امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 476933 |
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1401 - 8:40 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

کنفرانس بین‌المللی دو روزه «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در تاشکند، پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف، سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، انگلیس، ایران، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل […]

کنفرانس بین‌المللی دو روزه «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در تاشکند، پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف، سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، انگلیس، ایران، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و نهادهای مالی بین‌المللی از روز سه شنبه آغاز به کار کرد.

به گزارش صلح خبر به نقل از آناتولی، قرار است در این نشست، تنظیم اقدامات و پیشنهادات هماهنگ جامعه جهانی در مسایل ارائه کمک برای برقراری ثبات، امنیت، بازسازی پس از درگیری در افغانستان و همگرایی آن در روندهای همکاری منطقه‌ای در راستای منافع مردم چند ملیتی افغانستان و تمام جهان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
ولادیمیر ناروف، سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: خواسته‌های اساسی جامعه جهانی آنچه را که باید دولت موقت طالبان در افغانستان انجام دهد؛ ایجاد یک دولت فراگیر، رعایت حقوق زنان و بازگشایی مدارس دختران و رسیدگی به مطالبات همه مردم افغانستان است.
وی با اشاره به اینکه ازبکستان طرفدار برقراری صلح و ثبات در افغانستان است، گفت: خاک افغانستان دیگر نباید تهدیدی برای کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باشد. آزادی‌سازی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان در خارج از این کشور یکی از عوامل اصلی احیای اقتصاد افغانستان، اجرای پروژه‌های زیربنایی مهم و حل مشکلات اجتماعی خواهد بود.
ناروف با تاکید بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای اجرای پروژه‌های زیربنایی در افغانستان از جمله ساخت راه آهن ترمز- مزارشریف-کابل-پیشاور و خط انتقال برق سرخان-پلی خمری، گفت: با تطبیق این پروژه‌ها، افغانستان نه تنها به عنوان پلی بین آسیای مرکزی و جنوبی قرار خواهد گرفت٬ بلکه به توسعه جامعه و رفاه مردم افغانستان نیز کمک خواهد کرد.
از سوی دیگر، در پیام شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان که در افتتاحیه کنفرانس قرائت شد، آمده است: از دولت کنونی افغانستان می‌خواهیم اراده قوی برای جلوگیری از ظهور هر گونه تروریسم در خاک افغانستان و ​​قطع روابط با تمامی گروه‌های تروریستی بین المللی از خود نشان دهد. این امر باعث ایجاد امیدواری برای توسعه پایدار افغانستان در محیط دوستی، همسایگی نزدیک و همکاری‌های متقابل خواهد شد.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان طی سخنانی در نشست بین‌المللی تاشکند گفت: «از ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم که تمام دارایی‌های مسدود شده افغانستان را بدون قید و شرط آزاد و تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر افغانستان را لغو کند.»
متقی افزود: «دولت موقت طالبان طی ۱۱ ماه گذشته توانست نهادهای امنیتی را فعال و امنیت را برقرار کند. پس از سال‌ها برای اولین بار بودجه ملی تصویب شد.»
وی ادامه داد: «ما با اعلام عفو عمومی به سنت زشت چهار دهه انتقام‌جویانه پایان دادیم. کارمندان نظام سابق در سطوح مختلف وزارت‌خانه‌ها و ادارات مشغول به کار هستند. کسی را به دلیل اختلافات سیاسی از وظیفه اخراج نکرده‌ایم.»
متقی گفت: «طالبان بیش از ۱۰۰ هزار جوان را به صفوف ارتش ملی و ۱۸۰ هزار نفر را به صفوف پلیس ملی جذب کرده است. از طریق کمیسیون تماس دولت موقت طالبان با شخصیت‌های افغان مقیم خارج٬ ده‌ها تن از مقامات نظام سابق به کشور بازگشتند.»
افق گزر، معاون مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ترکیه در نشست بین‌المللی افغانستان در تاشکند، پایتخت ازبکستان اظهار داشت: علی‌رغم تمام مشکلات، ترکیه به همبستگی با مردم افغانستان و همکاری با جامعه جهانی و کشورهای منطقه برای کمک به ثبات و توسعه در افغانستان ادامه خواهد داد.
گزر با بیان اینکه وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان همچنان بحرانی است، گفت: حدود نیمی از مردم افغانستان در خطر گرسنگی قرار داشته و به کمک نیاز دارند. ضروری است که تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه بدون مانع به مردم افغانستان ادامه یابد.
وی تاکید کرد: با این حال، دستیابی به یک رویکرد یکپارچه و منسجم در میان بازیگران مختلف در داخل و خارج از سیستم سازمان ملل متحد به همان اندازه برای حفظ یک مکانیسم کمک موثر حیاتی است.
گزر افزود: تا زمانی که در افغانستان از فروپاشی اقتصادی جلوگیری نشود، بحران انسانی عمیق‌تر خواهد شد و پیامدهای ناگواری نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل منطقه در قالب موج‌های جدید مهاجرت‌های غیرقانونی و افزایش خطر تروریسم در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ترکیه از کمک‌های جدید به افغانستان تحت رهبری هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمایت می‌کند.
گزر با اشاره به کمک‌های ترکیه به افغانستان گفت: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) در این مدت از طریق موسسات بهداشتی به بیش از ۱۲ میلیون نفر در افغانستان خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه کرده است. تیکا همچنین بیش از ۱۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی در افغانستان ساخته یا بازسازی کرده است.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان و هیئت همراه وی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تاشکند با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان دیدار کردند.
به گزارش خبرگزاری دولتی باختر٬ طرفین در این دیدار در باره اهمیت کنفرانس تاشکند٬ مسائل مهم تجارتی٬ ترانزیتی و دارایی‌های بلوکه شده افغانستان بحث و رایزنی کردند.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید