امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 476945 |
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1401 - 9:48 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد و اعلام کرد: فلسطین حق عضویت کامل در سازمان ملل را دارد و تاخیر در بررسی این موضوع هیچ توجیهی ندارد. به گزارش صلح خبر، به نقل از آناتولی،‌ ریاض منصور، نماینده فلسطین در […]

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد و اعلام کرد: فلسطین حق عضویت کامل در سازمان ملل را دارد و تاخیر در بررسی این موضوع هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از آناتولی،‌ ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل که به عنوان عضو ناظر در این سازمان است، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل که در مقر دائمی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، خواستار تغییر وضعیت فلسطین از عضویت ناظر به عضویت کامل شد.
فلسطین در حال حاضر به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل است و در صورت تغییر به عضویت کامل، تشکیلات خودگردان تحت عنوان دولت فلسطین به لحاظ بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود.
مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ با رای اکثریت به عضویت فلسطین در این سازمان به عنوان عضو ناظر رای داد.
قطعنامه مجمع عمومی تصویب شده به شماره (۶۷/۱۹) شامل متنی بود که در آن آمده است مجمع عمومی امیدوار است شورای امنیت با بررسی و اتخاذ تصمیمی مثبت به درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در سپتامبر ۲۰۱۱ داده شده بود،‌ بپردازد.
علاوه بر پیوستن یک عضو به سازمان ملل، برای اینکه عضویت یک عضو سازمان ملل از وضعیت ناظر به وضعیت کامل تغییر یابد، شورای امنیت باید در قطعنامه‌ای با این امر موافقت کند.
طبق اساسنامه سازمان ملل برای پیوستن یک عضو به سازمان ملل با وضعیت کامل، نیازمند موافقت شورای امنیت است که حداقل ۹ عضو به آن رای مثبت داده باشند و هیچ یک از دولت‌های دارای حق “وتو” (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) رای منفی که به مثابه وتوی آن است، نداده باشند.
در همین راستا، نماینده فلسطین در سازمان ملل در جلسه سه‌شنبه شورای امنیت گفت: هشت سال پیش، مجمع عمومی قطعنامه‌ای تاریخی را تصویب کرد که به فلسطین وضعیت ناظر در سازمان ملل اعطا کرد و از آن زمان، فلسطین توانایی خود را برای حضور فعال و قدرتمند در جامعه بین المللی نشان داده است.
وی افزود: ما حق عضویت کامل در سازمان ملل را داریم و تاخیر در بررسی این موضوع هیچ توجیهی ندارد.
وی ادامه داد: حق تعیین سرنوشت و تمامیت ارضی ما در سازمان ملل ذکر شده است. قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت مسیر روشنی برای پایان دادن به اشغالگری است و بنابراین مسئولیت بر عهده شورای امنیت است تا تضمین حرکت در این مسیر را ایجاد کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۳۳۴ را با ۱۴ رای (از ۱۵ کشور) به تصویب رساند. آمریکا در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ به آن قطعنامه رای ممتنع داد.
این قطعنامه غیرقانونی بودن شهرک سازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی از سال ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی را تایید کرد و از اسرائیل خواست فورا تمام فعالیت‌های شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را متوقف کند.
ریاض منصور در جمع اعضای شورای امینت پرسید: آیا می‌توانیم برای صلح با هم کار کنیم… آیا همه با آنچه لازم است برای رسیدن به صلح آماده هستند؟
وی ادامه داد: نسبت به هدر دادن فرصت اجرای راه‌حل دو کشوری و از بین رفتن کامل آن هشدار می دهیم. وی بیان کرد که آینده را آنچه اکنون انجام می‌دهیم، تعیین می‌کند.
وی افزود: دو وظیفه در پیش رو داریم، اولی حمایت از مردم فلسطین است و در این زمینه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همکاری می‌کنیم و وظیفه دوم دستیابی به صلح بر مبنای اصل راه حل دو کشوری است.
منصور در پایان سخنان خود خطاب به اعضای شورا گفت: باید همین الان اقدام کنیم تا دیر نشده شما باید همین الان اقدام کنید، شما هدف را می‌دانید و مسیری را که باید طی کنیم، می دانید. “اقدام” همان چیزی است که ما اکنون به آن نیاز داریم.
دسترسی فلسطینی‌ها به عضویت کامل در سازمان ملل، به اشغال سرزمین‌های آنها توسط اسرائیل پایان نمی‌دهد. منتهی فلسطینی‌ها معتقدند که چنین اقدامی کمک زیادی به احقاق حقوق مشروع آنها در مجامع بین المللی خواهد کرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید