امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 482223 |
تاریخ انتشار : 28 شهریور 1401 - 11:15 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/همدان کشتی این روزهای همدان مانند دهه ۸۰ نیست؛ از دوره افول خارج شده و در مسیری رو به جلو هر چند کُند و آهسته قرار گرفته که همچنان کافی نیست و هیأت کشتی استان همدان مانند اکثر هیأت های ورزشی دیگر یک گله بزرگ دارد و آن هم بی توجهی و عدم حمایت […]

صلح خبر/همدان کشتی این روزهای همدان مانند دهه ۸۰ نیست؛ از دوره افول خارج شده و در مسیری رو به جلو هر چند کُند و آهسته قرار گرفته که همچنان کافی نیست و هیأت کشتی استان همدان مانند اکثر هیأت های ورزشی دیگر یک گله بزرگ دارد و آن هم بی توجهی و عدم حمایت مادی و معنوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان از این هیأت است و از مشکلات مالی رنج می‌برد و به سختی در حال تنفس است.

گذشت آن روزهایی که کشتی‌گیران همدانی با تعدادی نسبتاً بالا در پیکارهای ملی و فراملی در دایره طلایی جولان می‌دادند و افتخار کسب می‌کردند و برابر بزرگان مازندران و تهران صف آرایی می‌کردند؛ بیش از دو دهه از آن زمان می‌گذرد. افول کشتی تا اوایل دهه ۹۰ به اوج خود رسید، زمانی که اختلاف داخلی میان کشتی‌گیران و هیأت به اوج خود رسیده بود و چراغ کشتی در خاموشی کامل فرورفته بود. چند سال طول کشید تا شمع کشتی به سختی روشن شود و حضور استعدادهای جدید، دل اهالی این رشته را به آینده امیدوار کند. 

کشتی‌گیران بارها علت افول این رشته ورزشی در همدان را عدم اتحاد و همبستگی در میان خانواده کشتی دانسته و به شدت منتقد اداره کل ورزش و جوانان و همچنین مسئولان استانی بودند چراکه اعتقاد داشتند به اندازه کافی به پتانسیل بالای این رشته ورزشی در همدان توجه نشده و اصلاً قصدی هم برای این کار وجود ندارد.

به گزارش صلح خبر، در نشست تخصصی «بررسی وضعیت کشتی همدان» که با حضور حمیدرضا یاری، رئیس هیأت کشتی استان همدان، مهدی حاجیلوئیان، نایب قهرمان کشتی جوانان جهان و امید یوسفی، مربی مطرح و سازنده کشتی در دفتر صلح خبر برگزار شد، به بررسی مسائل و مشکلات این رشته ورزشی پرداخته شد.

اداره‌کل ورزش از بهمن‌ سال گذشته ریالی به هیأت کشتی استان واریز نکرده

رئیس هیأت کشتی استان همدان در این نشست، با بیان اینکه کشتی همدان با سال های اوج خود فاصله دارد و این موضوع دلایل مختلفی دارد، گفت: دهه ۸۰ کشتی همدان در اوج بود و مدال های رنگارنگی داشت اما طی این سال‌ها به علت وقوع اختلافات داخلی که بیشتر آن از سوی مدال آوران و تلاش در جهت به کرسی نشاندن عقاید و نظرات شخصی و بروز دودستگی بود، کشتی همدان با اُفت مواجه شد و مخالفان همیشگی که با هیأت‌ها و رؤسای مختلف مشکل داشتند، عامل این دودستگی شدند.

حمیدرضا یاری ادامه داد: روزی که در سال ۹۸ هیأت کشتی استان را تحویل گرفتیم، متوجه شدیم آهی در بساط وجود ندارد و از نظر مالی و پشتوانه‌ای، بسیار ضعیف و عاری از حضور استعدادها بودیم اما خداروشکر اکنون با اتفاقاتی که طی این چند سال رخ داد، پشتوانه‌سازی عظیمی از سوی مربیان سازنده انجام شد و در هر رده سنی در وزن‌های مختلف چند مدعی داریم.

یاری با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ریالی به هیأت کشتی استان همدان واریز نکرده و مسائل کشتی برایش اهمیت نداشته است، افزود: تا جایی که توانستیم به ورزشکاران و قهرمانانمان کمک کردیم و از آنها از طریق راه‌های گوناگون و ورود بخش خصوصی حمایت مالی داشته‌ایم اما دستگاه ورزش به ما هیچ کمکی نمی‌کند.

ی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ریالی به هیأت کشتی استان همدان واریز نکرده و مسائل کشتی برایش اهمیت نداشته است، افزود: تا جایی که توانستیم به ورزشکاران و قهرمانانمان کمک کردیم و از آنها از طریق راه‌های گوناگون و ورود بخش خصوصی حمایت مالی داشته‌ایم اما دستگاه ورزش به ما هیچ کمکی نمی‌کند.

رئیس هیأت کشتی استان همدان تأکید کرد: وقتی اداره ورزش از پاس همدان که حامیان آن متشکل از مسئولان ارشد استان است، حمایت نمی‌کند چه انتظاری است از کشتی و دیگر رشته‌های ورزشی حمایت کند. ما به همه جا رفتیم و از همه جا برای کشتی کمک خواستیم، از استانداری گرفته تا شورای شهر و اداره ورزش و این خجالت آور است که قهرمانان ما در این شرایط و بی‌توجهی‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: دست هیأت‌های ورزشی خالی است، با این حال اداره کل ورزش و جوانان استان تمام بودجه‌ها را برای زیرساخت هزینه می‌کند و بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام که به جای این همه هزینه کرد برای ساخت و ساز و نمایش آن، پول را وارد ورزش قهرمانی کنید و یا حداقل برای قهرمانان آسیایی و جهانی استان که تعداد آن‌ها به ۱۰ نفر هم نمی‌رسد، یک حقوق ماهیانه بسیار کم در حد یک میلیون تومان واریز کنید! با همین مبلغ ناچیز به قهرمانان جهانی این دیار روحیه بدهید که مراقبش هستید. حتی اگر این مورد را نمی‌توانید انجام دهید حداقل یک‌سری شرایط رایگان با استفاده از کارت‌های ویژه برای این عزیزان فراهم کنید. آیا این خواسته زیادی است؟

یاری با بیان اینکه از مشکلات اقتصادی کنونی کشور و مشکلات مالی اداره ورزش آگاهیم و سعی کرده‌ایم تا حد ممکن آن را درک کنیم، گفت: مسکن مهر یا هزار راه و روش برای جلب رضایت مربیان سازنده و قهرمانان وجود دارد و این‌طور حمایت‌ها را اداره کل ورزش و جوانان باید انجام دهد و هیأت ها نمی‌توانند آن را انجام دهند؛ ساخت و سازها را باید کمتر کرد تا امثال حاجیلوئیان‌های قهرمان را در این استان بسازیم. ورزشکاران باید از لحاظ شخصی و روحی حمایت شوند، مشکلشان زیرساخت نیست؛ مربیان خانه کشتی درآمدی ندارند اما باز هم دلسوزانه پای کار هستند و انتظار داریم از سوی ارگان‌های مختلف این زحمات دیده شود.

وی در رابطه با حواشی محور این هیأت، مطرح کرد: می‌گفتند افول کشتی همدان به این علت بوده که قهرمانان در رأس کار نبودند، ما سعی کردیم به شیوه‌های مختلف و در پست‌های اجرایی گوناگون به آنها بها دهیم اما این حضور بی‌فایده بود و همچنان حاشیه‌سازی‌ها ادامه داشت و تاکنون سعی کرده‌ام بدون هیچ تعللی مانع این اتفاقات بشوم تا حاشیه امنیت مناسبی برای کشتی‌گیران و مربیان سازنده ایجاد شود، هر شاگردی براساس سبک مربی خود کار می‌کند و نباید در کار مربیان سازنده خللی ایجاد شود، برخی افراد زمین و زمان را به دلایل مختلف به هم می‌ریزند و نه تنها با ما بلکه با همه مشکل دارند.

سکاندار هیأت کشتی استان همدان بیان کرد: طی این چند سال با کمک دلسوزان واقعی این رشته پشتوانه‌ای فوق‌العاده ساختیم و در هر وزنی کشتی‌گیران بسیار خوبی داریم و در حال استعدادپروری هستیم و باید روی کشتی‌گیران خود کار کنیم و این مسئله راحت نیست چراکه امثال حاجیلوئیان به این راحتی‌ها ساخته و پرورش داده نمی‌شوند و ممنون زحمات مربیان سازنده هستیم که برخلاف تصور عوام، جوی کاملاً سالم و پاک در فضاهای کشتی ایجاد کرده‌اند و خانواده‌ها باید بدانند که محیط‌های کشتی بهترین محیط برای پرورش اخلاق است و کشتی گیران بسیار محجوب و اخلاق‌مدار هستند.

یاری در پایان با بیان اینکه روحیه مدال آوری به استان برگشته و در تمام این مدت تلاش کردم مقابل آسیب‌های احتمالی، ناداوری یا ایجاد حاشیه‌ در مسابقات برای ورزشکاران و مربیان سازنده بااقتدار بایستم تا حاشیه امنی برای آنها وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: طی این چند سال از حق مربیان و قهرمانان در فدراسیون دفاع کرده‌ام چراکه ممکن است حقی از این عزیزان ضایع شود و باید این موضوعات را مدنظر قرار داد.

خجالت آور است که اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان هیچ کاری برای کشتی نکرده است

به گزارش صلح خبر، در ادامه مربی مطرح و سازنده کشتی همدان با بیان اینکه جوان قهرمانی مانند حاجیلوئیان که هم‌سن و سالانش در این ایام به گردش و تفریح و رفیق بازی می‌پردازند، ورزش می‌کند و شب را نمی‌بیند و برنامه غذایی و زمانی بسیار مناسب و سختی دارد، اظهار کرد: این جوان اخلاق مدار قهرمان و یک الگوی ورزشی است اما اسیر بی توجهی و بی مهری های اداره ورزش و مسئولان این استان شده است و بسیار گله‌مند هستم از اینکه یک قهرمان جهانی مسافت‌های طولانی خانه تا باشگاه را پیاده می‌آید چراکه ماشین ندارد و مسئولان یک تکه زمین، خانه، ماشین یا حتی جایزه‌ای در شأن مقامش به او اهداء نکرده‌اند.یوسفی افزود: خجالت آور است که اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان هیچ کاری برای کشتی نکرده است؛ تمام وعده‌هایی که از سوی مسئولان ارائه شده دروغ بوده، ما را در رابطه با خانه و مسکن مهر فریب دادند، زمان آقای صوفی شهردار سابق به حاجیلوئیان گفتند مدال بیاور تا بعداً از تو قدردانی کنیم و مسکن مهر در اختیارت قرار دهیم، آقای صوفی رفت و آقای حسینی شهردار جدید تاکنون که با شما صحبت می‌کنم، کار ما را پیگیری نکرده و ما را به دفتر خود راه نداده و فقط برای عکس گرفتن حاضر شده است!

امید یوسفی افزود: خجالت آور است که اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان هیچ کاری برای کشتی نکرده است؛ تمام وعده‌هایی که از سوی مسئولان ارائه شده دروغ بوده، ما را در رابطه با خانه و مسکن مهر فریب دادند، زمان آقای صوفی شهردار سابق به حاجیلوئیان گفتند مدال بیاور تا بعداً از تو قدردانی کنیم و مسکن مهر در اختیارت قرار دهیم، آقای صوفی رفت و آقای حسینی شهردار جدید تاکنون که با شما صحبت می‌کنم، کار ما را پیگیری نکرده و ما را به دفتر خود راه نداده و فقط برای عکس گرفتن حاضر شده است! قهرمانان و مربیان سازنده ما با سخت ترین شرایط ممکن کار می کنند و هیچ درآمدی ندارند و لایق این رفتارها نیستند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۵ و در شهرستان سیرجان استان کرمان به اردویی دعوت شدیم و آنها از ما در رابطه با امور فنی و مربیگری درخواست همکاری داشتند؛ به یاد دارم مبلغ پنج میلیون تومان ماهیانه آن هم در آن زمان، بلیت رفت و برگشت هواپیما در هفته یک بار، خودرو اجاره‌ای و مسکن در اختیار مربی قرار می‌دادند و برای کشتی شهرشان هزینه می‌کردند و از کمک‌های ما بهره می‌بردند، با این وجود هنوز کشتی‌گیران آن‌چنانی از سوی آنها ساخته نشده اما همدانی که این همه استعداد دارد و دست کمی از مازندران ندارد، اداره ورزشی دارد که حتی پنج میلیون تومان هم خرج کل کشتی استان نمی‌کند و این موضوع تأسف آور است.

یوسفی ضمن ابراز ناراحتی بابت بی توجهی های مکرر به کشتی، مطرح کرد: مربیان هیچ ارتزاق و درآمد مالی ندارند و باور نمی‌کنید با چه سختی زندگی می‌کنیم؛ کشتی گیران قهرمان ما به کارگری و گچکاری افتاده‌اند و ورزش حرفه‌ای را رها کرده‌اند و دیگر نمی‌توانند ادامه دهند؛ اگر خانواده‌ کشتی‌گیر پولدار نباشد وی باید فاتحه ورزش کردنش را بخواند!

این مربی سازنده کشتی که مربیگری مهدی حاجیلوئیان را عهده‌دار است، خاطرنشان کرد: یک کشتی‌گیر قهرمان مانند حاجیلوئیان چرا اسپانسر ندارد؟ هم تیمی های مهدی حاجیلوئیان که از مسابقات جهانی برگشتند، بدون استثناء همه آنها ماشین و زمین هدیه گرفتند و در همدان هیچ اتفاقی رخ نداد. برخوردی که با مهدی حاجیلوئیان می‌شود باعث شده بسیاری از هم باشگاهی‌هایش و جوانان کشتی‌گیر این شهر دلسرد شوند چراکه دیدند آخر و عاقبت یک ورزشکار بزرگ و قهرمان ملی مقتدر در همدان این است! اگر یک دهم هزینه‌های پاس و شهرداری را صرف کشتی کنند دو یا سه مدال جهانی می‌آوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتی شهرستان همدان در استان قطب اصلی است، مطرح کرد: یک زمان گفته می‌شد نهاوند مهد کشتی است اما الان اینطور نیست و قطب اصلی همدان است و امثال شریعتی نیا، کامرانی، حاجیلوئیان و در رده سنی جوانان عظیمی‌جم و بسیاری دیگر از کشتی‌گیران همدانی هستند و شهرستان‌های دیگر تعداد بسیار کمتری کشتی‌گیر سطح بالا نسبت به همدان دارند. حاج حسین یلفانی رئیس هیأت شهرستان همدان بسیار فعال است و در این امر مؤثر بوده‌اند.

مازندران و تهران در فدراسیون لابی دارند

یوسفی با تأکید بر اینکه اگر کشتی گیران همدان به خودباوری برسند و حمایت بشوند می‌توانند از کشتی‌گیران مازندرانی بهتر باشند و این موضوع بارها اثبات شده است، گفت: کشتی همدان از مازندران دست کمی ندارد و نیاز به خودباوری و استقلال روحی دارد، جویبار مهد کشتی جهان است و کشتی گیران بزرگی دارد و بارها کشتی گیران همدان جلوی مازندرانی‌ها جانانه رقابت کرده‌اند. متأسفانه مازندران و تهران در فدراسیون لابی دارند و در بسیاری از موارد حق به حق‌دار نرسیده و ناداوری برای همدانی ها رخ داده است که انتظار داریم مسئولان همدان، کشتی را مورد حمایت قرار دهند تا این اتفاقات تکرار نشود.

در ادامه این نشست مهدی حاجیلوئیان، نایب قهرمان کشتی جوانان جهان ضمن بیان اینکه سختی‌های کشتی را معمولاً بچه‌های سختی کشیده قشر پایین شهر تحمل می‌کنند، اظهار کرد: تعداد کمی از بچه‌های متمول و بالا شهری به بهانه ورود به المپیک با انگیزه بسیاری وارد تمرینات کشتی می‌شوند اما وقتی سختی تمرینات کشتی را می‌بینند به سرعت از این محیط خارج می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر مبنی بر بیان جملاتی برای دعوت جوانان برای ورود به رشته کشتی، مطرح کرد: جو کشتی و سالن کشتی بسیار پاک و سالم و اخلاق مدار است و بهترین فضا برای ورزش کردن و ایجاد روحیه پهلوانی است و مربیان ما کوچکترین اجازه بی‌نظمی را نمی‌دهند اما تمرینات بسیار سختی دارد و برای رسیدن به قهرمانی باید پشتکار و اراده بالایی داشته باشند و باید از خیلی مسائل و تفریحات ساده زندگی بگذرند.

وی در رابطه با شرایط کشتی همدان، بیان کرد: امکانات هست اما نسبت به استان‌های دیگر در رابطه با تفاوت سطح امکانات در وضعیت خوبی قرار نداریم و باشگاهی به صورت کامل در اختیار ما قرار ندارد و مسافت‌های رفت و آمد برای ما بسیار طولانی است.

حاجیلوئیان تأکید کرد: یک مدت به علت وجود ویروس کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، تمرینات خود را در روستای آبشینه دنبال می‌کردیم چراکه تنها سالن کشتی باز در آنجا بود و متأسفانه بعد از پایان محدودیت‌های کرونایی دیگر در آنجا سالنی با آن مشخصات وجود ندارد و منحل شده است و نشان می‌دهد مباحث مالی در کشتی باید در همه جا بهتر شود.

حاجیلوئیان تأکید کرد: یک مدت به علت وجود ویروس کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، تمرینات خود را در روستای آبشینه دنبال می‌کردیم چراکه تنها سالن کشتی باز در آنجا بود و متأسفانه بعد از پایان محدودیت‌های کرونایی دیگر در آنجا سالنی با آن مشخصات وجود ندارد و منحل شده است و نشان می‌دهد مباحث مالی در کشتی باید در همه جا بهتر شود.

این قهرمان ملی در پاسخ به پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر در پایان گفت: با وجود تمامی مشکلات اگر به ۱۰ سال قبل برمی‌گشتم باز هم کشتی‌گیر می شدم و اگر رشته کشتی وجود نداشت وارد بسکتبال می شدم؛ علاقه من به کشتی بسیار بالاست تا حدی که می‌خواهم جمعه‌ها هم تمرین کنم.

گفتنی است؛ هیأت کشتی استان همدان براساس ارزیابی‌های اداره ورزش جزء چند هیأت فعال و برتر استان شناخته می‌شود و طی چند روز اخیر مصطفی ساجدی مسئول روابط عمومی این هیأت ورزشی که روابط عمومی برتر کشتی استان‌ها نیز شناخته شد، به عنوان نویسنده آیتم‌های مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جهانی ۲۰۲۲ صربستان در شبکه سراسری ورزش فعالیت می‌کرد.

در استان همدان بیش از ۵۰۰۰ مربی و کشتی‌گیر مشغول به فعالیت هستند و هیأت‌های این رشته ورزشی در تمامی شهرستان‌های استان فعال هستند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید