امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 476927 |
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1401 - 8:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

وزیر خارجه عراق ضمن هشدار نسبت به “ادامه رفتار تهاجمی ارتش ترکیه”، خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور شد. به گزارش صلح خبر، به نقل از العربیه، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در جلسه بامداد امروز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله ترکیه به دهوک، از این شورا خواست تا […]

وزیر خارجه عراق ضمن هشدار نسبت به “ادامه رفتار تهاجمی ارتش ترکیه”، خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور شد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از العربیه، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در جلسه بامداد امروز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله ترکیه به دهوک، از این شورا خواست تا به مسئولیت‌های خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل کند و بر اهمیت صدور یک قطعنامه فوری برای وادار ترکیه به خروج نیروهای نظامی خود از تمام خاک عراق تاکید کرد.

او همچنین خواهان الزام دولت ترکیه برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله دهوک شد.

وی همچنین با بیان اینکه ترکیه به استدلال‌های بی‌اساس مربوط به یک مشکل داخلی استناد می‌کند، افزود که کشورش خواستار حل اختلافات انباشته شده با ترکیه است.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که رفتار تهاجمی ارتش ترکیه ممکن است وضعیت غیرقابل تصوری را ایجاد کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حضور پ‌ک‌ک باعث ناامنی و بی ثباتی عراق می‌شود و تاکید کرد که بغداد از تبدیل عراق به عرصه‌ای برای اجرای برنامه‌ها و منافع کشورها خودداری می‌کند.

فواد حسین تاکید کرد که عراق از بیانیه شورای امنیت در محکومیت تجاوز آشکار ترکیه استقبال می‌کند و طرح این موضوع در شورای امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امیدواریم شورا به جدیت اوضاع پی برده و مسئولیت خود را در حفظ صلح و امنیت بین المللی به عهده بگیرد.

وزیر خارجه عراق همچنین خواهان اعزام یک تیم بین المللی مستقل برای بررسی این حمله شد.

وی ادامه داد: بدون شک امروز و بعداها از طرف ترکیه توجیهات غیرقانونی در مورد حضور نیروهای کشورش در داخل عراق خواهیم شنید، زیرا ترکیه مدعی است توافقی با عراق وجود دارد که اجازه حضور نظامی این کشور در داخل خاک عراق را می دهد.

او در پایان بر خشم مردم عراق از شمال تا جنوب به دلیل تجاوزات ترکیه تاکید کرد.

جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، به نوبه خود در نشست شورای امنیت تاکید کرد که هرگونه حمله به خاک عراق باید متوقف شود.

پیشتر وزیر خارجه عراق بر تلاش کشورش برای صدور قطعنامه شورای امنیتدرخصوص کمک به اخراج پ ک ک از اراضی این کشور تاکید کرده بود.

وی در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفته بود که کشورش از شورای امنیت می‌خواهد که قطعنامه‌ای صادر کند که به اخراج حزب کارگران ترکیه کمک کند.

اظهارات وزیر عراق پس از آن بیان شد که هیئت ایرلند در سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد اعضای شورای امنیت در بیانیه‌ای حمله به دهوک در اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند و بر حمایت خود از استقلال و حاکمیت عراق تاکید کردند.

در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مسئولیت این حمله را رد کرده و تروریست‌ها را متهم کرده که این حمله را برای آسیب رساندن به روابط ترکیه و عراق ترتیب داده‌اند.

در جریان حمله به یک تفرجگاه کوهستانی عراق در دهوک دستکم ۹ غیرنظامی از جمله چند کودک کشته شدند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید