امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 470010 |
تاریخ انتشار : 03 خرداد 1401 - 10:20 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

وزیر امور خارجه روسیه گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل خیلی پیش از آغاز اوضاع کنونی در اوکراین بی اعتبار شده است. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل خودمان را بیرون کشیدیم. آنها می‌خواستند ما را اخراج کنند […]

وزیر امور خارجه روسیه گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل خیلی پیش از آغاز اوضاع کنونی در اوکراین بی اعتبار شده است.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل خودمان را بیرون کشیدیم. آنها می‌خواستند ما را اخراج کنند یا عضویت ما را به حالت تعلیق دربیاورند اما خودمان تصمیم گرفتیم تا این کار را انجام دهیم. شورای مذکور مدت‌ها پیش از درگیری‌های اوکراین خودش را بی اعتبار کرده بود.

هفتم آوریل سال جاری میلادی مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه‌ای ویژه درباره اوکراین، قطعنامه‌ای را در محکومیت و تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب کرد.

در همان روز، گنادی کوزمین، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که این کشور تصمیم گرفته تا عضویتش را در شورای حقوق بشر سازمان ملل لغو کرد و گفت که این شورا از سوی گروهی از کشورها به انحصار کشیده شده و آنها از این شورا برای منافع و مقاصد خودخواهانه خود بهره برداری می‌کنند.

اعضای این شورا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای یک بازه سه ساله انتخاب می‌شوند. روسیه در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بود و برای دور سوم هم که از ژانویه ۲۰۲۱ می‌شود، ‌انتخاب شد.

لاوروف همچنین ادامه داد: سیاستمداران غربی که می‌گویند روسیه باید شکست سختی بخورد، خودشان پیشینه بدی دارند؛ یکبار دیگر ما در حال گذران چنین دوره‌ای در تاریخ خودمان هستیم. آنها می‌گویند روسیه باید شکست بخورد و آنها باید روسیه را شکست بدهند و روسیه را در صحنه نبرد از میدان به در ببرند. من مطمئنم که شما تاریخ را بهتر از سیاستمداران غربی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، می‌دانید.

این مقام مسئول روس همچنین ادامه داد: آنها در مدرسه درسشان را خوب یاد نگرفته‌اند! آنها از درک خود از گذشته و روسیه به نتایج اشتباهی دست یافته‌اند. روسیه به خودش تکیه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما به خودمان و به آن دسته از کشورهایی تکیه می‌کنیم که اعتبارشان را اثبات کرده و هرگز به ساز دیگران نمی‌رقصند. اگر کشورهای غربی ذهنیت خود را تغییر دهند و اشکالی از همکاری را ارائه کنند ما نیز به همکاری با آنها فکر می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که این برای روسیه مهم است که در شرایط مهم مستقل عمل کند: “تبادلات اقتصادی بین روسیه و چین در آینده‌ای نزدیک به لحظات خوبی می‌رسد چون غرب موضع دیکتاتورمآبانه‌ای به خود گرفته است.”

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو پیشنهادات غرب را برای برقراری مجدد روابط و تعیین اینکه آیا این مورد نیاز است بررسی خواهد کرد، اما بر توسعه روابط با چین تمرکز خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، در یک جلسه پرسش و پاسخ در مسکو، گفت که کشورهای غربی از زمانی که روسیه تهاجم خود را به اوکراین آغاز کرد، از “روس هراسی” حمایت کرده‌اند.

وی تصریح کرد که روسیه در حال تلاش برای جایگزینی کالاهای وارداتی از کشورهای غربی است و در آینده تنها به کشورهای “قابل اعتماد” متکی خواهد بود.

لاوروف بر اساس متنی که در وب سایت وزارت امور خارجه منتشر شده است، گفت: اگر آنها (غرب‌ها) بخواهند به طور جدی چیزی در زمینه از سرگیری روابط ارائه دهند، ما بررسی خواهیم کرد که آیا به آن نیاز خواهیم داشت یا نه.

وی نارضایتی خود را از کشورهای غربی که به گفته او مصمم به تغییر قوانین روابط بین‌الملل به ضرر روسیه هستند، مطرح کرد و گفت: «ما باید به هیچ وجه به تأمین همه چیز مطلقا از غرب برای تضمین توسعه بخش‌های بسیار مهم برای امنیت، اقتصاد یا حوزه اجتماعی میهنمان وابسته نباشیم».

لاوروف گفت: هدف مسکو در حال حاضر توسعه بیشتر روابط با چین است. اکنون که غرب “موضع دیکتاتوری” را اتخاذ کرده است، روابط اقتصادی ما با چین حتی سریعتر رشد خواهد کرد. علاوه بر درآمد مستقیم برای بودجه دولتی، این فرصتی برای توسعه شرق دور و سیبری شرقی (روسیه) است.

او گفت که چین دارای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است که “به هیچ وجه پایین‌تر از غرب نیستند. موارد زیادی در اینجا منافع متقابل را تضمین می‌کند.”

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید