امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 538248 |
تاریخ انتشار : 12 اسفند 1402 - 12:04 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی بعد از آنکه به عنوان شهردار منتخب اعضای شورای شهر ششم انتخاب شد از راه اندازی قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه اجتماعی برای حل مشکلات اجتماعی تهران همچون تکدی گری، کودکان کار و… با کمک دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل خبر داد و پس از آن شهرداری بیشتر از سهم خود […]

۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی بعد از آنکه به عنوان شهردار منتخب اعضای شورای شهر ششم انتخاب شد از راه اندازی قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه اجتماعی برای حل مشکلات اجتماعی تهران همچون تکدی گری، کودکان کار و… با کمک دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل خبر داد و پس از آن شهرداری بیشتر از سهم خود به مسئله حل مشکلات وارد شد تا وضعیت آسیب‌های اجتماعی بهبود یابد، از افزایش ظرفیت‌ها و ساخت مددسراهای جدید گرفته تا تقبل مسئولیت افراد آسیب دیده‌ای که هیچ دستگاهی آن را نمی پذیرفت؛ افرادی همچون سالمندان، نوجوانان، افراد دارای زخم باز و…..

به گزارش صلح خبر، با تکیه زدن زاکانی به صندلی شهرداری تهران، او در اولین اقدامات خود قرارگاهی راه‌اندازی کرد تا همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در امر آسیب‌های اجتماعی گرد هم آیند تا در مورد وضعیت آسیب‌های اجتماعی در تهران چاره اندیشی کنند؛ اما هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و بروکراسی اداری موجب شد که کارها آنطور که باید پیش نرود و همین مسئله سبب شد تا رایزنی با رئیس جمهور برای حل مشکلات سازمان‌های دخیل در امر آسیب‌های اجتماعی شروع شود و رئیس دولت نیز در نهایت علیرضا زاکانی شهردار تهران را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران منصوب کرد تا با پیگیری‌ها، مشکلات را حل و فصل کند. حالا آنطور که دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران می‌گوید قرارگاه سعی دارد تا با جلب مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد و … روند کار ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را سرعت ببخشد.

ایجاد مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران

عبدالمجید رحمانی در گفت‌وگو با صلح خبر، در مورد دستاوردهای قرارگاه اجتماعی با تأکید بر اینکه علیرضا زاکانی از زمانی که به عنوان شهردار تهران منصوب شد، به صورت مداوم پیگیر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی بود و در جلساتی که برگزار می‌شد، با اولویت ایجاد ظرفیت برای معتادان ماده ۱۶، به دنبال ساماندهی هرچه بهتر این معتادان بود، می‌گوید: در جریان برگزاری این جلسات، مسئولان به این نتیجه رسیدند که تصمیم گیری در برخی موارد نیازمند اختیارات بیشتری است که در سال‌جاری هیئت دولت با واگذاری برخی مسئولیت‌ها و اختیارات بیشتر به علیرضا زاکانی در راستای شکل گیری یک مدیریت یکپارچه در حوزه آسیب‌های اجتماعی موافقت کرد که با توجه به مصوبه هیئت وزیران، مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران به منظور اجرایی شدن بندهای این مصوبه شکل گرفت.

ایجاد میزهای تخصصی برای بررسی ۶ آسیب اجتماعی پایتخت

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران با بیان اینکه متناسب با ایجاد مرکز رصد و پایش، میزهای تخصصی اعتیاد، کودکان کار، تکدی گری،حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و میز توانمندسازی اقتصاد خانواده ایجاد شد تا در تعامل با دستگاه‌های مسئول، تلاش شود وضع موجود آسیب‌های اجتماعی رصد شده و متناسب با این وضعیت، برنامه‌های اجرایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، تدوین شود، می‌افزاید: پس از مصوبه هیأت وزیران و تشکیل این مرکز رصد، در جلساتی که با حضور تمام دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی دخیل هستند، مقرر شد که برنامه‌های کوتاه مدت در ۳ حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی، معتادان متجاهر و تکدی‌گری در فرصت باقی مانده تا شب عید مورد بررسی قرار گیرد؛ البته به طور همزمان در حوزه حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و توانمندسازی اقتصاد خانواده نیز برنامه‌هایی تدوین شده تا پس از اخذ نظرات دستگاه‌ها، ابلاغ و در اختیار دستگاه‌های مسئول در هریک از این حوزه‌ها قرار گیرد.

متناسب با ایجاد مرکز رصد و پایش، میزهای تخصصی اعتیاد، کودکان کار، تکدی گری،حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و میز توانمندسازی اقتصاد خانواده ایجاد شد تا در تعامل با دستگاه های مسئول، تلاش شود تا وضع موجود آسیب های اجتماعی رصد شود

رحمانی از مهمترین اقداماتی که در این مدت در قرارگاه رخ داده به افزایش ظرفیت پذیرش معتادان ماده ۱۶ اشاره کرده و تأکید می‌کند: با افزایش ظرفیت این مراکز به تناسب عدد اعلامی معتادان مشمول؛ کار ساماندهی معتادان در شرایط بهتری دنبال شد و همچنین شهردار تهران در جلسات ویژه‌ای با مدیران مراکز ماده ۱۶، انتقال مرکز غربالگری به یک فضای بزرگ تر را که هم برای غربالگری بانوان و هم آقایان باشد را فراهم کردند و در مورد مددجویان فاقد مدارک هویتی هم برای تعدادی از این مددجویان اوراق شناسایی صادر شده و پیگیری صدور این اوراق شناسایی برای سایر مددجویان فاقد مدارک هویتی نیز ادامه دارد.

برخورد شدیدتر با خانه‌های پلاک قرمز

وی برخورد شدیدتر با خانه‌های پلاک قرمز که متأسفانه به کانون فساد تبدیل شده بودند را از دیگر مصوبات این قرارگاه دانسته و ادامه می‌دهد: تا به امروز نیز با هماهنگی فراجا و دستگاه قضائی، تعدادی از این خانه‌های پلاک قرمز شناسایی شده و ساماندهی این اماکن آغاز شده است.

ابلاغ دستورالعمل به شهرداران مناطق تهران برای ایجاد بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی محلات

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران با بیان اینکه از دیگر مصوبات قرارگاه اجتماعی کلان شهر تهران در این مدت، آغاز پایش نحوه انجام طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر و متکدیان در پایتخت بود که بر اساس این مصوبه این طرح با همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز شده و قرار است مدل مطلوب ارائه خدمات در مراکز تهیه و تدوین شود، می‌افزاید: همچنین ابلاغ دستورالعمل به شهرداران مناطق ۲۲ گانه به منظور ایجاد بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی محلات با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، از دیگر دستاوردهای ماه های اخیر در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین در این قرارگاه مقرر شد تا با همکاری سازمان پسماند و دستگاه قضائی استفاده از کودکان زباله گرد توسط پیمانکاران حذف شود و این سازمان با کاهش تعداد پیمانکاران خود بتواند نظارت و پایش مستمر و دقیق تری را بر فعالیت آنها داشته باشد تا ساماندهی دقیقی در حوزه ضایعات و زباله گردها انجام شود، خاطرنشان می‌کند: همچنین به طور همزمان سازمان پسماند اعلام آمادگی کرده است تا از ظرفیت معتادان متجاهر بهبود یافته با هدف اشتغال زایی برای این عزیزان استفاده کند. 

معرفی یک سامانه برای ثبت نظرات مردمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی

رحمانی با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا با همکاری سازمان‌های مسئول از جمله صدا و سیما، مدل مطلوب مواجهه شهروندان با آسیب‌های اجتماعی در هنگام مواجهه با این آسیب‌ها از جمله کودکان کارخیابانی، اعتیاد، تکدی گری و … را ارائه کنیم تا مردم در مواجهه با این آسیب‌ها با آگاهی بیشتری رفتار کنند، ادامه می‌دهد: همچنین در نظر داریم یک سامانه یا شماره تلفن را معرفی کنیم تا شهروندان هم بتوانند انتقادات، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی به اطلاع دستگاه‌های مسئول برسانند و هم گزارشات خود را نسبت به وقوع این آسیب‌های اجتماعی در محلات خود به اطلاع شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌ها، برسانند تا این موضوعات با اولویت بیشتری پیگیری شود. 

ر نظر داریم تا با همکاری سازمان های مسئول از جمله صدا و سیما، مدل مطلوب مواجهه افراد با آسیب های اجتماعی در هنگام مواجهه با این آسیب ها از جمله کودکان کارخیابانی، اعتیاد، تکدی گری و … ارائه کنیم تا مردم در مواجهه با این آسیب ها با آگاهی بیشتری رفتار کنند

وی با بیان اینکه حوزه توانمندسازی اقتصاد خانوارها نیز یکی از اصلی ترین محورهای مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران است که ما برای تدوین برنامه‌ای منسجم در این بخش اقدام به دعوت از بنگاه‌های اقتصادی، کارآفرینان و اساتید دانشگاه و فعالان این حوزه کرده‌ایم، می‌گوید: در این راستا با بررسی دقیق موضوعات، به مدل‌هایی برای توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های آسیب دیده می‌رسیم.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران اظهار می‌کند: همزمان با این اقدامات، قرارگاه آسیب‌های اجتماعی ۲ جلسه شورای سیاست گذاری مرکز را به عنوان مجموعه بالادستی برگزار کرده و در این جلسات روسا و مسئولین دستگاه‌های کشوری در تهران حضور داشتند و متناسب با کمیته‌های تشکیل شده در این مرکز، از ظرفیت علمی و دانشگاهی، نخبگان و صاحبنظران و تشکل‌های مردمی استفاده و پای کار آورده‌ایم و نقطه نظرات همه مسئولان ،جامعه دانشگاهی، نخبگان و گرو ه های مردمی را مد نظر قرار دادیم. علاوه بر این، مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران آمادگی اصلاح و تکمیل قوانین مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را دارد؛ چرا که یکی از فلسفه‌های وجودی تشکیل این مرکز، رفع گره‌ها و موانع قانونی دستگاه‌هاست که با تأکید نماینده ویژه رئیس جمهور و شهردار تهران، این موضوع با جدیت در مرکز دنبال می شود.

استفاده از ظرفیت و توان مردمی برای حل آسیب‌های اجتماعی

حمایت همه جانبه از خانواده‌های افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب

رحمانی در مورد برنامه‌های آتی این قرارگاه با بیان اینکه از اصلی ترین موضوعاتی که مرکز مد نظر دارد استفاده از ظرفیت و توان مردمی در همه حوزه‌های مورد نیازاست، می‌افزاید: اعتقاد داریم تا مردم به میدان نیایند، مواجهه با مسائل آسیب‌های اجتماعی نتیجه مورد نظر را تأمین نخواهد کرد. بر همین اساس برنامه ریزی در خصوص ایجاد زمینه مشارکت تشکل‌های مردمی اعم از گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد، هیأت‌ها، موسسات خیریه، کانون‌های فرهنگی، بسیج و مساجد و از طرفی ایجاد ظرفیت جهت همکاری اتحادیه‌ها، اصناف، تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و همچنین بکارگیری و ترغیب حضور انجمن های علمی و تخصصی ، نخبگان و جامعه علمی و دانشگاهی برای ورود به مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارهای جدید و نوآوری در  زمینه کاهش و حل مسائل، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیرامون مشارکت حداکثری مردمی، سامانه‌های ارتباطی برای تعامل مردم با مرکز و مجموعه‌های مسئول پیش بینی شده تا مردم موارد مد نظر اعم از اطلاع مسائل حوزه آسیب و ارائه پیشنهاد و نقطه نظرات خود را با مرکز در میان بگذارند و در صورتی هم که تمایل به همکاری در این خصوص داشته باشند اعلام آمادگی کنند و نکته مهم دیگری که مورد تأکید مرکز قرار دارد حمایت همه جانبه از خانواده‌های افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب است تا بتوان تا حدی از مشکلات و دغدغه‌های خانواده‌ها کاسته شود و زمینه بازگشت افراد آسیب دیده به آغوش خانواده‌ها فراهم شود و خانواده‌ها در این مسیر مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

بررسی دستاوردهای قرارگاه اجتماعی تهران/ ایجاد میزهای تخصصی برای بررسی ۶ آسیب اجتماعی در پایتخت

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید