظرفیت، شفافیت و حرفه‌ای شدن بانک مرکزی افغانستان به عنوان بخشی از تلاش برای ثبات اقتصادی» این کشور کردند و گفته شده که صندوق امانی افغانستان به هدف حفظ دارایی این بانک و بکارگیری آن دارایی برای منافع مردم افغانستان ایجاد شده است.
از بانک مرکزی افغانستان خواسته شده که باید نشان دهد: ۱. استقلال از نفوذ و مداخله سیاسی دارد، ۲. کنترل‌های کافی برای مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم می‌کند، و ۳. نظارت معتبر و تکمیل نیازسنجی از جانب طرف سوم.
خطر گسترش درگیری مسلحانه داخلی وجود دارد
در بیانیه تاکید شده که صلح و ثبات پایدار در افغانستان نیاز به یک گفتگوی معتبر و همه‌شمول ملی دارد.
خاطر نشان شده که احتمالا خطر گسترش قابل ملاحظه منازعه مسلحانه در این کشور بدون یک حکومت فراگیر و پاسخگو برآمده از روندی بااعتبار با مشارکت زنان و مردان، وجود دارد.
از طالبان خواسته شده که تعهدات خود را در مورد بخشی از توافقنامه دوحه در فوریه ۲۰۲۰ در مورد گفتگوهای بین‌افغانها و مذاکرات در مورد یک نقشه راه سیاسی عملی کند، به منظور ایجاد یک حکومت جدید اسلامی در افغانستان.
در این جلسه در مورد تاخیر در معافیت سفر سازمان ملل برای شماری از رهبران طالبان بحث شده و از کشورها نیز خواسته شده که در این مورد «مسئولانه» در راستای تعهدات سازمان ملل عمل کنند.
سازمان ملل برای شماری از رهبران حکومت طالبان در کابل معافیت سفر صادر کرده بود که تاریخ آن حدود یک ماه پیش منقضی شد اما تصمیمی تازه در این مورد نیز گرفته نشده است. در همین حال رهبران طالبان اخیرا سفرهای خارجی نیز نداشته‌اند.
آخرین بار که شورای امنیت سازمان ملل معافیت سفر رهبران طالبان را تمدید کرد، فعالان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و زنان از آن انتقاد کردند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر قبلا خواستار منع سفر رهبران طالبان شده بود که علیه آموزش دختران در این کشور موضع گرفته‌اند.
طالبان به تعهدات حقوق بشری و علیه تروریسم عمل کند
در بیانیه به ۱۶ اعلامیه و دستورالعمل از اوت ۲۰۲۱ تا کنون اشاره شده که محدودیت‌‎های تازه بر حقوق زنان و دختران ایجاد کرده است.
ابراز «نگرانی شدید از نقض مداوم حقوق بشر و آزادی‌های اساسی» در افغانستان شده است.
از گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه به شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان استقبال شده‌ است، به ویژه نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی یا سایر گروه‌هایی که در این کشور به حاشیه رانده شده‌اند، محکوم کردند.
این نمایندگان خواستار لغو فوری ممنوعیت رفتن دختران به دبیرستان در کلاس‌های ۷-۱۲ توسط طالبان شدند.  
در بیانیه «اذعان به عملیات‌های فعال طالبان علیه شاخه خراسان گروه داعش» شده و حملات اخیر این گروه علیه نمایندگی‌های خارجی، تجمع غیرنظامیان در مساجد محکوم شده و از طالبان خواسته شده که تمام اقدامات ممکن برای حفاظت در برابر این حملات را انجام دهد.
از ادامه حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله القاعده و سایر گروه‌ها در افغانستان تحت کنترل طالبان ابراز نگرانی شدید شده و تاکید شده که «حضور ظواهری در کابل نمونه بارز ناکامی طالبان در اجرای تعهدات ضد تروریسم است.»
آنها از طالبان خواسته که گام‌های مشخصی علیه فعالیت همه گروه‌های تروریستی در افغانستان بردارد که «قابل راستی آزمایی و قابل اجرا بنا به تعهدات و قوانین بین‌المللی» باشد.
از طالبان خواسته شده که تعهدات خود در مورد مبارزه با مواد مخدر را عملی کند.
همچنین از طالبان که متعهد شده اجازه مسیر امن و منظم ورود و خروج به افغانستان را فراهم کند، برای مردم افغانستان و خارجی‌ها اعم از زن و مرد.
از تعیین نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) استقبال شده و از او خواسته شده که «پیشبرد گفتگو میان همه طرف‌ها در افغانستان با هدف دستیابی به حکومتی فراگیر، پاسخگو، نماینده و مشارکتی در سطوح ملی و محلی و نظارت بر وضعیت حقوق بشر» را در دستور کار خود قرار دهد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید