امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 478672 |
تاریخ انتشار : 22 مرداد 1401 - 10:45 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

تئاتر شهر مدتهاست که در محاصره انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار گرفته است، از سارق تا معتاد کارتن خواب از دستفروشان متعدد و متنوع تا…؛ محاصره ای که هیچ تناسبی با فضای هنری و فرهنگی تئاتر شهر ندارد و نگرانی و دغدغه بسیاری از مردم و اهالی هنر را فراهم کرده است. به […]

تئاتر شهر مدتهاست که در محاصره انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار گرفته است، از سارق تا معتاد کارتن خواب از دستفروشان متعدد و متنوع تا…؛ محاصره ای که هیچ تناسبی با فضای هنری و فرهنگی تئاتر شهر ندارد و نگرانی و دغدغه بسیاری از مردم و اهالی هنر را فراهم کرده است.

به گزارش صلح خبر، مدتهاست که مدیران تئاتر شهر که یکی از مهمترین مراکز نمایشی کشور است از تبلور انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی در اطراف این ساختمان گلایه دارند؛ اما با درگیری خونینی که اواخر سال گذشته در محدوده تئاتر شهر رخ داد، این مطالبه به دغدغه جدی بدل شد؛ بگونه‌ای که در این میان بارها جامعه تئاتری گله کرده‌ که وضعیت محیط پیرامون تئاتر شهر به هیچ عنوان در شأن این مجموعه نیست. فضای نازیبا و ناامن و البته غیر فرهنگی که هیچ تناسبی با هویت تئاتر شهر ندارد.

اعتراض ها ادامه داشت تا اینکه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مجموعه تئاتر شهر این مجموعه را شناسنامه فرهنگی و هنری شهر تهران معرفی کرده و از تلاش برای ساماندهی همه جانبه مجموعه هنری- تاریخی تئاتر شهر خبر داده و حفظ محدوده و حریم تئاتر شهر آنهم با کمک شهرداری تهران را نکته اول در ساماندهی مجموعه تئاتر شهر دانست و حتی سید محمد جواد طاهری رییس مجموعه تئاتر شهر نیز در این باره گفته بود: نگرانی اهالی هنر در مورد آسیب‌های وارده احتمالی به ساختمان تئاتر شهر توسط معتادان متجاهر کاملا به حق است و  در تلاش هستیم با کمک دولت و مدیریت شهری تهران اقدامات لازم را در زمینه محافظت از بنای ساختمان تئاتر شهر انجام دهیم.

وی با تاکید بر استمرار و برنامه ریزی موثر و مناسب برای اجرای رویدادهای فرهنگی هنری در محوطه تئاتر شهر افزوده بود: متاسفانه علی رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته بازهم شاهد آسیب رسیدن به اطراف ساختمان تئاتر شهر هستیم و از سوی دیگر هم وجود آسیب‌های اجتماعی در اطراف ساختمان، اهالی هنر و دوستداران تئاتر را نگران کرده است؛ امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تلاش ها در جهت حفظ سلامت ساختمان تئاتر شهر را  به سرانجام برسانیم.

دغدغه و نگرانی های تئاتری ها برای تئاتر شهر، سبب شد که برای حل کردن مشکلات فضای بیرونی که تنها به وزارت ارشاد مربوط نمی‌شود، نهادی متولی همچون شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و ….پای کار آید تا با هماهنگی، فکری به حال این روزهای غیر هنری تئاتر شهر کنند. علیرضا نادعلی رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفت وگو با صلح خبر، در مورد ورود مدیریت شهری به ساماندهی فضای پیرامونی تئاترشهر می گوید: مدیران مجموعه تئاترشهر و مدیرکل حوزه نمایشی وزارت ارشاد چه در دوره قبل و چه در دوره فعلی مدیریت شهری از شورا درخواست داشتند که به این مجموعه برای ساماندهی فضای پیرامونی کمک کنند.

وی با بیان اینکه پهنه اطراف مجموعه تئاترشهر در حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۱۱ است و این در حالی است که بوستان دانشجو با تئاترشهر به هم پیوستگی دارد، ادامه می دهد: عملا مشارکت مالی و معنوی مدیریت شهری در ساماندهی فضای پیرامونی تئاتر شهر لازم است و باید هم افزایی بین وزارت ارشاد و شهرداری تهران در این زمینه رخ دهد. 

نادعلی با تأکید بر اینکه ما بنا به درخواست دوستان مان در مجموعه تئاترشهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شدیم، می‌افزاید: با اتکا به خردورزی جمعی اقدامات مثبتی در خصوص ساماندهی فضای پیرامونی تئاترشهر رخ خواهد داد. 

وقتی صحبت از ساماندهی می شود برخی تصور می کنند که قصد دیوارکشی داریم اما این گونه نیست بلکه می توان با استفاده از المان هایی حریم تئاتر شهر را حفظ کرد.
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ساماندهی به معنای دیوارکشی نیست، خاطر نشان می‌کند: وقتی صحبت از ساماندهی می شود برخی تصور می کنند که قصد دیوارکشی داریم اما این گونه نیست بلکه می توان با استفاده از المان هایی حریم تئاترشهر را حفظ کرد.

نادعلی با تأکید بر اینکه مجموعه تئاترشهر یکی از آثار فاخر هنری و کانون مرکزی تئاتر تهران و بلکه کشور است که این روزها در محاصره انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار گرفته، می‌گوید: دستگیره درهای تئاترشهر به سرقت رفته است و اگر دور دیوار بیرونی تئاترشهر بگردید آثار سوختگی و سیاهی ناشی از شب ماندگی معتادان کارتن خواب و افراد بی خانمان را بر پیکره تئاترشهر می بینید و این اتفاقات در حالی است که این بنا میراثی است. 

وی با تأکید بر اینکه این بنا در آبادی دورافتاده یا دشت و صحرا نیست بلکه در مجاورت پرترددترین چهارراه کشور یعنی چهارراه ولی‌عصر (عج) است، می‌افزاید: متأسفانه به اندازه کافی در نگهداشت این مجموعه دقت نشده است و این در حالی است که این مجموعه فرهنگی پمپاژ فرهنگی و هنری به کل کشور را انجام می دهد و تأثیرگذاری آن نه در سطح تهران؛ بلکه در سطح کشور است. 

نادعلی ادامه می‌دهد: علاوه بر مسائل و مشکلات حضور معتادان متجاهر و کارتن خواب و سرقت از این مجموعه، شاهد حضور گسترده دست فروشان در این محدوده هستیم که وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده و کلا کارکرد تئاترشهر را تحت شعاع خود قرار داده است و این در حالی است که بوستان دانشجو نیز محلی برای بروز بزه و آسیب های اجتماعی شده و از آنجایی که در مجاورت تئاترشهر قرار دارد، اثرات منفی بر روی مجموعه تئاترشهر را تشدید کرده و باید برای این مجموعه فکری اندیشیده شود؛ اما بحث حصار و دیوارکشی مطرح نیست. 

وی با تأکید بر اینکه می‌توان از طریق سازه‌ها و المان‌های شهری حریم‌ها را مشخص کرد بدون اینکه حصار و دیواری کشیده شود، می گوید: دقت داشته باشید که باید برای تئاترشهر چاره اندیشی کرد چرا که بسیاری از رویدادهای فرهنگی در این مجموعه اتفاق می افتد و برگزاری برخی مراسمات نیز نیازمند محیط باز است و عملا کارکرد تئاترشهر نیز با دیوارکشی همخوانی ندارد؛ اما باید حریمی برای تئاترشهر ایجاد شود و از این وضعیت فعلی خارج شود. 

نادعلی با تأکید بر اینکه تصمیمات کمیته تئاترشهر مستلزم آن است که پلیس، وزارت بهداشت، شهرداری منطقه ۱۱ و سازمان زیباسازی وارد شوند، می افزاید: باید فکری درست و علمی برای وضعیت پارک و تئاترشهر اندیشیده شود و به دور از افراط و تفریط این منطقه فرهنگی ویژه‌ای را که چند سالی است درگیر انواع و اقسام آسیب ها شده، نجات داد. 

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی تئاترشهر موجب نگرانی اهالی هنر شده، می‌گوید: مردم، دانشجویان و… می‌خواهند از فضای سبز و هنری مجموعه تئاترشهر در چهارراه ولیعصر استفاده کنند اما شرایط فعلی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد پس باید برای بهبود فضای پیرامونی تئاترشهر نگاه فرابخشی داشت و همه را پای کار آورد تا اوضاع به وضعیت مطلوبی برسد. 

باید فکری درست و علمی برای وضعیت پارک و تئاترشهر اندیشیده شود و به دور از افراط و تفریط این منطقه فرهنگی ویژه‌ای را که چند سالی است درگیر انواع و اقسام آسیب ها شده، نجات داد. 

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امیدواریم تا آخر سال نمونه هایی از ساماندهی و بهبود فضای اطراف تئاترشهر برای مردم قابل رویت باشد، اظهار می‌کند: شهرداری تهران ساماندهی فضای آسیب های اجتماعی در شهر را جدی گرفته است؛ اما کار بسیار سختی است چرا که با انسان هایی مواجه هستیم که آسیب دیده هستند و نمی‌توان برای همه آن ها نسخه واحدی پیچید بلکه هر کدام از آن ها نیازمند یک کار سخت و پیچیده هستند. 

نادعلی تأکید می کند: مشکلات اجتماعی، دستفروشی، دزدی، دعواها و قمه کشی های اطراف تئاترشهر اصلا در شأن این فضای فرهنگی نیست و نباید مسئله را در حد یک دیوارکشی ساده انگاری کنیم؛ بلکه حل مشکلات پارک دانشجو و تئاترشهر نیازمند کار کارشناسی و ورود همزمان پلیس، وزارت بهداشت و شهرداری است چرا که در شأن تهران نیست که در پرترددترین نقطه اش یک مکان هنری به وضعیت فعلی دربیاید که انواع و اقسام آسیب های اجتماعی در آن بروز کند. 
 

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید