امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 472288 |
تاریخ انتشار : 25 خرداد 1401 - 11:53 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پس از استقبال رسمی از همتای ترکمنستانی خود و امضای ۹ سند همکاری میان ایران و ترکمنستان در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به این دیدار حضور یافت و گفت: لازم می دانم از آقای رئیس جمهور ترکمنستان برای حضورشان در کشور جمهوری […]

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پس از استقبال رسمی از همتای ترکمنستانی خود و امضای ۹ سند همکاری میان ایران و ترکمنستان در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به این دیدار حضور یافت و گفت: لازم می دانم از آقای رئیس جمهور ترکمنستان برای حضورشان در کشور جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت ما تشکر کنم.
وی افزود: بدون تردید حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت محترم همراه او به عنوان کشور عالی رتبه دوست و همسایه ما می تواند نقطه عطف روابط دو کشور باشد. ما در سه دهه گذشته روابط بسیار خوبی با کشور ترکمنستان داشتیم.
رئیس‌جمهور بیان کرد: سفر چند ماه گذشته بنده به عشق آباد، برخی از همکاری ها را میان ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه سوآپ گازی و حمل و نقل تقویت کرد و قدم های بسیار خوبی در این زمینه ها برداشته شد.
رئیسی با بیان اینکه ظرفیت برای همکاری میان دو کشور بیش از میزانی است که امروز صورت گرفت، تصریح کرد: به نظر من باید در حوزه های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز میان دو کشور همکاری های بیشتری صورت گیرد و تفاهم نامه ها و قراردادهای میان دو کشور به سطح بسیار بالاتری ارتقا پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: رابطه ما و ترکمنستان صرفا رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی و فرهنگی و به عبارت دیگر رابطه خویشاوندی است و این رابطه عمیق میان دو کشور می تواند زمینه همکاری های فراوان میان دو کشور را فراهم کند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: جا دارد از رئیس جمهور سابق ترکمنستان که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشتند تشکر کنم و امیدوار هستم در دوره ریاست جمهوری فرزند او به عنوان رئیس‌جمهور جدید نیز گام‌های موثری برداشته شود.
رئیسی گفت: مهم آن است که در مذاکرات انجام شده میان دو کشور روشن شد، اراده جدی دو کشور بر توسعه روابط است و اجرای تفاهم نامه های امروز و از همه مهمتر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان است.
وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: از این رو ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می کنیم. حتما همکاری های دو کشور منتهی به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این مذاکرات معلوم شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، تاکید کرد: معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند.
وی تصریح کرد: ادامه بحث های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مورد تاکید قرار گرفت. مشکلات و مسایل موجود در منطقه باید به دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و اعتقاد ما این است وجود بیگانگان در منطقه مانع امنیت و مشکل ساز خواهد بود.
رئیسی در پایان بیان کرد: بار دیگر از حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت عالی رتبه ترکمنستان تشکر می کنم و امیدوار هستم منشأ توسعه روابط و برکات میان دو کشور باشد.
دعوت از «رئیسی» برای شرکت در ۶ اجلاس کشورهای حاشیه خزر
در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی «سردار بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان اظهار داشت: در حال حاضر، مذاکرات میان هیئت های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شد. گفتگوها در فضای شفاف و احترام متقابل میان دو کشور صورت گرفت و زمینه ها و چشم انداز روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در گفتگوها میان روسای جمهور ایران و ترکمنستان، تصریح کرد: در جهت گسترش همکاری های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری، مذاکراتی صورت گرفت. بخش انرژی و حمل و نقل از جمله موارد مهم و استراتژیک فی‌مابین بود و تمام تلاش های خود را برای توسعه همه جانبه این موارد ادامه خواهیم داد. هر دو کشور مصمم به گسترش تعامل فرهنگی و انسان دوستی میان دو کشور و مردم آن هستند.
رئیس جمهور ترکمنستان اضافه کرد: از آقای رئیسی و مسئولان ایران برای حمایت از ابتکارات ترکمنستان در مجامع بین المللی تشکر می‌کنیم.
محمد اف با بیان اینکه روابط در حوزه خزر نیز در مذاکرات ما مورد توجه قرار گرفت، اعلام کرد: با احترام فراوان از رئیس جمهور محترم ایران دعوت کردم در ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر که امسال برگزار خواهد شد حضور پیدا کنند.
وی گفت: در مذاکرات امروز به مسأله افغانستان نیز توجه شد. کشورهای ما خواهان این هستند که افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت های مهم ملی و منطقه ای مشارکت داشته باشد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید