امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 468867 |
تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1401 - 16:49 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی دبیر کل دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت گفت: برای برگزاری سلسله همایش‌های علمی در حوزه ورزش و پس از برگزاری موفق اولین همایش ملی اوقات فراغت در بهمن ۹۹ تصمیم گرفتیم دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه‌مجازی اوقات فراغت را با میزبانی مشترک دانشگاه‌های […]

صلح خبر/خراسان رضوی دبیر کل دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت گفت: برای برگزاری سلسله همایش‌های علمی در حوزه ورزش و پس از برگزاری موفق اولین همایش ملی اوقات فراغت در بهمن ۹۹ تصمیم گرفتیم دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه‌مجازی اوقات فراغت را با میزبانی مشترک دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا(ع)، هنر تهران و رازی کرمانشاه در ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ ماه برگزار کنیم.   

وحید ساعتچیان در نشست خبری برگزاری دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه‌مجازی اوقات فراغت که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ماموریت‌های آستان قدس رضوی تصمیم گرفتیم در ادامه برگزاری سلسله همایش‌های علمی در حوزه علوم ورزش دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت را نیز برگزار کنیم که طی ۲ روز در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ ماه این همایش اجرا می‌شود.  

وی افزود: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری این همایش از حدود هشت ماه قبل صورت گرفت و شعار محرومیت‌زدایی با هدف توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم برای آن انتخاب شد. این موضوع از این رو اهمیت دارد که بدانیم توجه به اوقات فراغت سبب بهداشت جسم و روان می‌شود و عدم توجه به آن زمینه‌ساز آسیب‌هایی برای هر جامعه‌ای خواهد شد. از طرف دیگر کم‌کم به فصل تابستان نزدیک می‌شویم و همین مساله توجه به اوقات فراغت را برای خانواده‌ها بیش از پیش پررنگ‌تر می‌سازد.

برگزاری سه پیش‌نشست تخصصی برای دومین همایش ملی 

دبیر کل دومین همایش ملی اوقات فراغت خاطرنشان کرد: برای این همایش فارغ از ارائه اطلاعات علمی سه پیش‌نشست تخصصی برای شهروندان و جامعه در نظر گرفته شد. در پیش‌نشست اول بررسی فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین در اوقات فراغت ۱۹ فروردین‌ ماه برگزار شد. پیش‌نشست دوم مخاطبان خاص‌تری را در نظر گرفت و موضوع آن تندرستی و سلامت در سالمندان بود. در پیش‌نشست سوم نیز ترجیحات ایرانیان در گذراندن اوقات فراغت بررسی شد و در این برنامه سخنرانان به بیان آخرین شیوه‌های زندگی جامعه ایرانی پرداختند.  

ساعتچیان در خصوص برنامه‌های دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت گفت: آنچه که در همایش اصلی به آن پرداخته می‌شود به این ترتیب است که در روز اول همایش قرار است به موضوع محرومیت‌زدایی و توسعه ورزش تربیتی و در روز دوم به موضوع سبک زندگی پرداخته شود. همچنین فراخوانی منتشر شد که طی آن محققان زیادی مقالات خود را در همین موضوعات برای ما ارسال کردند. در این همایش وزیر ورزش یا نماینده وی، رئیس کمیته ورزش مجلس شورای اسلامی و معاون علمی آستان قدس رضوی حضور خواهند داشت.

میزبانی مشترک دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تهران و کرمانشاه

وی گفت: ۱۲۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری توسط ۳۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور ۸۵ مقاله به صورت پوستر و ۲۶ مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شد. این همایش برای اولین بار به صورت مشترک میزبان ۲ دانشگاه هنر تهران و رازی کرمانشاه خواهد بود.  

دبیر کل دومین همایش ملی اوقات فراغت ادامه داد: قرار است هر کدام از این ۲ دانشگاه نشست مجزایی نیز برگزار کنند. هم‌افزایی خلاقانه‌ای را برای برگزاری بهتر این همایش در نظر گرفتیم و در کنار ۲ دانشگاه مذکور ۳۱ دانشگاه به عنوان حامی معنوی و علمی همایش حضور خواهند داشت.  

ساعتچیان تصریح کرد: مرکز آمار و اطلاعات ایران از سال ۷۸ تا ۹۹ سه بار گزارشی از میزان گذراندن اوقات فراغت ایرانیان منتشر کرده که در آخرین گزارش میزان آن چهار ساعت و ۱۹ دقیقه عنوان شده است؛ این در حالی است که در دنیا میانگین گذراندن اوقات فراغت حدودا پنج ساعت و ۲۰ دقیقه ذکر شده است.

رسانه‌ها بیشترین سهم را در گذراندن اوقات فراغت مردم دارند

وی اضافه کرد: گشت و گذار در رسانه‌های تصویری و مکتوب با ۶۰ درصد بیشترین سهم را در آمار ارائه شده برای ایران دارد. همچنین فراغت فعال با منشا ورزشی و تفریح کمتر از ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است. بازی‌های کامپیوتری هم سهم ناچیزی در پوشش گذران اوقات فراغت ایرانیان را داشته است.

دبیر کل دومین همایش ملی اوقات فراغت یادآور شد: امیدواریم موفقیت همایش اول را در همایش دوم هم شاهد باشیم. در اختتامیه همایش دوم اوقات فراغت فراخوان سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی اوقات فراغت نیز منتشر خواهد شد که قرار است آن همایش به موضوع اوقات فراغت، فعالیت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بپردازد.

ساعتچیان در خصوص دلیل میزبانی مشترک دانشگاه‌های امام رضا(ع)، تهران و کرمانشاه از این همایش عنوان کرد: از آنجایی که این همایش به صورت ملی برگزار می‌شود، تصمیم گرفتیم دانشگاه‌هایی از شرق، مرکز و غرب کشور را درگیر این برنامه کنیم و میزبانی مشترک داشته باشیم. برای همایش سوم هم در نظر داریم که از دانشگاه‌های مازندران و شیراز به عنوان میزبان مشترک استفاده کنیم.

وی افزود: اعطای مجوزهای بین‌المللی به همایش‌های داخلی شرایط خاصی دارد. مجوز بین‌المللی شدن این همایش حدودا ۲ ماه است که صادر شده و در حال حاضر سه مقاله خارجی نیز به دست ما رسیده است. با چند استاد از کشورهای کرواسی، ترکیه، مالزی و ماکائو صحبت شده و قرار است که این افراد در همایش به صورت مجازی حضور داشته باشند.

دبیر کل دومین همایش ملی اوقات فراغت در خصوص دستاوردهای همایش اول در بهمن‌ ماه ۹۹ تصریح کرد: فارغ از اینکه همایش اول توانست نخبگان و فعالان حوزه ورزشی را دور هم جمع کند و درآمدهای حاصله صرف توسعه و تجهیز وسایل ورزشی آسایشگاه شهید بهشتی شود، این موضوع را در جامعه دانشگاهی ورزش ایجاد کرد که اوقات فراغت جدای از نحوه گذراندن نیاز به آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی هم دارد. در همین راستا آسیب‌شناسی اوقات فراغت در قالب ارائه یک کتاب به عنوان دستاورد همایش اول لقب گرفت.

انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید