امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 9 شوال 1445 | 2024-04-17
کد خبر: 491494 |
تاریخ انتشار : 28 دی 1401 - 8:17 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

امیر دریادار دوم فرامرز نصری معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت امنیت در توسعه اقتصادی، گفت: بستر و زیر ساخت تمام اقدامات مثبت، بحث امنیت است. اگر امنیت برقرار باشد می‌توانیم اقدامات فرهنگی، تمدنی، اقتصادی، اجتماعی و…را پایه ریزی […]

امیر دریادار دوم فرامرز نصری معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت امنیت در توسعه اقتصادی، گفت: بستر و زیر ساخت تمام اقدامات مثبت، بحث امنیت است. اگر امنیت برقرار باشد می‌توانیم اقدامات فرهنگی، تمدنی، اقتصادی، اجتماعی و…را پایه ریزی کرد. ضمن اینکه خود بحث امنیت یکی از مؤلفه‌های اصلی یک تمدن است. یعنی امنیت از مؤلفه‌های اصلی تمدن به طور کل و تمدن دریایی به طور خاص است.
وی با تاکید بر اهمیت سواحل مکران برای کشورمان، گفت: وجود آب در کشوری که ساحل دارد و با دریاها به ویژه با دریاهای آزاد ارتباط دارد، یک نعمت بزرگ است. نعمات و مواهب متعددی در دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد، از جمله بحث تردد و حمل و نقل، گردشگری و ارتباط با سایر مناطق دنیا، بستر و زیر بستر دریا، تولید و صید ماهی و انواع ابزی ها، نفت و گاز و تمام بخش‌هایی که می‌شود از آن بهره برداری کرد، دست رسی به دریایی قدرت یک کشور است.
معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه لزوماً قدرت دریایی به واسطه وجود نیروی نظامی نیست، تصریح کرد: نیروهای تجاری، کشتیرانی، مسافربری، حمل و نقل کالا و… همه نمایشگر قدرت دریایی یک کشور هستند. تقریباً نود درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می‌شود چرا که مقرون به صرفه است‌. و حمل و نقل از طریق قطار، هواپیما و جاده اصلاً به صرفه نیست و هزینه گزافی را در پی دارد.
دریادار نصری خاطرنشان کرد: سواحل مکران زیبایی‌های فوق العاده زیادی از نظر بکر و خاص بودن منطقه دارد که شما در سایر مناطق دنیا نظیر آن را نمی‌بینید. اکتشافاتی که در این منطقه صورت می‌گیرد از جمله نفت و گاز مکران را به یک منطقه خاص تبدیل کرده است. همچنین به دلیل نزدیکی این منطقه به اقیانوس هند تردد زیادی در آن اتفاق می‌افتد و اقیانوس هند امروز مرکز تبادل تجاری دنیاست و همین امر یک مثلث طلایی را در این منطقه ایجاد کرده است. همانطور که می‌دانید ابر قدرت‌ها توجه ویژه ای به این منطقه دارند و تمدن غرب و شرق به شدت بر سر این منطقه با یکدیگر چالش دارند. امروز بحث دزدی دریایی که در این منطقه اتفاق می‌افتد به دلیل ترددهای پردرآمدی است که وجود دارد.
مکران نخستین سد دفاعی ایران در برابر ابرقدرت‌ها
وی افزود: مکران دروازه دفاعی ما است و سد اول دفاعی ما در برابر ابر قدرت‌ها و قدرت‌های فرامنطقه ای محسوب می‌شود. یعنی اینکه این منطقه از نظر امنیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضمن اینکه می‌تواند کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب را برای ما به همراه داشته باشد و عجیب است که مورد غفلت واقع شده است. مقام معظم رهبری همواره در سخنانشان بر اهمیت این منطقه تاکید دارند. اگر ما بتوانیم در این منطقه سرمایه گذاری‌های خوبی انجام دهیم بسیار می‌تواند به نفع ما باشد. و اگر از نظر امنیتی ضعیف باشد به شدت ما را دچار چالش خواهد کرد.
معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش در پاسخ سوالی در خصوص اینکه برخی کارشناسان نگاه امنیتی به مکران را مانع توسعه و دلیل عقب ماندگی این منطقه میداند؟ گفت: اگر قرار باشد افرادی که در این منطقه کارگزار هستند صرفاً امنیتی باشند، قطعاً در بحث عمران و توسعه، درایت و تخصص لازم را نخواهند داشت. این منطقه از گذشته عموماً دچار چالش‌های قومیتی و غیره بوده به همین دلیل ما نگاهمان به افرادی است که در حوزه امنیتی نیز قوی باشند. نمی‌خواهیم بر این موضوع خرده بگیریم اما مسلماً برای توسعه به افرادی نیاز داریم که اهل علم، دانش، توسعه و خلاقیت باشند و فرصت‌ها را در این منطقه خلق کنند، ما در جای جای کشور و به ویژه در مکران به چنین افرادی نیاز داریم، در صورتی که اگر برای توسعه هزینه کنیم شاید در ابتدا کم توجهی به بحث امنیت به نظر بیاید اما در دراز مدت امنیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد.
امیر نصری با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران که با دستور و خواست فرمانده معظم کل قوا در سواحل مکران انجام شده است، اظهار داشت: نیروی دریایی برای اطاعت از این فرمان با تمام قوا پای کار آمده و سال‌هاست با خانواده خود در این مناطق محروم مستقر شده است. نیروی دریایی هم توانسته بحث امنیت را در منطقه برقرار کند و هم در بحث فرهنگی بسیار تاثیرگذار بوده است. خانواده‌ها به عنوان معلم، پرستار، استاد دانشگاه و… در آنجا مستقر شده‌اند که مسلماً می‌توانند زمینه ساز توسعه باشند.
وی ادامه داد: ساخت بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، مدرسه و هنرستان‌های دریایی، مهارت آموزی برای سربازان بومی، کارآفرینی و کمک‌های مردمی در این منطقه همگی از اقدامات نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران بوده است. به طور کلی نیروی دریایی تا اقصی نقاط و در پسابندر پایگاه ایجاد کرده و توسعه را به ارمغان آورده است.
برای توسعه مکران نیازمند حمایت دولت هستیم
معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی تمام توان خود را در این منطقه به کار گرفته است که البته یک وظیفه مردمی و یک مسئولیت اجتماعی است و ما به عنوان یک سرباز انجام وظیفه می‌کنیم. اما اگر دولت با تمام قدرت از این روند حمایت نکند، بحث‌های توسعه‌ای از عهده نیروی دریایی خارج خواهد شد. نیروی دریایی می‌تواند دو یا سه روستا را آبرسانی کند، جاده سازی کند اما واقعاً توسعه کل منطقه از توان نیروی دریایی خارج است.
دریادار نصری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی به عنوان پیشرو، پیشگام و علمدار در این منطقه حضور پیدا کرده و روز به روز پایگاه‌های خود را توسعه می‌دهد و خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهد ولی این کار یک همت جمعی می‌طلبد و تمام ارگان‌ها بایست پای کار بیایند.
وی افزود: همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده برای تشکیل یک کشور دریایی با تمدن دریایی و تمدن نوینی که دریا پایه باشد الزام دارد. ما باید بر بحث اقتصادی و امنیتی دریا تأکید داشته باشیم و نبایست از وجود چنین نعمتی غافل شویم. اگر نسبت به این قضیه بی توجهی شود بدون شک مورد مواخذه خداوند متعال قرار خواهیم گرفت چرا که نتوانستیم به وجه احسن از این نعمات بهره ببریم.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید