امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 472432 |
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1401 - 16:23 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، صبح امروز پنجشنبه، ٢۶ خرداد ١۴٠١ در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: سرعت و شتاب «قطار دیپلماسی» در گروی «هم‌افزایی ملی» در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش […]

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، صبح امروز پنجشنبه، ٢۶ خرداد ١۴٠١ در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: سرعت و شتاب «قطار دیپلماسی» در گروی «هم‌افزایی ملی» در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش از آن مرهون تلاش انفرادی وزارت خارجه در میدان‌های منطقه‌ای و جهانی باشد، ناشی از رویکرد هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی است.
وی افزود: از این‌رو راهبرد مدیریتی وزارت خارجه در دوره کنونی مبتنی بر بازیابی جایگاه عملکردی وزارت خارجه در سامانه حکمرانی جمهوری اسلامی در ساحت خارجی است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باورمندی به اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی و تعهد به عملی کردن آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی از جمله رویکردهای راهبردی وزارت خارجه در دولت سیزدهم است، گفت: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه‌کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است؛ به عبارت دیگر برای اینکه خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.
باقری با بیان اینکه «خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است»، خاطر نشان کرد: در وزارت امور خارجه به اصل کنش‌گری فعال در عرصه سیاست خارجی به‌شدت باورمند و پایبندیم؛ بنابراین هرگونه رویکرد تعاملی را با «پاداش» متقابل ترویج می‌کنیم و هرگونه رویکرد تقابلی را با «هزینه‌مندسازی» منزوی می‌سازیم.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: تهدیدزدایی و فرصت ربایی دو روی سکه نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است. با اذعان به این حقیقت که موفقیت در سیاست خارجی در گرو اجماع ملی در حوزه‌های راهبردی سیاست خارجی است، وزارت خارجه خود را موظف به ایجاد اقناع ملی در موضوعات اصلی سیاست خارجه دانسته و در این میان دست نیاز و همکاری به سوی نخبگان برای تبیین ابعاد فنی و تخصصی هر یک از موضوعات راهبردی سیاست خارجی و نیز رسانه‌ها برای ترویج و نهادینه‌سازی اقناع ملی دراز می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هر جای جهان که پای منافع، امنیت و رفاه ملی ایران در میان باشد، بی‌درنگ عقاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در آنجا حاضر است، گفت: ملاک نزدیکی و دوری با دیگر کشورها، شرقی یا غربی بودن آنها نیست، بلکه ملاک دستگاه سیاست خارجی میزان دوری یا نزدیکی آنها با تأمین منافع، امنیت و رفاه ملی است. بنابراین، هیچیک از دو رویکرد تعامل و تقابل نه اصالت دارند و نه قباحت.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی، لازمه پایداری روابط خارجی است؛ از این‌رو وزارت امور خارجه، اعتماد متقابل سباسی را به اولویت نخست سیاست همسایگی تبدیل کرده‌است.
باقری تنوع در تعاملات اقتصادی، تنوع در طرف‌های تجاری، پایداری روابط اقتصادی و ابزارسازی از مناسبات اقتصادی را از جمله مهمترین ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست عنوان کرد و گفت: وزارت امور خارجه موفق شده که که طی چند ماه گذشته به این موضوعات در میدان روابط اقتصادی با دیگر کشورها عینیت بخشد.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس با انجام توافق‌های متعدد با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت و سوآپ انرژی از جمله گاز و برق، تلاش شده تا استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های سخت و نرم از جمله موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، جایگاه ژئواستراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا یابد.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: تبیین، استخراج و استنباط مؤلفه‌های سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی، دغدغه حرفه‌ای دیپلمات تراز انقلاب اسلامی است و لذا حرکت در این مسیر باید به کارویژه محوری وزارت امور خارجه تبدیل شود. یکی از مهمترین کارویژه های محوری سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از سیره حضرت امام (ره) در عرصه سیاست خارجی است، هنر تبدیل اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به شاخص‌ها و معیارهای منافع ملی است.
باقری تاکید کرد: وزارت خارجه در طول چند ماه گذشته با ایفای نقش‌های متناسب ایجابی و سلبی درباره پدیده‌ها و تحولاتی که توأمان دربرگیرنده جنبه‌های تهدیدی و فرصتی برای کشور هستند، هوشمندی راهبردی، جسارت تصمیم‌گیری و قدرت اقدام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش گذاشت و عملاً دیپلماسی ایرانی را به الگویی موفق برای گذر کم‌هزینه از باتلاق تهدیدها و بهره‌برداری حداکثری و به‌هنگام از فرصت‌ها تبدیل کرد.
وی با اشاره به رفت‌وآمدهای دیپلماتیک طی هفته‌های اخیر گفت: تبادل بیش از ١٠٠ هیات سیاسی و اقتصادی از جمله در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه میان ایران و کشورهای مختلف در ۵ قاره طی چند هفته گذشته و حصول بیش از ۵٠ سند برای تدوین نقشه راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه، حاکی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی، تسهیل رفاه ملی و تثبیت امنیت ملی از بستر روابط خارجی است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته است، هیچ خدشه‌ای به اراده جدی، اهتمام مستمر و تلاش جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند.
باقری تاکید کرد: دشمنان ملت ایران بدانند ایرانی که توانست کارزار فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و سردمداران کاخ سفید را وادار به اعتراف به این شکست مفتضحانه کند، اجازه نخواهد داد تا صهیونیست‌ها با بازی شانتاژ حداکثری ایران‌هراسی را ترویج کرده و ایران ستیزی خود را مشروعیت بخشند. ما سربازان میدان دیپلماسی به تبعیت از رئیس جمهور محترم، هیچ حریمی برای خود قائل نیستیم و لذا گوش شنوای ما پذیرای همه انتقادهای سازنده و سینه فراخ ما میزبان همه انتقادهای گزنده است، اما هیچ‌گاه کوچک‌ترین خدشه به حریم ارزش‌های انقلابی و کمترین صدمه به منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی‌تابیم.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید