امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 103323 |
تاریخ انتشار : 13 شهریور 1395 - 12:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه سیاسی؛ حسین نوش‌آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده فاجعه منا در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با وجود پیگیری‌هایی که  مسئولان ذیربط در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا داشته‌اند، اما تاکنون مسئولان سعودی از اجرای تعهدات قانونی خود و پاسخ به خواسته‌های مشروع جمهوری اسلامی طفره […]

گروه سیاسی؛

حسین نوش‌آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده فاجعه منا در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با وجود پیگیری‌هایی که  مسئولان ذیربط در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا داشته‌اند، اما تاکنون مسئولان سعودی از اجرای تعهدات قانونی خود و پاسخ به خواسته‌های مشروع جمهوری اسلامی طفره رفته‌اند.

وی افزود: تاکنون اقدام عینی و قابل ملاحظه‌ای را از سوی مسئولان سعودی ندیده‌ایم و با وجود آنکه مستندات و شواهد و قرائن بسیاری برای اثبات بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولان سعودی در حج تمتع ۹۴ جمع‌آوری شده است و با وجود تلاش کمیته ویژه جمهوری اسلامی، نه پاسخی داده‌اند و نه اقدام عملی کرده‌اند.

معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این اساس نکته قابل ملاحظه ای را در پیگیری مسائل حقوقی ندیده‌ایم و پیشرفتی هم حاصل نشده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که برای طرح شکایت در مراجع حقوقی بین‌المللی و ارائه مستندات فاجعه چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما به نهادهای حقوقی و بین‌المللی هم اعتمادی نداریم و معلوم نیست این مستندات و ادله ما را پیگیری کنند یا نه، ما راجع به نفوذ سعودی ها در برخی نهادهای بین‌المللی از جمله نهادهایی که وظیفه قضاوت و داوری را بر عهده دارند، نگرانیم.

وی تاکید کرد: اگرچه این اقدامات در دست انجام است، اما امید چندانی نداریم که در محاکم بین‌المللی طرح دعوی به نفع جمهوری اسلامی منجر شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون ثبت شکایت شده است یا خیر، تصریح کرد: ما مواردی را به خود دولت سعودی اعلام کرده‌ایم و در جریان هستند و درصدد هستیم که در صورت عدم تمکین آنها در ارتباط با خواسته های جمهوری اسلامی و موضوع غرامت و دیه جانباختگان، در محاکم بین‌المللی نیز موضوع مطرح شود.

نوش‌آبادی تصریح کرد: تا امروز هیچ ریالی بابت غرامت و دیه شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرداخت نشده است و تاکنون نیز زیر بار نرفته‌اند و اقدام جدی و عملی انجام نداده‌اند.

حکم دو مامور خاطی فرودگاه جده اجرا نشده است/ فکر نمی‌کنم الان هم در زندان باشند

وی همچنین درباره پرونده دو مامور خاطی فرودگاه جده که فروردین ماه سال گذشته نسبت به دو نوجوان عمره‌گذار ایرانی هتک حرمت کرده بودند، اظهار داشت: اولا حکم بسیار سبک و غیرمتناسبی برای آنها صادر شد و ما از همان ابتدا گفته بودیم که این حکم تناسبی با جرم این دو مامور ندارد و ثانیا همان حکم حداقلی هم در مورد این دو مامور اجرا نشده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نه این دو مامور خاطی تنبیه شده‌اند و نه عذرخواهی صورت گرفته است و فکر نمی‌کنم که الان هم بازداشت باشند؛ البته با پیگیری‌های جمهوری  اسلامی ابتدا این دو مامور بازداشت شدند، اما همان تنبیه حداقلی هم درباره آنها اجرا نشده است.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید