امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 93833 |
تاریخ انتشار : 23 تیر 1395 - 21:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جامعه > محیط زیست – نتایج مقایسه میانگین سالانه آلایندههای ذرات معلق طی سال 2015 در تهران و پاریس نشان می‌دهد به رغم آلوده بودن هوای این 2 کلانشهر، تهران باید همچنان برای کاهش ذرات معلق از طریق طرح‌های موثر بکوشد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شركت كنترل كیفیت هوای تهران، پاریس […]

جامعه > محیط زیست نتایج مقایسه میانگین سالانه آلایندههای ذرات معلق طی سال 2015 در تهران و پاریس نشان می‌دهد به رغم آلوده بودن هوای این 2 کلانشهر، تهران باید همچنان برای کاهش ذرات معلق از طریق طرح‌های موثر بکوشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شركت كنترل كیفیت هوای تهران، پاریس یكی از شهرهای اروپایی است كه طرح كاهش(LOW EMISSION ZONE) از سال 2009 در آن به اجرا درآمده و توانسته طی 6سال از میزان غلظت ذرات معلق بكاهد. این طرح قرار است در سال جاری در تهران نیز به اجرا گذاشته شود تا طی زمان مشخص به مرور از آلودگی هوای شهر بكاهد. 

با وجود تفاوتهای فراوان در بافت شهری، منابع آلاینده، حدود مجاز غلظت و ضوابط مکانیابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی، به بررسی غلظت آلاینده ذرات معلق در ایستگاه‌های تهران و پاریس در دوره یکسان پرداخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان غلظت سالانه ذرات معلق كمتر از 10 میكرون مشاهده شده در ایستگاه ترافیکی شهر پاریس از پایینترین غلظت سالانه در شهر تهران، کمتر بوده است. این در حالی است که تغییرات غلظت ساعتی مشاهده شده در ایستگاه های واقع در شهر تهران بسیار فراتر از شهر پاریس است.

با وجود فراتر بودن غلظت این آلاینده در شهر تهران نسبت به شهر پاریس، حد استاندارد سالانه تعیین شده در ایران (g/m3µ20) سختگیرانه تر از استدارد هدف در کشور فرانسه (g/m3µ30) و استاندارد اتحادیه اروپا (g/m3µ40) قرار دارد.

نمودار 1- میانگین غلظت سالانه آلاینده PM10 در ایستگاههای شهر پاریس طی سال 2015

نمودار 2- میانگین غلظت سالانه آلاینده PM10 در ایستگاههای شهر تهران طی سال 2015

طی سال 2015، غلظت سالانه آلاینده ذرات معلق كمتر از 10 میكرون در کلیه ایستگاه های شهر تهران، فراتر از حد مجاز اتحادیه اروپا قرار داشته این درحالی است که تنها در یک ایستگاه شهر پاریس، غلظت سالانه بیش از حد استاندارد بوده است.

در ایستگاه های ترافیکی، شهری و حومه شهری شهر پاریس، میانگین غلظت سالانه PM10 برابر با 26.5 میکروگرم بر مترمکعب بوده که این میزان برای میانگین ایستگاه های شهر تهران، 79 میکروگرم بر متر مکعب است.

از سویی طی سال 2015، میزان غلظت سالانه آلاینده PM2.5 در ایستگاه های شهر تهران نیز بسیار فراتر ایستگاه های شهر پاریس بوده و تغییرات و نوسانات غلظت ساعتی نیز در ایستگاههای شهر تهران بیشتر است. میانگین غلظت سالانه در اکثر ایستگاه های شهر تهران فراتر از حد استاندارد اتحادیه اروپا (g/m3µ25) قرار داشته درحالی که غلظت سالانه این آلاینده در کلیه ایستگاه های شهر پاریس در محدوده مجاز قرار داشته است.

نمودار 3- میانگین غلظت سالانه آلاینده PM2.5 در ایستگاههای شهر پاریس طی سال 2015

نمودار 4- میانگین غلظت سالانه آلاینده PM2.5 در ایستگاههای شهر تهران طی سال 2015

میانگین غلظت سالانه آلاینده ذرات معلق كمتر2.5میكرون از در ایستگاههای ترافیکی، شهری و حومه شهری پاریس طی سال 2015 برابر با 16.2 میکروگرم بر مترمکعب و در ایستگاه‌های شهر تهران در حدود 29.8 میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

گفتنی است؛ اطلاعات وضعیت غلظت آلاینده های مورد مطالعه در شهر پاریس و تهران به ترتیب بر اساس گزارش کیفیت هوا در شهر پاریس طی سال 2015 و اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا تهیه شده است.

۴۷۴۷

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
Recommended article from FiveFilters.org: Most Labour MPs in the UK Are Revolting.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید