امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 472619 |
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1401 - 13:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

روزنامه عبری زبان “اسرائیل الیوم” مدعی شد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از نزدیک شدن روابط احتمالی میان ریاض و تل‌آویو هراس دارد. به گزارش صلح خبر، روزنامه عبری زبان “اسرائیل الیوم” در سرمقاله خود مدعی شد، افرادی در رام الله وجود دارند که از نزدیک شدن روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی می‌ترسند اما […]

روزنامه عبری زبان “اسرائیل الیوم” مدعی شد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از نزدیک شدن روابط احتمالی میان ریاض و تل‌آویو هراس دارد.

به گزارش صلح خبر، روزنامه عبری زبان “اسرائیل الیوم” در سرمقاله خود مدعی شد، افرادی در رام الله وجود دارند که از نزدیک شدن روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی می‌ترسند اما تشکیلات خودگردان فلسطین از بیم وخامت روابط با ریاض جرأت نمی‌کند علناً در مورد این موضوع حساس سخن بگوید و خاندان حاکم در عربستان را به باد انتقاد بگیرد.
روزنامه مذکور نوشت، رهبری فلسطین نسبت به زمینه‌های عادی‌سازی روابط نگران است؛ چرا که این امر به نفع مسأله فلسطین نیست.
این روزنامه به نقل از منابع فلسطینی نوشت، این ترس و نگرانی در سایه گزارش‌ها در خصوص پیشرفت قابل توجه بین اسرائیل و عربستان سعودی قبل از سفر جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا به منطقه، افزایش یافته است.
منابع همچنین اعلام کردند، این ترس و نگرانی بابت این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فلسطینیان را رها کند و آنها را پشت سر بگذارد.
در همین رابطه، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد: پرواز مستقیم جو بایدن از اینجا (اراضی اشغالی فلسطین) به عربستان نشان دهنده بهبود روابط در منطقه است و در نهایت ما منتظر دستیابی به توافق صلح (عادی سازی روابط) با عربستان هستیم.
روزنامه اسرائیل الیوم همچنین فاش کرد: “رهبری فلسطین، در سال گذشته میلادی تلاش‌هایی برای بهبود روابط با خاندان پادشاهی انجام داد و نشست‌های مشترکی برگزار کرد اما عربستان نه تنها شوق زیادی برای این امر نشان نداد، بلکه از موضع تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به عادی سازی امارات با تل‌آویو خشمگین شد. تشکیلات خودگردان این اقدام امارات را “خیانت و خنجری به پشت” توصیف کرده بود.”
این روزنامه عبری زبان همچنین نوشت: “روابط میان رام‌الله و ریاض از لحاظ تاریخی بسیار خوب و مستحکم است و حتی هنگامی که کشورهای عربی حمایت اقتصادی خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین متوقف کردند، عربستان به ارائه حمایت مالی خود به آن به ارزش ۲۵ میلیون دلار در سال ادامه داد.”
این روزنامه نوشت، به رغم اینکه روابط تاریخی میان ریاض و تشکیلات خودگردان فلسطین جدی است اما ولیعهد عربستان اقدام به تغییر رویکرد سعودی کرد و روابط با رام‌الله متشنج شد و سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این تنش را افزایش داد.
طبق ادعای روزنامه مذکور، انتقادات تند بندر بن سلمان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن از رفتار و عملکر فلسطینی‌ها در مذاکرات طی سال‌های اخیر، یکی از نخستین نشانه‌های این تنش بوده و علاوه بر آن عربستانی‌ها رفتار دیگری از خود نشان دادند و تشکیلات خودگردان فلسطین را متهم به “نابودی فرصت‌های صلح” کردند.
منابع اعلام کردند، تشکیلات خودگردان فلسطین بیم از دست دادن عربستان را دارد زیرا عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو به منزله زمین لرزه‌ای برای رهبری فلسطین خواهد بود که متقاعد شده است تا زمانی که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی وجود دارد، عربستان نمی‌تواند به دلیل ترس از جایگاه خود در جهان اسلام روابط کامل و آشکاری با اسرائیل داشته باشد.
روزنامه اسرائیل الیوم ارزیابی کرد که هرچه تنش‌ها بین واشنگتن و ریاض کاهش یابد و از بین برود، فرصت بیشتری برای تشکیلات خودگردان فلسطین جهت بهبود روابط خود با سعودی‌ها به وجود خواهد آمد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید