امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 477481 |
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1401 - 13:30 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز در نشست خبری درباره موضع ایران درباره تحولات اخیر عراق و تسخیر ساختمان پارلمان این کشور از سوی هواداران مقتدی صدر، گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت […]

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز در نشست خبری درباره موضع ایران درباره تحولات اخیر عراق و تسخیر ساختمان پارلمان این کشور از سوی هواداران مقتدی صدر، گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد،: ایران همواره بر ثبات، اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه، دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است. ما به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با پیگیری‌های صورت گرفته برای موضوع حق‌آبه ایران از رود هیرمند گفت: رئیس جمهور اخیراً تاکید مضاعفی بر این موضوع داشت و به ضرورت پیگیری حقوق آبی جمهوری اسلامی ایران در بخش رود هیرمند اشاره کرد.وی افزود: این موضوع بسیار مهمی است و ما بر آن تاکید داریم و از سرپرستی موقت افغانستان انتظار داریم که به توافقات قبلی بین ایران و افغانستان پایبند باشد. این یک آزمون برای میزان التزام و تعهد این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.کنعانی گفت: وزارت امور خارجه در بخش سیاسی و حقوقی، این موضوع را با تمام توان دنبال می‌کند. همچنین وزیر امور خارجه بعد از تاکید دستور رئیس جمهور، گفتگویی با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان داشت.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به افزایش نزولات آسمانی و افزایش حجم آب در بستر این رود انتظار می‌رود سرپرست موقت دولت افغانستان به تعهدات خودش بر مبنای قرارداد موجود میان دو کشور عمل کند، موانع مصنوعی موجود در مسیر رودخانه را مرتفع و کمک کند حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران به داخل خاک ایران برسد.وی تصریح کرد: ایران برای رفع موانع فنی اعلام آمادگی کرده است و وزیر نیرو نیز برای سفر به افغانستان و گفتگو با مقامات این کشور آماده است.کنعانی افزود: تحقق این امر به همکاری صادقانه دو کشور دوست و برادر افغانستان بستگی دارد و آن را نشانه حسن نیت می‌دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر مذاکره حضور داشته است؛ روند مذاکره را یک روند منطقی و معقول می‌دانیم و بر رسیدن به توافق جامع و پایداری که منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه منافع اقتصادی را در چارچوب توافق برجام تأمین کند، تاکید داریم.وی افزود: در روزهای گذشته پیام‌های مختلفی تبادل شد. جوزپ بورل در این زمینه متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته ارائه کرده و همه طرف‌ها آن را دریافت کرده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز این پیشنهادات را دریافت کرده و طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه داده است.کنعانی تصریح کرد: در این ارتباط ما شاهد تلاش و تحرک طرف‌های دیگری نیز بودیم و گفتگوی نسبتاً مفصل رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور کشورمان درباره موضوعات ناظر بر همین مسئله بود و طرف فرانسوی بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از هر ابتکار عمل کمک‌کننده برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم. در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره منعطف بوده و در میز مذاکره حضور داشته ایم.وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که ما در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات نیز به یک نتیجه برسیم و احتمالاً دور جدیدی از مذاکرات را شاهد باشیم. اما باید تاکید کنم که این موضوع کاملاً به اراده طرف مقابل به ویژه طرف آمریکایی بستگی دارد که واقعاً برای دستیابی به یک توافق منطقی و معقول پایدار آمادگی خودش را نشان دهد.
کنعانی در پاسخ به سوال پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا در خصوص تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات گفت: سالیان گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در ایران و کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان و حوزه قفقاز مانند آذربایجان، ستادی به نام «ستاد مرکزی اربعین» برای عزیمت به زیارت عتبات عالیات در عراق و به منظور مدیریت، ارائه خدمات و تسهیلات از جمله خدمات اقامتی و بهداشتی، شکل گرفته است و مسئولیت آن با وزارت کشور است. وزارت امور خارجه نیز از اعضای ستاد مرکزی اربعین است و در آنجا موضوعات را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه به طور ذاتی مسئول تنظیم هر مناسبات خارجی و همچنین مسئول تنظیم مناسبات کنسولی است که به وظایف خود عمل کرده است و عمل می‌کند.وی تصریح کرد: اطلاعات تا این لحظه بر این اساس است که توافقات به طور مشترک با مقامات ذیربط عراق انجام شده و تسهیلات خوبی در خصوص تسهیلات روادیدی و حتی نظام بدون روادید در نظر گرفته شده است.کنعانی در ادامه گفت: در حوزه مرز نیز امکانات فراهم شده است و به طور طبیعی هرچه به سمت جلو حرکت می‌کنیم این امکانات بیش از پیش فراهم خواهد شد.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آرزو می‌کنیم که در سال جدید مراسم عزاداری دهه اول محرم و بعد از آن در ماه محرم، صفر و اربعین حسینی شاهد شکل‌گیری حماسه جدید دیگری مبنی بر عزیمت ایمن و توأم با امنیت و آسایش زائرین به سمت عراق باشیم.
وی در واکنش به درگیری مرزی بین ایران و نیروهای طالبان گفت: موضوع افغانستان حائز اهمیت است. برداشت ما از اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان این است که این موضوعات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی دو کشور اتفاق افتاده است.
کنعانی افزود: سال‌های گذشته اقداماتی از جمله ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر در حوزه مرزی انجام دادیم؛ اما به نظر می‌آید نیروهای مرزبانی افغانستان در بخشی از این مناطق درباره وضعیت مرزی توجیه نیستند.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: افغانستان را کشور همسایه، دوست و برادر می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی و بهترین همکاری‌ها برای تأمین امنیت مرزها هستیم.وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که فاز جدیدی از گفتگوهای بین دو کشور را با نقش مثبت برادران در عراق آغاز کنیم.کنعانی افزود: زمان دقیقی برای مرحله جدید گفتگوها تعیین نشده است و امیدواریم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستان در عراق نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.
تکمیل می‌شود…

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید