امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 476841 |
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1401 - 12:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) بیستمین سالگرد امضای «بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی (DOC)» را که نقش بزرگی در تامین امنیت و ثبات دریای چین جنوبی دارد، گرامی‌ داشتند. به گزارش صلح خبر، به نقل از وب‌سایت روزنامه گلوبال تایمز چین، مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا […]

مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) بیستمین سالگرد امضای «بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی (DOC)» را که نقش بزرگی در تامین امنیت و ثبات دریای چین جنوبی دارد، گرامی‌ داشتند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از وب‌سایت روزنامه گلوبال تایمز چین، مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کردند که اعضای آسه‌آن باید بر همکاری تمرکز کرده، رویکرد دوسویه را در مسائل مربوط به دریای چین جنوبی ادامه داده و به دنبال به نتیجه رساندن هرچه زودتر «منشور رفتار در دریای چین جنوبی (COC)» باشند.
این کارگاه به صورت مشترک توسط اداره امور مرزها و اقیانوس‌های وزارت خارجه چین، موسسه مطالعات مرزها و اقیانوس‌های دانشگاه ووهان و همچنین موسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی برگزار شد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و دبیر کابینه این کشور در مراسم افتتاحیه‌ای که در پکن برگزار شد، از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد و از کشورهای منطقه خواست موضع خود در حل‌وفصل مسائل دریای چین جنوبی را حفظ کنند.
وانگ یی برخی کشورها را به دلیل دخالت فزاینده و مداوم در منطقه دریای چین جنوبی برای حفظ سلطه خود مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را به تشدید عامدانه تنش‌ها، تحریک و ایجاد تقابل و ضایع کردن حقوق و منافع قانونی کشورهای ساحلی و نظم دریایی متهم کرد. این دیپلمات از چین و دیگر کشورهای آسه‌آن خواست درخصوص رویکرد خود شفاف‌سازی کنند و تصریح کرد که اگر کشوری رویکرد صلح‌آمیز و تعاونی داشته باشد، مورد استقبال واقع شده و هر کشوری که با قصد ایجاد مشکل و آسیب زدن بیاید، باید از این منطقه برود.
وانگ یی گفت: ۲۰ سال قبل ما فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به گفت‌وگو و همکاری درباره مسئله دریای چین جنوبی کردیم. تحت شرایط تاریخی جدید، باید هدف اصلی خود را در یاد داشته باشیم، به‌شکلی پایدار از اهداف و اصول DOC حمایت کنیم و هنجارها و پیشنهادات این سند را اجرا کنیم. ما باید همچنان ابتکار عمل و تسلط در مسائل دریای چین جنوبی را در دست کشورهای منطقه داشته باشیم و صلح، دوستی و همکاری را در این منطقه ایجاد کنیم.
وانگ با تاکید بر اینکه چین و آسه‌آن باید از صلح حمایت کنند، افزود، دریای چین جنوبی «پارک سیاحتی کشورهای خارج از منطقه نیست و نباید به صحنه بازی قدرت‌های بزرگ تبدیل شود.»
معاون نخست‌وزیر کامبوج نیز در سخنرانی ویدئویی خود گفت، این سند یک سند تاریخی است و از زمان امضای آن در ۲۰۰۲، از صلح و همکاری میان کشورهایی که مستقیما با دریای چین جنوبی ارتباط دارند، حمایت کرده است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید