امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 477600 |
تاریخ انتشار : 11 مرداد 1401 - 13:34 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به بلندپروازی‌های پکن در منطقه، وزرای امور خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا به همراه دیپلمات‌های ارشد از آمریکا، چین، روسیه و دیگر قدرت‌های جهان در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج گردهم آمده‌اند تا به خشونت‌های مداوم در میانمار و دیگر مسائل رسیدگی کنند. به گزارش صلح خبر، […]

در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به بلندپروازی‌های پکن در منطقه، وزرای امور خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا به همراه دیپلمات‌های ارشد از آمریکا، چین، روسیه و دیگر قدرت‌های جهان در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج گردهم آمده‌اند تا به خشونت‌های مداوم در میانمار و دیگر مسائل رسیدگی کنند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در پنوم‌پن شاهد حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش خواهد بود که برای دومین بار در عرض یک ماه در یک مکان رو در رو می‌شوند، گرچه مشخص نیست که آیا این دو دیپلمات ارشد با یکدیگر دیدار خواهند کرد یا خیر.
بلینکن و لاوروف هنگامی که اوایل ژوئیه سال جاری میلادی در نشست وزرای امور خارجه گروه ۲۰ در بالی شرکت کردند نیز به طور جداگانه با یکدیگر دیدار نکردند. اما آنها روز جمعه برای نخستین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی مستقیمی برگزار کردند؛ گفت‌وگویی که در آن علاوه بر صحبت در مورد موضوعات مختلف، بلینکن از مسکو خواست تا توافقی را برای آزادی بریتنی گرینر و پل ولان، دو زندانی آمریکایی بپذیرد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست آسه‌آن شرکت خواهد کرد. بسیاری از کشورها از پکن خواسته‌اند تا از شراکت و رابطه‌اش با روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند و به ترویج صلح و بازگشت حکومت غیرنظامی در میانمار پس از کودتای فوریه ۲۰۲۱ که باعث وقوع اعتراضات گسترده و مقاومت مسلحانه شد، کمک کند.
این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شوند که تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بالا گرفته چرا که آمریکا تلاش می‌کند مانع افزایش نفوذ نظامی و اقتصادی چین در منطقه آسیا-اقیانوس آرام شود.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تور آسیایی خود را آغاز کرده و ممکن است به تایوان سفر کند. این امر باعث تشدید تنش‌ها با پکن شده به طوری که ژائو لیجیان،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته هشدار داد که “آنهایی که با آتش بازی می‌کنند، جان خود را از دست خواهند داد”.      
سوزانا پاتون، مدیر برنامه جنوب شرق آسیا در موسسه لویی استرالیا گفت: حمله روسیه به اوکراین، تاثیرش بر قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی و تشدید اختلافات میان چین و آمریکا جز نگرانی‌های اصلی کشورهای آسه‌آن هستند.
وی افزود: این یکی از نخستین نشست‌های منطقه‌ای وزرای امور خارجه است که از سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت حضوری برگزار شده است در نتیجه برای آمریکا، چین و حتی روسیه نشست‌هایی این چنینی حقیقتا یک فرصت مهم برای نشان دادن حمایتشان از آسه‌آن و ارائه روایت‌های خودشان درباره تعهدشان به رفاه و امنیت منطقه‌ای است.
پس از این نشست‌های آسه‌آن، بلینکن به فیلیپین و سپس به آفریقا خواهد رفت.
نشست‌های آسه‌آن همچنین برخی کشورها را که با این انجمن شراکت یا گفت‌وگوهایی داشته‌اند مثل هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، قطر، امارات، عمان، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا گرد هم می‌آورد.
میانمار نیز یکی از ۱۰ کشور عضو انجمن آسه‌آن است. اما پس از آنکه دیگر اعضای این انجمن تصمیم گرفتند که هیچ نماینده نظامی از میانمار نمی‌تواند در این نشست‌ها شرکت کند، این کشور هیچ هیاتی را برای شرکت در این رویداد اعزام نمی‌کند. با این حال، تشدید تنش‌ها در میانمار یکی از موضوعات اصلی در برنامه نشست‌های آسه‌آن است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید