امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 33444 |
تاریخ انتشار : 22 آبان 1394 - 6:50 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ورزش > مدیریت ورزش – فدراسیون جهانی فوتبال اسامی نهایی پنج نامزد حضور در انتخابات ریاست فیفا را اعلام کرد که نکته‌هایی در آن وجود دارد. علی کربلایی خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از اعلام 5 نام نهایی، همگان شوکه شدند. شانس اصلی کسب ریاست فیفا که مورد حمایت فدراسیون های قوی این کنفدراسیون هم بود، نامش در فهرست […]

ورزش > مدیریت ورزش – فدراسیون جهانی فوتبال اسامی نهایی پنج نامزد حضور در انتخابات ریاست فیفا را اعلام کرد که نکته‌هایی در آن وجود دارد.

علی کربلایی خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از اعلام 5 نام نهایی، همگان شوکه شدند. شانس اصلی کسب ریاست فیفا که مورد حمایت فدراسیون های قوی این کنفدراسیون هم بود، نامش در فهرست پایانی به چشم نمی‌خورد. میشل پلاتینی بعد از این که خبر دریافت رشوه‌اش از بلاتر رسانه‌ای شد، عملا دنیا بر سرش خراب شد و تمام ایده‌ها و آرزو‌هایش نقش برآب شد.

حالا  فوتبال دوستان جهان 5 نام را برابر خود می‌بینند که آینده این ورزش را یکی از آن‌ها در دست خواهد گرفت. دو نام از قاره آسیا، یک نام از آفریقا و  دو نام هم از اروپا نامزد نشستن بر قدرتمند ترین صندلی دنیای فوتبال هستند.

شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه 49 ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، شاهزاده علی‌‌‌بن‌حسین 39 ساله (رئیس اتحادیه فوتبال اردن)، جانی اینفانتینو 45 ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل «توکیو» 62 ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی) و ژروم شامپاین 57 ساله (عضو پیشین فیفا) 5 نامزد نهایی هستند. افرادی که هیچ کدام در زمین فوتبال توپ نزده‌اند؛ اما مردهای سیاست این رشته بوده‌اند.

تنها شخصی که از این 5 نفر پیش از این جرات کرده بود با سپ بلاتر اعلام رقابت کند، شاهزاده علی‌بن حسین بود. او با اختلاف کمی هم این رقابت را به پیرمرد سوییسی باخت. اما اگر تصور می‌کنید او با کنار رفتن رقیب اصلی‌اش کار ساده‌ای برای نشستن بر صندلی ریاست دارد سخت در اشتباه هستید. معادلات دنیای سیاست فوتبال در این چند ماه کاملا به هم خورده است.

قرار بود حامیان سنتی بلاتر به سمت پلاتینی بروند تا همچنان منافع‌شان را حفظ شده ببینند. اما با کنار رفتن یا به صورت صحیح‌تر، کنار گذاشته شدن میشل پلاتینی 60 ساله، همچنان شخصی از طرف آن‌ها در صحنه هست تا منافع کسی به خطر نیفتد. در حقیقت دقیق تر بگوییم، حالا چندین و چند نیرو دست در دست هم دادند تا رییس بعدی هم مردی از سوییس باشد. لابی قدرتمند مدیران سوییسی در وهله اول و این که جانی اینفانتینیو نفر سمت راست میشل پلاتینی بوده در وهله دوم، او را تبدیل به شانس اول ریاست فیفا کرده است.

این مرد 45 ساله سوییسی سال‌هاست دبیر کل اتحادیه اروپا است و نفر دوم فوتبال در قاره سبز است. گفته می شود خیلی از سیاست‌های پلاتینی با محوریت اینفانیتیو اجرا می‌شده و او الان هم اگر رییس فیفا بشود، تفاوت چندانی ندارد با زمانی که قرار بود پلاتینی فرانسوی رییس شود.

شیخ سلمان حتی حمایت کامل قاره آسیا را هم با خود ندارد و آن‌چنان لابی قوی برای تجمیع آرای کنفدراسیون‌ فوتبال آسیا انجام نداده است. البته می‌تواند خوشحال باشد حمایت مرد اول فوتبال ایران را با خود دارد.

موسیما گابریل توکیو سکسویل؛ نام تاجر معروف اهل آفریقای جنوبی است. شاید مهمترین فعالیت زندگی‌اش این بوده که هم بندی سابق نلسون ماندلا بوده و از طریق همین مساله به چنان شهرت و اعتباری رسید که خود ماندلا هم به آن اندازه نرسید. او نفر اول گروه مذاکره کننده آفریقای جنوبی برای میزبانی جام جهانی بود و کارش را آن‌قدر خوب انجام داد که این کشور در سال 2010 بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را برگزار کرد. هرچند او رییس سازمان ضد نژاد پرستی فوتبال هم است، اما هنوز بعید همه افراد به اهداف سازمان او توجه کنند و خیلی از رای‌هایش ریزش خواهد داشت.

علی بن حسین، شاهزاده اردنی مرد همیشه در صحنه یک سال و نیم اخیر دنیای فوتبال بوده است. رییس اتحادیه فوتبال اردن و نایب رییس سابق فیفا؛ چهره‌ای موجه‌تر از سایرین برای خود ایجاد کرده و اذهان عمومی او را از دیگر کاندیدها برتر می‌دانند. او حالا باید قدرت لابی کردن خود را نشان بدهد و در حالی که دیگر تنها با یک رقیب رو به نیست، اکثریت آرا را به دست بیاورد.

احتمالا تا روزهای پایانی 2 نفر از کاندیداهای بالا از کارزار انتخاباتی شان کنار بکشند و رای‌هایشان را به نفع شخص دیگری بفرستند. نظرسنجی‌های ابتدایی رقابت را بین شاهزاده اردنی و مرد سوییسی می‌داند. اذهان عمومی ترجیح می‌دهند یک فرد سوییسی سکان‌دار فوتبال جهان باشد تا شبهه‌ای در مورد تصمیم‌های سیاست زده وجود نداشته باشد.

258 41

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!